Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Akwarystyka 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.F47.AK1.SI.HZOTZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Akwarystyka 1
Jednostka: Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa
Grupy: Zootechnika- Hodowla zwierząt towarzyszących i egzotycznych moduły
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Morfologia i budowa wewnętrzna ryb w zależności od miejsca bytowania i sposobów odżywiania.

Systematyka i klasyfikacja ryb akwariowych pochodzących z różnych kontynentów.

Fizjologia i funkcjonowanie układów i narządów odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi jonowej i osmotycznej ryb słodkowodnych i morskich.

Zagadnienia związane z rozrodem ryb ozdobnych, z regulacją endokrynną procesów oogenezy i spermatogenezy oraz dojrzałością płciową u różnych gatunków ryb. Porusza zagadnienia dotyczące rozwoju embrionalnego, opieki nad potomstwem ryb ozdobnych.

Złożoność i dynamika funkcjonowania ekosystemów wodnych – potoków, rzek, jezior i innych zbiorników wód, problemy antropogenicznych zagrożeń i możliwości ich ochrony. Metody analizy liczebności i zagęszczenia populacji oraz dynamiki zmian zachodzących w biocenozach.

Pełny opis:

Tematyka wykładów i ćwiczeń

Morfologia ryb

Budowa skóry, mięśni i układu kostnego ryb

Budowa układu nerwowego, narządy zmysłów

Budowa układu moczowego, wydalniczego i płciowego

Budowa układu krwionośnego i pokarmowego

Sekcja ryb

Bioróżnorodność ryb z ekosystemów Afryki i Madagaskaru

Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Ameryki Południowej

Bioróżnorodność ryb z ekosystemów z Ameryki Środkowej i Północnej

Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Australii

Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Nowej Gwinei

Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Azji

Opis cech taksonomicznych

Praktyczne oznaczanie wybranych gatunków ryb akwariowych

Funkcjonowanie układu krwionośnego u ryb

Proces oddychania ryb

Homeostaza osmotyczna u ryb słodkowodnych, morskich i wędrownych

Funkcjonowanie układu wydalniczego u ryb słodkowodnych i morskich

Hydrostatyczna funkcja pęcherza pławnego (otwartego i zamkniętego)

Układ endokrynowy ryb

Funkcjonowanie układu nerwowego u ryb

Pobieranie pokarmu i trawienie u ryb

Dojrzewanie płciowe

Formy płciowości u ryb

Endokrynna regulacja układu rozrodczego ryb

Oogeneza, spermatogeneza oraz dojrzałość płciowa ryb

Fizjologiczna funkcja gonadotropin u ryb

Ekologiczne grupy rozrodcze ryb (ryby jajorodne, ryby żyworodne)

Rozwój embrionalny ryb

Rodzaje opieki nad potomstwem ryb ozdobnych

Wpływ czynników środowiskowych i endokrynnych na różnicowanie płciowe gonad ryb

Czynniki stymulujące rozród ryb ozdobnych

Podstawowe pojęcia ekologii, charakterystyka środowiska wodnego oraz spotykanych w nim mezo- i mikrosiedlisk

Ekologia populacyjna, demografia, tempo wzrostu populacji

Antagonistyczne i nieantagonistyczne interakcje między populacjami, hipoteza konkurencyjnego wypierania

Antropogeniczne przekształcenia i zagrożenia dla ekosystemów wodnych

Identyfikacja mezo- i mikrosiedlisk wód stojących i płynących w terenie

Przystosowania organizmów wodnych do poszczególnych typów siedlisk

Metody określania liczebności bezwzględnej i zagęszczenia

Praktyczne określanie liczebności wybranych organizmów w terenie

Krótko- i długoterminowe cykle w ekosystemach wodnych, dynamika zmian populacji

Literatura:

Kilarski W. Anatomia ryb. PWRiL, Poznań, 2012.

Popek W., Górecki W., Zygmunt G. Nowoczesna hodowla ryb akwariowych" IRŚ, Olsztyn 2010

Evans D. The physiology of fishesCRC Press. 1998.

Rocha M.J., Arukwe A., Kapoor B.G. 2008. Fish reproduction. Science Publisher, USA

Krebs C. J. (2011). Ekologia. Wyd. PWN, Warszawa.

