Pielęgnacja koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HKM.PIEKO.SI.HZOKX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pielęgnacja koni | ||
Jednostka: | Zakład Hodowli Koni | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Człowiek korzystając z pracy koni, ma obowiązek zapewnić tym zwierzętom nie tylko paszę i wodę, ale również godziwe warunki bytowe, łącznie z zabiegami pielęgnacyjnymi w trosce o ich zdrowie. Dlatego też studenci zapoznają się z potrzebami koni w odniesieniu do pielęgnacji ich skóry i owłosienia oraz kopyt, a także z potrzebami tych zwierząt w zakresie pielęgnacji równowagi psychicznego. Na prowadzonych ćwiczeniach studenci zapoznają się zasadami pielęgnacji koni, podstawowym sprzętem, a także będą wykonywać samodzielnie zabiegi pielęgnacyjne przy koniach. Ponadto będą uczestniczyć w pokazowych zajęciach z zakresu pielęgnacji zębów u koni. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Środowisko naturalne koni, a potrzeba higieny, warunki pracy i obciążenie koni. 2 Zasady postępowania z koniem - bezpieczeństwo w czasie pielęgnacji. 3 Wpływ warunków panujących w stajniach na potrzeby pielęgnacyjne. 4 Skóra i okrywa włosowa - budowa, funkcje i postępowanie przy zaburzeniach. 5 Potrzeby pielęgnacyjne koni w zależności od sposobu ich wychowu i utrzymania. 6 Wytwory rogowe - funkcje fizjologiczne, zaburzenia. 7 Pastwiska i okólniki (stan techniczny i sanitarny), a pielęgnacja koni. 8 Czystość rzędu, uprzęży i ich stan techniczny, a problem pielęgnacji. 9 Lokalizacja i organizacja miejsca do zabiegów pielęgnacyjnych, dodatkowe wyposażenie w zależności od rasy i specyfiki ośrodka. 10 Sprzęt do pielęgnacji koni - konserwacja i dezynfekcja. 11 Podstawowe zabiegi pielęgnacyjnych przy koniach 12 Inne, specjalistyczne zabiegi pielęgnacyjne. 13 Różnice w pielęgnacji poszczególnych grup koni. 14 Znaczenie profilaktyki w pielęgnacji. Ćwiczenia: 1 Wpływ stanu technicznego stajni i warunków w niej panujących na czystość koni. 2 Korzystanie z pastwisk i okólników ich stan techniczny, a problemy pielęgnacyjne 3 Powłoka skórna, okrywa włosowa koni, różnice rasowe, konsekwencje użytkowe. 4 Podstawowe zasady BHP podczas czyszczenia i pielęgnacji koni, kolejność wykonywania prac pielęgnacyjnych. 5 Znaczenie dopasowania, czystości rzędu i uprzęży dla zdrowia koni. 6 Podstawowy sprzęt do pielęgnacji koni, omówienie przeznaczenia poszczególnych narzędzi, mycie i dezynfekcja. 7 Pielęgnacja skóry, okrywy włosowej poszczególnych partii ciała, pielęgnacja grzywy ogona i szczotek pęcinowych. 8 Pielęgnacja ścięgien stawów, postępowanie przy zaburzeniach związanych z eksploatacją koni. 9 Pielęgnacja kopyt, podstawowe środki do pielęgnacji, ich przeznaczenie i zasady stosowania, higiena i zasady rozczyszczania. 10 Inne zabiegi pielęgnacyjne: kąpiel koni, mycie koni, korekcja uzębienia. 11 Specyficzne potrzeby w pielęgnacji poszczególnych grup koni w zależności od wieku i sposobu ich użytkowania, zabiegi profilaktyczne szczepienia i odrobaczanie. |
||
Literatura: |
W. Pruski, J. Grabowski, S. Schuch Hodowla Koni 1960/2006 r. wznowienie W. Pruchniewicz, Akademia Jeździecka cz. I, 2007 r. R. Kolstrung, P. Salmanowicz Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni 2005. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, reguły i metody obchodzenia się z koniem w aspekcie właściwej pielęgnacji i użytkowania. Opisuje zasady pielęgnacji koni, korekcji kopyt oraz wykorzystania właściwego sprzętu, narzędzi, przyrządów, materiałów i środków. Tłumaczy wpływ warunków panujących w stajniach na potrzeby pielęgnacyjne. Definiuje uwarunkowania dobrostanu koni i ich higieny, profilaktyki, prewencji weterynaryjnej. Identyfikuje relacji między hodowlą i użytkowaniem koni a środowiskiem bytowania. Nazywa najczęstsze choroby zwierząt, zna ich przyczyny oraz profilaktykę. Umiejętności Rozpoznaje okolice ciała koni, zna funkcjonowanie poszczególnych komórek, tkanek, narządów i układów organizmu. Zna budowę i funkcję skóry i okrywy włosowej, wytworów rogowych. Interpretuje różnice rasowe i konsekwencje użytkowe. Przeprowadza pielęgnację skóry, okrywy włosowej poszczególnych partii ciała, pielęgnację ścięgien i stawów. Tłumaczy postępowanie przy zaburzeniach związanych z eksploatacją koni. Definiuje zasady rozczyszczania. Zna specyficzne potrzeby w pielęgnacji poszczególnych grup koni w zależności od wieku i sposobu ich użytkowania, zabiegi profilaktyczne szczepienia i odrobaczanie. Ocenia dobrostan bytowania koni, interpretuje parametry mikroklimatyczne pomieszczeń inwentarskich. Rozpoznaje stan zdrowia konia na podstawie jego zachowania i wyników badań diagnostycznych. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w obchodzeniu się z końmi, umiejętnie używa sprzętów i narzędzi pielęgnacyjnych. Kompetencje społeczne Jest świadomy konieczności samokształcenia, doskonalenia umiejętności oraz wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności. Wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt oraz stan środowiska naturalnego. Jest świadomy ryzyka i potrafi ocenić swoje działania, ich wpływ na dobrostan zwierząt oraz skutki niedbałości. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny z części wykładowej i zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.