Oddziaływanie populacji zwierząt wolnożyjących na środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HBD.OPZW4.SI.HZOEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Oddziaływanie populacji zwierząt wolnożyjących na środowisko |
Jednostka: | Zakład Hodowli Bydła |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące oddziaływania zwierząt wolno żyjących na środowisko zarówno w aspekcie wymogów bytowania jak i interakcji między zwierzętami a działalnością gospodarczą człowieka. Prezentowana jest także tematyka gradacji, skutków introdukcji, reintrodukcji i inwazji niektórych gatunków zwierząt w aspekcie powodowanych przez nie niekontrolowanych zmian w środowisku ich bytowania. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Rozmieszczenie i struktury populacji wybranych gatunków zwierząt łownych i chronionych w Polsce w aspekcie ich oddziaływania na ekosystemy i zasobności bazy żerowej (2h) 2. Interakcja „zwierzę - gospodarka rolna, leśna i rybacka”. Zdefiniowanie terminów: uszkodzenie, szkoda, szkoda gospodarczo znośna. Rodzaje szkód powodowanych w uprawach rolnych i leśnych przez zwierzęta roślinożerne. Rodzaje i rozmiary szkód powodowanych wśród zwierząt gospodarskich przez drapieżniki (2h) 3. Uwarunkowania prawne wypłat odszkodowań za szkody wyrządzane przez gatunki łowne i chronione w Polsce. Wpływ szkód na ekonomikę gospodarstw rolnych, leśnych i rybackich (1h) 4. Przegląd metod stosowanych do szacowania szkód wyrządzanych przez zwierzęta roślinożerne w uprawach leśnych i rolnych. Szacowanie szkód wyrządzanych przez zwierzęta drapieżne wśród zwierząt gospodarskich i metody rozpoznawania sprawcy. Przegląd metod stosowanych do szacowania szkód wyrządzanych przez gatunki takie jak bóbr, wydra, gryzonie, zającokształtne w gospodarstwach leśnych, rolnych i rybackich (4h) 5. Sposoby zapobiegania szkodom wyrządzanym przez zwierzęta wolno żyjące w uprawach leśnych, rolnych oraz metody ochrony zwierząt gospodarskich (1h) 6. Przyczyny, etapy i skutki gradacji owadów i gryzoni - problem szkodników upraw leśnych i polnych - sposoby zwalczania szkodników leśnych (2h) 7. Przyczyny i skutki ekspansji gatunków zwierząt na nowe terytoria: introdukcja, reintrodukcja, zawleczenia. Pozytywne i negatywne skutki bytowania gatunków inwazyjnych. Sposoby zwalczania niektórych gatunków inwazyjnych (2h) 8. Skutki przystosowania się niektórych zwierząt do warunków w przekształconych ekosystemach – przykłady gatunków synantropijnych (1h) ĆWICZENIA: 1. Prezentacja szkód leśnych oraz metod ich ograniczania (wyjazd terenowy) 2. Prezentacja możliwość szacowania szkód w uprawach rolnych (wyjazd terenowy) |
Literatura: |
• Brzuski P., Kulczycka A.: 1999. Bóbr- symbol powrotu do natury. PZŁ Warszawa • Derwich A., Brzuski P., Hędrzak M.: 2007. Bóbr w biotopach Bieszczadów Wysokich. Z.M.iOHZGiWŻ AR Kraków • Kossak S.: 1998. Wilk - zabójca zwierząt gospodarskich? Poradnik do rozpoznawania przyczyn śmierci zwierząt wypasanych bez dozoru. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk • Szukiel E. 2001: Ochrona drzew przed roślinożernymi ssakami. AR-WAG Warszawa • Elton Ch. S. 1967 Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student wyjaśnia zależności między występowaniem różnych gatunków zwierząt a ich oddziaływaniem na środowisko, wskazuje i charakteryzuje właściwe metody szacowania szkód powodowanych przez zwierzęta dzikie w gospodarce leśnej, rolnej i rybackiej, proponuje sposoby ochrony przed negatywnymi skutkami oddziaływania zwierząt dzikich w różnych dziedzinach gospodarki. Umiejętności: Student ocenia rodzaj i poziom szkód powodowanych przez gatunki dużych zwierząt roślinożernych, dobiera sposób postępowania w przypadku zaistnienia szkody spowodowanej przez gatunki chronione i łowne. Kompetencje społeczne: Jest obiektywny i otwarty na argumenty stron uczestniczących w konfliktach powstających na tle zagadnień przyrodniczych, Jest świadomy złożoności problemu szkód powodowanych przez zwierzęta i konsekwencji subiektywnego i wąskiego spojrzenia na ten problem |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami jedno- i wielokrotnego wyboru oraz pytaniami otwartymi. Ćwiczenia: Raport z wyjazdu terenowego. Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne: na ocenę 2<60%, na ocenę 3 -60-65%, na ocenę 3,5 - 66-75%, na ocenę 4 - 76-85%,na ocenę 4,5 - 86-95%, na ocenę 5 >95% Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1.Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 60% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2.Ocena ostateczna wyższa niż 2.0 wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych ocen pozytywnych (W, U lub K) efektów kształcenia, przy czym w przypadku niejasności decyduje ocena z zakresu wiedzy lub/i umiejętności. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.