Produkcja, ocena i przetwórstwo mleka wysokiej jakości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HBD.967XX.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Produkcja, ocena i przetwórstwo mleka wysokiej jakości |
Jednostka: | Zakład Hodowli Bydła |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omówione będą: oddziaływanie czynników genetycznych i środowiskowych na fizykochemiczną, cytologiczną i mikrobiologiczną jakość surowca oraz jego przydatność technologiczną, ocena jakości mleka oraz produktów mlecznych i ich wartości odżywczych oraz biofunkcjonalnych, systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego mleka i jego przetworów a także nowe technologie produkcji w przemyśle mleczarskim. |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Czynniki kształtujące jakość mleka oraz jego przydatność technologiczną. 2.Systemy oceny jakości mleka w Polsce i w Unii Europejskiej. 3.Bioaktywne składniki mleka i ich znaczenie w żywieniu człowieka. 4.Zdrowe wymię jako jeden z najważniejszych czynników produkcji mleka wysokiej jakości. 5.Uzupełniające i przypadkowe składniki mleka. 6.Źródła zakażenia mleka florą bakteryjną. 7.Produkcja i skup mleka w Polsce na tle produkcji światowej. Problemy produkcji i skupu mleka w Polsce Południowej 8.System kwotowania produkcji mleka. 9.Ocena poprawności znakowania produktów mleczarskich 10.Znaczenie mleka w gospodarstwie rolnym i w gospodarce żywnościowej. 11.Technologia pozyskiwania mleka wysokiej jakości i systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. 12.Nowe technologie w przemyśle mleczarskim Ćwiczenia 1.Zapoznanie się z technologią wybranych produktów mleczarskich. Zajęcia terenowe - zwiedzanie wybranego zakładu mleczarskiego |
Literatura: |
1.Pijanowski E. Zarys chemii i technologii mleczarstwa. PWRiL Warszawa 1980 2.Budsławski J. Chemia i analiza mleka oraz jego przetworów. PWRiL Warszawa 1963 3.Filipak A., Pieczonka W., Widyk J., Zin M. Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Kraków1980 4.Kołożyn-Krajewska D., Sikora. T. HACCP Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności Warszawa 1999 5.Tarczyńska A. S., Ziajka S. Kierunki zmian w zarządzaniu bezpieczeństwem żywności. Przegl. Mlecz. 2009, s. 10-15 6.Seremak-Bulge J. Perspektywy rozwoju rynku mleka w Polsce i na świecie. Przegl. Mlecz. 2008 7.Sałacki K. Zmiany organizacyjne na rynku mleka-rekompensaty za rezygnacje z produkcji i zniesienie kwotowania produkcji mleka. Przegl. Mlecz. 2007, s. 38-40 8.Ratkovska B. Znakowanie produktów mlecznych jako źródło informacji o ich składzie i wartości odżywczej. Przegl. Mlecz. 2009, s. 22-26 9.Ziajka S., Kowalik J., Łobacz A. Funkcjonalne produkty mleczne. Przegl. Mlecz. 2008, s. 4-8 10.Gardzina E., Ormian M., Węglarz A. Kształtowanie się biologicznych wskaźników jakości mleka surowego w aspekcie zdrowotności gruczołu mlekowego. Rocz. Nauk. Zoot., Supl., z. 5 (2000) s. 22-26 11.Gardzina E., Węglarz A., Felenczak A., Ormian M., Makulska J. Jakość mikrobiologiczna mleka w krytycznych punktach doju i przechowywania. Zesz. Nauk. PTZ., Przegl. Hod. 2002, 62 s. 97-106 12.Gardzina E., Felenczak A., Węglarz A., Ormian M., Pustkowiak H. Udział bioaktywnych kwasów tłuszczowych w mleku krowim w zależności od wybranych czynników. Rocz. Nauk. Zoot., z. 22 (2005) s. 87-90 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę na temat jakości mleka oraz jego przydatności technologicznej, zna technologię produkcji mleka wysokiej jakości oraz produktów mleczarskich, zapoznaje się z problemami produkcji mleka oraz jego znaczeniem w gospodarce żywnościowej. Umiejętności Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakościowej mleka i jego przetworów oraz ich roli w żywieniu człowieka. Kompetencje społeczne Student potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności związanej z użytkowaniem krów mlecznych i produkcją mleka oraz jego przetworów, widzi potrzebę konsultacji pomiędzy nauką a praktyką związaną z przemysłem mleczarskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: na ocenę 2<55%,na ocenę 3 - 55-60%,na ocenę 3,5 - 61-70%,na ocenę 4 - 71-80%,na ocenę 4,5 - 81-90%,na ocenę 5 >90% Umiejętności: na ocenę 2<55%,na ocenę 3 - 55-60%,na ocenę 3,5 - 61-70%,na ocenę 4 - 71-80%,na ocenę 4,5 - 81-90%,na ocenę 5 - >90% Kompetencje społeczne: na ocenę 2<55%,na ocenę 3 55-60%,na ocenę 3,5 - 61-70%,na ocenę 4 - 71-80%,na ocenę 4,5 - 81-90%,na ocenę 5 >90% Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1.Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2.Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3.Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4.Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.