Łuczyński M., Brzuzan P., Jankun M. - Genetyka ryb. Zeszyt 1 - Wydawnictwo IRS 2003.

Dick Mills, Akwariowe ryby morskie. Vydavatelstwo Slovart, Warszawa, 2004

Jara Z., Chodyniecki A. Ichtiopatologia. Wydawnictwo A. R., Wrocław, Wrocław, 1999

Mills D. Tropikalne akwarium. Salamander Books Ltd., London, 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Potrafi nazywać poszczególne części ciała ryb oraz objaśnić różnice w budowie i fizjologii poszczególnych układów wewnętrznych u ryb drapieżnych i spokojnego żeru.

Posiada wiedzę i opisuje grupy systematyczne ryb ze szczególnym uwzględnieniem ryb akwariowych oraz biologię wybranych ryb akwariowych.

Posiada szczegółową wiedzę z zakresu hodowli ryb ozdobnych i innych zwierząt wykorzystywanych w akwarystyce, z uwzględnieniem ich gatunku i specyficznych wymagań środowiskowych. Dobiera warunki chowu i hodowli ryb ozdobnych w akwariach

Zna sposoby opieki, pielęgnacji egzotycznych ryb ozdobnych w zależności od wieku i stanu fizjologicznego.

Zna metody i narzędzia wykorzystywane w prowadzeniu działalności związanej rozrodem zwierząt hodowanych w akwariach, czy oczkach wodnych.

Opisuje podstawowe czynniki kształtujące warunki życia zwierząt w środowisku wodnym oraz rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze typy mezo- i mikrosiedlisk wodnych

Wskazuje zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych ze strony działalności człowieka i proponuje właściwe sposoby ochrony wód

Umiejętności:

Umie rozpoznać okolice ciała ryb oraz ocenić budowę i funkcjonowanie poszczególnych narządów i układów organizmu.

Wykorzystuje wiedzę z zakresu morfologii i anatomii ryb w celu zapewnienia im optymalnych warunków utrzymania w akwariowych

Identyfikuje na podstawie cech taksonomicznych gatunki ryb akwariowych

Wymienia i charakteryzuje wybrane grupy organizmów zamieszkujących wody płynące oraz analizuje ich przystosowania do środowiska wodnego. Analizuje i ocenia wymagania środowiskowe ryb ozdobnych w celu zapobiegania chorobom

Dokonuje szacunkowej oceny wielkości populacji i zagęszczenia osobników wybranych grup zwierząt wodnych. Wymienia podstawowe rodzaje antagonistycznych i nieantagonistycznych interakcji między populacjami i gatunkami zwierząt wodnych i wybiera właściwe przykłady w celu ich ilustracji

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

zrozumienia konsekwencji ograniczonej wiedzy dotyczącej budowy zewnętrznej i wewnętrznej ryb oraz konieczności ciągłego doskonalenia w zawodzie, oraz wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych. Rozumie potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się metodami inżynierii genetycznej u ryb

Ma świadomość potrzeby konsultacji pomiędzy nauką a praktyką

Wykazuje aktywną postawę w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych.

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykazuje aktywną postawę dla tworzenia indywidualnej przedsiębiorczości

Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojego zrozumienia procesów zachodzących w ekosystemach wód płynących

Ma świadomość złożoności ekosystemów wodnych, ich wrażliwości na zmiany antropogeniczne i znaczenia dla funkcjonowania społeczeństw ludzkich oraz świadomość niebezpieczeństwa negatywnego wpływu na środowisko naturalne, będącego efektem istniejących metod stosowanych w profilaktyce chorób ryb oraz introdukcji

Dostrzega potrzebę właściwego podziału obowiązków i współpracy w trakcie wykonywania prac monitoringowych wód płynących

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie

pisemnego testu jednokrotnego wyboru z całości materiału

Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi,

3,5 (pdst) - 61-70%,

4,0 (db) - 71-80%,

4,5 (pdb) - 81-90%,

5,0 (bdb) - powyżej 90%

Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi:

wykłady 50% - ćwiczenia 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Łuszczek-Trojnar
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)