Hodowla koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HKN.HKONI.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hodowla koni |
Jednostka: | Zakład Hodowli Koni |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. W ramach wykładów omawiane jest pochodzenie koniowatych, typy użytkowe i rasy koni hodowane w Polsce, różnorodność form użytkowania koni, wzrost, rozwój i wychów źrebiąt, metody oceny wartości użytkowej i hodowlanej, genetyczne uwarunkowanie niektórych cech. Ćwiczenia obejmują zajęcia teoretyczne i praktyczne dotyczące obchodzenia się z koniem, pielęgnacji, elementów psychologii konia, oceny pokroju na podstawie bonitacji i pomiarów, wad kopyt i podkownictwa, identyfikacji koni, zootechnicznych aspektów rozrodu koni. Studenci poznają także podstawy użytkowania wierzchowego (rząd jeździecki i jazda konna) oraz zaprzęgowego (budowa i rodzaje uprzęży, powożenie). Samodzielnie na podstawie zdobytych wiadomości przygotowują wybrane elementy projektu stadniny koni. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (30 h): - systematyka, pochodzenie i przegląd koniowatych (2h) - znaczenie koni w cywilizacyjnym rozwoju ludzkości (2h) - podstawy słownictwa hipologicznego (1h) - typy użytkowe koni i czynniki je warunkujące (1h) - konie pełnej krwi angielskiej, czystej krwi arabskiej i angloarabskie i ich znaczenie w powstawaniu i uszlachetnianiu innych ras (2h) - rodzime rasy koni (2h) - przegląd najważniejszych ras koni hodowanych na świecie (2h) - populacja koni na świecie i w Polsce, organizacja hodowli koni w Polsce (1h) - różnorodność form użytkowania koni (3h) - chody koni i biodynamika ruchu (2h) - czynniki wpływające na wzrost, rozwój i wychów źrebiąt (1h) - zasady pracy hodowlanej (metody oceny wartości użytkowej i hodowlanej, selekcja, dobór (6h) - problemy ochrony genetycznych zasobów koni (1h) - konie dziko żyjące (zdziczałe) (1h) - genetyczne uwarunkowanie niektórych cech (3h) Tematy ćwiczeń (45 h): - założenia do projektu ośrodka hodowlanego/stadniny, struktura stada, próby dzielności (3h) - zasady żywienia koni, dawki pokarmowe (3h) - budynki dla koni i pomieszczenia pomocnicze (3h) - zasady zachowania się przy koniu, elementy psychologii koni (3h) - budowa ciała konia, ocena pokroju, punktacja, pomiary, indeksy (3h) - budowa i wady kopyt, podkownictwo (3h) - określanie wieku koni, identyfikacja, maści, odmiany, odznaki (3h) - obchodzenie się z koniem, pielęgnacja, przygotowanie do pokazów (3h) - praca hodowlana - księgi stadne i rejestry dla koni (warunki i zasady wpisu) (3h) - budowa uprzęży, siodła, ogłowi i pojazdów konnych (3h) - kiełznanie, zaprzęganie, siodłanie (3h) - użytkowanie wierzchowe (jazda konna) (3h) - użytkowanie zaprzęgowe (powożenie) (3h) - zootechniczne aspekty rozrodu koni (3h) - dyscypliny sportu jeździeckiego (3h) |
Literatura: |
" Brzeski E. - Użytkowanie koni, Kraków 1991 " Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S. - Chów, hodowla i użytkowanie koni, t. I i II, Warszawa 1984 " Kaproń M. - Nowoczesne metody doskonalenia koni, 1999 " Kolstrung R., Silmanowicz P.,Stachurska A. - Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa 2004 " Pruski W. - Hodowla koni, PWRiL, Warszawa 1960 " Sasimowski E., Budzyński M. - Żywienie koni, PWRiL, Warszawa 1980 1. Zwoliński J. - Hodowla koni, PWRiL, Warszawa 1976 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student wyjaśnia pochodzenie koni, opisuje rodzaj Equus i rozróżnia jego gatunki i podgatunki, wymienia i charakteryzuje najważniejsze rasy koni hodowane w Polsce i na świecie, wyjaśnia podstawy słownictwa hipologicznego. Definiuje cechy koni wpływające na ich użytkowość, wskazuje kierunki użytkowania koni i opisuje typy użytkowe. Formułuje zasady pracy hodowlanej, opisuje metody oceny koni i wyjaśnia genetyczne uwarunkowania wybranych cech Tłumaczy podstawowe pojęcia związane z rozrodem, wzrostem źrebiąt, objaśnia zasady wychowu, żywienia i pielęgnacji, identyfikuje formy zachowań koni Umiejętności Student analizuje i interpretuje wymagania koni pod względem pomieszczeń i żywienia uwzględniając rasę, wiek i płeć koni, cechy klimatyczno-przyrodnicze terenu, system utrzymania, rodzaj ośrodka, sposób użytkowania. Stosuje się do zasad zachowania się przy koniu, wykorzystuje elementy psychologii w obchodzeniu się z koniem i jego pielęgnacji. Sporządza pisemną, graficzną i punktową ocena pokroju konia uwzględniając znane mu wady budowy i postawy, wykonuje pomiary ciała i oblicza indeksy pokrojowe, ocenia wiek koni na podstawie wyglądu uzębienia i przeprowadza identyfikację zgodnie z istniejącymi wymogami. Prezentuje budowę rzędu jeździeckiego, uprzęży i pojazdów konnych, kiełzna, siodła i zaprzęga konie, dobiera dyscypliny sportu jeździeckiego do określonego sposobu użytkowania koni. Interpretuje zootechniczne aspekty rozrodu koni wykorzystując zasady pracy hodowlanej na bazie ksiąg stadnych, rejestrów i dokumentacji hodowlanej. Samodzielnie opracowuje i wykonuje elementy projektu ośrodka hodowlanego na podstawie indywidualnie przydzielonych założeń Kompetencje Student jest aktywny w samokształceniu i zdobywaniu nowej wiedzy oraz zdeterminowany w zakresie upowszechniania i wdrażania jej do praktyki hodowlanej. Posiada zdolność do umiejętnego rozwiązywania problemów związanych z realizacją prac projektowych i i właściwie postrzega relacje między nauką i praktyką w tym zakresie. Wykazuje aktywną postawę i chęć współpracy w grupie podczas zajęć praktycznych i terenowych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady - egzamin (test wyboru i uzupełnień) ćwiczenia - zaliczenie (test wyboru i uzupełnień), zaliczenie zajęć praktycznych i projektu stadnin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.