Chów i hodowla psów i kotów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HKN.CIHPK.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chów i hodowla psów i kotów |
Jednostka: | Zakład Hodowli Koni |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Materiał teoretyczny obejmuje szeroki przekrój zagadnień od podstawowych począwszy jak: ewolucja gatunku psowatych oraz ich udomowienie, zasady tworzenia nowych ras i odmian poprzez aspekty praktyczne chowu i hodowli związane z użytkowaniem psów i kotów różnych ras a także oddziaływanie człowieka na cechy charakterologiczne. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z budową anatomiczną oraz fizjologicznymi funkcjami organizmu, profilaktyka weterynaryjną oraz przebiegiem schorzeń. Zagadnienia praktyczne związane są z budową anatomiczno-topograficzną psów i kotów, zasadami żywienia, określenia stanu zdrowia, przeprowadzenia badania klinicznego, metod określania terminu krycia lub sztucznego unasieniania a także zasad postępowania przy kryciu naturalnym oraz pomocy przy porodzie. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Charakterystyka ras psów i kotów występujących w świecie i w Polsce. 2 godz. 2. Kształtowanie się i tworzenie ras oraz ich rozmieszczenie w świecie, odmiany użytkowe 2 godz. 3. Kierunki użytkowania psów 2godz. 4. Zasady żywienia psów i kotów 2 godz. 5. Ekto i endo pasożyty charakterystyczne dla psów i kotów.2 godz. 6. Choroby psów i kotów ( wirusowe, bakteryjne, grzybice)2 godz. 7. Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów i kotów 2 godz. 8. Seminarium zaliczeniowe.1 godz Tematyka ćwiczeń: 1. Budowa anatomiczno-morfologiczna i topograficzna psów i kotów z uwzględnieniem różnic rasowych. 2 godz. 2. Topografia i fizjologia wewnętrznych układów u psów 2 godz. 3. Plan badania w kierunku określenia zdrowotności. 2 godz. 4. Zagadnienia dotyczące rozrodu psów. 2 godz. 5. Zagadnienia dotyczące rozrodu suk. 2 godz. 6. Praktyczne aspekty rozrodu psów, postępowanie przy kryciu naturalnym, sztuczne unasienianie suk, badanie wczesnej ciąży i określenie terminu porodu, postępowanie przy porodzie fizjologicznym i skomplikowanym 2 godz. 7. Wzorce zachowań psów różnych ras 2 godz. 8. Seminarium zaliczeniowe 1 godz |
Literatura: |
1. Bielański A., Tischner M.: ( 1998) Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych . Drukrol S.C. Kraków 2. Strzeżek J. (red.): (2007)Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca. UWM Olsztyn 3. Gary C.W. , England. 1998. Rozród i położnictwo psów wg. Allena. SIMA WLW, Warszawa 4. Schwarz S. 2000. Problemy behawioralne psów i kotów. SIMA WLW, Warszawa 5. Dubel A. ( red) (2000) Rozród psów. Wyd. AR. Wrocław 6. Kosiniak-Kamysz., Jarosz.S. 1996. Andrologia. Pis i lis - Cz. VI. Redakcja S. Wierzbowski, Platan 7. Smyczyński L. 1983. Psy, rasy i wychowanie. PWR i L Warszawa 8. Kłoś M. ( RED. ZBIOR. ).1995. Prawie wszystko o jamnikach. MAKO Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Charakteryzuje różnice w budowie anatomicznej psów różnych ras oraz ich cechach charakterologicznych a także możliwościami różnych form użytkowania. Posiada wiedzę z zakresu przebiegu procesów fizjologicznych umożliwiających ocenę stanu zdrowia, a także stosowaniu profilaktyki zabezpieczającej przed schorzeniami wirusowymi i bakteryjnymi. Umiejętności Potrafi przeprowadzić zabiegi pielęgnacyjne o szerokim spectrum specjalizacji narządowej, ocenić stan zdrowia, właściwie opiekować się odchowem szczeniąt. W zakresie rozrodu potrafi określić moment owulacji suki i przeprowadzić krycie we właściwym terminie. Kompetencje społeczne Wykazuje aktywną postawę w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych do praktyki hodowlanej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.