Użytkowanie koni i psów w terapii ludzi-hipoterapia i dogoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HKN.984XX.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Użytkowanie koni i psów w terapii ludzi-hipoterapia i dogoterapia |
Jednostka: | Zakład Hodowli Koni |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podczas długotrwałej rehabilitacji u wielu osób obserwuje się objawy zniechęcenia i osłabienie motywacji do dalszej pracy. Wprowadzenie zwierząt jako współterapeutów powoduje wzrost motywacji i chęci do ćwiczeń. Kształcenie teoretyczne i praktyczne w zakresie stosowania koni i psów w terapii różnych schorzeń u ludzi zmierza do upowszechniania tych metod w fizjoterapii. |
Pełny opis: |
1 Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie możliwości i warunków koniecznych do zdobycia kwalifikacji terapeuty, używającego zwierząt w terapii ludzi. 2 Fizyczne i psychiczne uwarunkowania zachowania się koni i psów-różnice podczas pracy z człowiekiem. 3 Początki i rozwój hipoterapii na świecie i w Polsce. 4 Początki i rozwój dogoterapii na świecie i w Polsce. 5 Kanony polskiej hipoterapii, podmioty zajmujące się organizacją kursów i szkoleń hipo i dogoterapeutów. 6 Cechy fizyczne i psychiczne koni użytkowanych w hipoterapii. 7 Cechy fizyczne i psychiczne psów użytkowanych w dogoterapiii. 8 Wybór i przygotowanie konia/psa do pracy z osobami niepełnosprawnymi. 9 Paraolimpiady i sport dla osób niepełnosprawnych. 10 Charakterystyka zmysłów konia i psa różnice w odbiorze bodźców zewnętrznych i ich znaczenie w kontakcie z człowiekiem. 11 Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii i dogoterapii. 12 Formy hipoterapii, charakterystyka sprzętu i pomocy do hipoterapii i dogoterapii. 13 Organizacja i funkcjonowanie ośrodka prowadzącego zajęcia hipoterapii na wybranym przykładzie, zajęcia terenowe. 14 Hipoterapia w praktyce, zajęcia z udziałem osób niepełnosprawnych. 15 Praca psa terapeuty, możliwości i ograniczenia, pokaz praktyczny. |
Literatura: |
Wyżnikiewicz-Nawracała A. Jeździectwo w rozwoju motorycznym i psychospołecznym osób niepełnosprawnych 2001 Wyżnikiewicz-Nawracała A. Jeździectwo w terapii, rekreacji i sporcie osób niepełnosprawnych 2002 Strumińska A. Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie 2007 Przegląd hipoterapeutyczny - czasopismo |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje ewolucyjne przystosowanie konia i psa do środowiska. Tłumaczy różnice w zachowaniu się koni i psów. Objaśnia wpływ kontaktu z koniem i psem na zdrowie psychiczne i sprawność ruchową pacjenta. Charakteryzuje cechy pokrojowe i motoryczne koni, opisuje cechy fizyczne i psychiczne psów predysponowanych do dogoterapii. Umiejętności Analizuje zachowanie się koni i psów, w kontakcie z człowiekiem. Umiejętnie korzysta z tej wiedzy. Ocenia predyspozycje koni i psów do hipoterapii i dogoterapii Poprawnie korzysta ze sprzętu do prowadzenia zajęć z hipoterapii, potrafi dobrać i dopasować sprzęt dla konia. Umiejętnie postępuje z koniem podczas oprowadzania, stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z koniem i psem. Kompetencje społeczne Ma świadomość ryzyka związanego z użytkowanie koni i wykazuje dbałość o ich dobrostan. Jest kreatywny, ma świadomość podnoszenia swoich kwalifikacji dla dobra osób rehabilitowanych. Wykazuje dbałość o bezpieczeństwo swoje i współpracowników podczas pracy z końmi. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne, obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych w ośrodku hipoterapii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.