Hodowla koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HKN.HODKO.SI.HZOEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hodowla koni |
Jednostka: | Zakład Hodowli Koni |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. W ramach wykładów omawiane jest pochodzenie koniowatych, typy użytkowe i rasy koni hodowane w Polsce, różnorodność form użytkowania koni, wzrost, rozwój i wychów źrebiąt, metody oceny wartości użytkowej i hodowlanej, genetyczne uwarunkowanie niektórych cech. Ćwiczenia obejmują zajęcia teoretyczne i praktyczne dotyczące obchodzenia się z koniem, pielęgnacji, elementów psychologii konia, oceny pokroju na podstawie bonitacji i pomiarów, wad kopyt i podkownictwa, identyfikacji koni, zootechnicznych aspektów rozrodu koni. Studenci poznają także podstawy użytkowania wierzchowego (rząd jeździecki i jazda konna) oraz zaprzęgowego (budowa i rodzaje uprzęży, powożenie). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (15 godz.): - systematyka, pochodzenie i przegląd koniowatych (2h) - podstawy słownictwa hipologicznego (1h) - typy użytkowe koni i czynniki je warunkujące (1h) - rodzime rasy koni oraz rasy wywierające wpływ na ich hodowlę (2h) - populacja koni na świecie i w Polsce, organizacja hodowli koni w Polsce (1h) - różnorodność form użytkowania koni (1h) - czynniki wpływające na wzrost, rozwój i wychów źrebiąt (1h) - zasady pracy hodowlanej (metody oceny wartości użytkowej i hodowlanej, selekcja, dobór (3h) - problemy ochrony genetycznych zasobów koni (1h) - konie dziko żyjące (zdziczałe) (1h) - genetyczne uwarunkowanie niektórych cech (1h) Tematy ćwiczeń (30 godz.): - struktura stada, ośrodki hodowlane, próby dzielności (2h) - Zasady żywienia koni dawki pokarmowe(2h) - Budynki dla koni i pomieszczenia pomocnicze (2h) - Zasady zachowania się koni, elementy psychologii koni (2h) - Budowa ciała konia, ocena pokroju, punktacja, pomiary, indeksy (3h) - Budowa i wady kopyt – podkownictwo (2h) - Określanie wieku koni, identyfikacja, maści, odmiany, odznaki (2h) - Obchodzenie się z końmi i pielęgnacja, przygotowanie do pokazów (2h) - Praca hodowlana - księgi stadne i rejestry dla koni (warunki i zasady wpisu) (2h) - Budowa uprzęży, siodła, ogłowi i pojazdów konnych (3h) - Kiełznanie, zaprzęganie, siodłanie (4h) - Zootechniczne aspekty rozrodu koni (2h) - Dyscypliny sportu jeździeckiego (2h) |
Literatura: |
Zalecana literatura do przedmiotu: • Brzeski E. – Użytkowanie koni, Kraków 1991 • Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S. – Chów, hodowla i użytkowanie koni, t. I i II, Warszawa 1984 • Kaproń M. – Nowoczesne metody doskonalenia koni, 1999 • Kolstrung R., Silmanowicz P.,Stachurska A. – Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa 2004 • Pruski W. – Hodowla koni, PWRiL, Warszawa 1960 • Sasimowski E., Budzyński M. – Żywienie koni, PWRiL, Warszawa 1980 • Zwoliński J. – Hodowla koni, PWRiL, Warszawa 1976 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student wyjaśnia pochodzenie koni, opisuje rodzaj Equus i rozróżnia jego gatunki i podgatunki, wymienia i charakteryzuje najważniejsze rasy koni hodowane w Polsce i na świecie, wyjaśnia podstawy słownictwa hipologicznego. Definiuje cechy koni wpływające na ich użytkowość, wskazuje kierunki użytkowania koni i opisuje typy użytkowe. Formułuje zasady pracy hodowlanej, opisuje metody oceny koni i wyjaśnia genetyczne uwarunkowania wybranych cech. Tłumaczy podstawowe pojęcia związane z rozrodem, wzrostem źrebiąt, objaśnia zasady wychowu, żywienia i pielęgnacji, identyfikuje formy zachowań koni Umiejętności Student analizuje i interpretuje wymagania koni pod względem pomieszczeń i żywienia uwzględniając rasę, wiek i płeć koni, cechy klimatyczno-przyrodnicze terenu, system utrzymania, rodzaj ośrodka, sposób użytkowania. Stosuje się do zasad zachowania się przy koniu, wykorzystuje elementy psychologii w obchodzeniu się z koniem i jego pielęgnacji. Sporządza pisemną, graficzną i punktową ocena pokroju konia uwzględniając znane mu wady budowy i postawy, wykonuje pomiary ciała i oblicza indeksy pokrojowe, ocenia wiek koni na podstawie wyglądu uzębienia i przeprowadza identyfikację zgodnie z istniejącymi wymogami. Prezentuje budowę rzędu jeździeckiego, uprzęży i pojazdów konnych, kiełzna, siodła i zaprzęga konie, dobiera dyscypliny sportu jeździeckiego do określonego sposobu użytkowania koni. Interpretuje zootechniczne aspekty rozrodu koni wykorzystując zasady pracy hodowlanej na bazie ksiąg stadnych, rejestrów i dokumentacji hodowlanej. Kompetencje Student jest aktywny w samokształceniu i zdobywaniu nowej wiedzy oraz zdeterminowany w zakresie upowszechniania i wdrażania jej do praktyki hodowlanej. Posiada zdolność do umiejętnego rozwiązywania problemów związanych z realizacją prac projektowych i i właściwie postrzega relacje między nauką i praktyką w tym zakresie. Wykazuje aktywną postawę i chęć współpracy w grupie podczas zajęć praktycznych i terenowych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady - egzamin (test wyboru i uzupełnień) ćwiczenia - zaliczenie (test wyboru i uzupełnień), zaliczenie zajęć praktycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.