Akwarystyka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.F47.AK1.SI.HZOTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akwarystyka 1 |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Zootechnika- Hodowla zwierząt towarzyszących i egzotycznych moduły |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Morfologia i budowa wewnętrzna ryb w zależności od miejsca bytowania i sposobów odżywiania. Systematyka i klasyfikacja ryb akwariowych pochodzących z różnych kontynentów. Fizjologia i funkcjonowanie układów i narządów odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi jonowej i osmotycznej ryb słodkowodnych i morskich. Zagadnienia związane z rozrodem ryb ozdobnych, z regulacją endokrynną procesów oogenezy i spermatogenezy oraz dojrzałością płciową u różnych gatunków ryb. Porusza zagadnienia dotyczące rozwoju embrionalnego, opieki nad potomstwem ryb ozdobnych. Złożoność i dynamika funkcjonowania ekosystemów wodnych – potoków, rzek, jezior i innych zbiorników wód, problemy antropogenicznych zagrożeń i możliwości ich ochrony. Metody analizy liczebności i zagęszczenia populacji oraz dynamiki zmian zachodzących w biocenozach. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów i ćwiczeń Morfologia ryb Budowa skóry, mięśni i układu kostnego ryb Budowa układu nerwowego, narządy zmysłów Budowa układu moczowego, wydalniczego i płciowego Budowa układu krwionośnego i pokarmowego Sekcja ryb Bioróżnorodność ryb z ekosystemów Afryki i Madagaskaru Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Ameryki Południowej Bioróżnorodność ryb z ekosystemów z Ameryki Środkowej i Północnej Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Australii Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Nowej Gwinei Bioróżnorodność ryb z ekosystemu Azji Opis cech taksonomicznych Praktyczne oznaczanie wybranych gatunków ryb akwariowych Funkcjonowanie układu krwionośnego u ryb Proces oddychania ryb Homeostaza osmotyczna u ryb słodkowodnych, morskich i wędrownych Funkcjonowanie układu wydalniczego u ryb słodkowodnych i morskich Hydrostatyczna funkcja pęcherza pławnego (otwartego i zamkniętego) Układ endokrynowy ryb Funkcjonowanie układu nerwowego u ryb Pobieranie pokarmu i trawienie u ryb Dojrzewanie płciowe Formy płciowości u ryb Endokrynna regulacja układu rozrodczego ryb Oogeneza, spermatogeneza oraz dojrzałość płciowa ryb Fizjologiczna funkcja gonadotropin u ryb Ekologiczne grupy rozrodcze ryb (ryby jajorodne, ryby żyworodne) Rozwój embrionalny ryb Rodzaje opieki nad potomstwem ryb ozdobnych Wpływ czynników środowiskowych i endokrynnych na różnicowanie płciowe gonad ryb Czynniki stymulujące rozród ryb ozdobnych Podstawowe pojęcia ekologii, charakterystyka środowiska wodnego oraz spotykanych w nim mezo- i mikrosiedlisk Ekologia populacyjna, demografia, tempo wzrostu populacji Antagonistyczne i nieantagonistyczne interakcje między populacjami, hipoteza konkurencyjnego wypierania Antropogeniczne przekształcenia i zagrożenia dla ekosystemów wodnych Identyfikacja mezo- i mikrosiedlisk wód stojących i płynących w terenie Przystosowania organizmów wodnych do poszczególnych typów siedlisk Metody określania liczebności bezwzględnej i zagęszczenia Praktyczne określanie liczebności wybranych organizmów w terenie Krótko- i długoterminowe cykle w ekosystemach wodnych, dynamika zmian populacji |
Literatura: |
Kilarski W. Anatomia ryb. PWRiL, Poznań, 2012. Popek W., Górecki W., Zygmunt G. Nowoczesna hodowla ryb akwariowych" IRŚ, Olsztyn 2010 Evans D. The physiology of fishesCRC Press. 1998. Rocha M.J., Arukwe A., Kapoor B.G. 2008. Fish reproduction. Science Publisher, USA Krebs C. J. (2011). Ekologia. Wyd. PWN, Warszawa. Łuczyński M., Brzuzan P., Jankun M. - Genetyka ryb. Zeszyt 1 - Wydawnictwo IRS 2003. Dick Mills, Akwariowe ryby morskie. Vydavatelstwo Slovart, Warszawa, 2004 Jara Z., Chodyniecki A. Ichtiopatologia. Wydawnictwo A. R., Wrocław, Wrocław, 1999 Mills D. Tropikalne akwarium. Salamander Books Ltd., London, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Potrafi nazywać poszczególne części ciała ryb oraz objaśnić różnice w budowie i fizjologii poszczególnych układów wewnętrznych u ryb drapieżnych i spokojnego żeru. Posiada wiedzę i opisuje grupy systematyczne ryb ze szczególnym uwzględnieniem ryb akwariowych oraz biologię wybranych ryb akwariowych. Posiada szczegółową wiedzę z zakresu hodowli ryb ozdobnych i innych zwierząt wykorzystywanych w akwarystyce, z uwzględnieniem ich gatunku i specyficznych wymagań środowiskowych. Dobiera warunki chowu i hodowli ryb ozdobnych w akwariach Zna sposoby opieki, pielęgnacji egzotycznych ryb ozdobnych w zależności od wieku i stanu fizjologicznego. Zna metody i narzędzia wykorzystywane w prowadzeniu działalności związanej rozrodem zwierząt hodowanych w akwariach, czy oczkach wodnych. Opisuje podstawowe czynniki kształtujące warunki życia zwierząt w środowisku wodnym oraz rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze typy mezo- i mikrosiedlisk wodnych Wskazuje zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych ze strony działalności człowieka i proponuje właściwe sposoby ochrony wód Umiejętności: Umie rozpoznać okolice ciała ryb oraz ocenić budowę i funkcjonowanie poszczególnych narządów i układów organizmu. Wykorzystuje wiedzę z zakresu morfologii i anatomii ryb w celu zapewnienia im optymalnych warunków utrzymania w akwariowych Identyfikuje na podstawie cech taksonomicznych gatunki ryb akwariowych Wymienia i charakteryzuje wybrane grupy organizmów zamieszkujących wody płynące oraz analizuje ich przystosowania do środowiska wodnego. Analizuje i ocenia wymagania środowiskowe ryb ozdobnych w celu zapobiegania chorobom Dokonuje szacunkowej oceny wielkości populacji i zagęszczenia osobników wybranych grup zwierząt wodnych. Wymienia podstawowe rodzaje antagonistycznych i nieantagonistycznych interakcji między populacjami i gatunkami zwierząt wodnych i wybiera właściwe przykłady w celu ich ilustracji Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: zrozumienia konsekwencji ograniczonej wiedzy dotyczącej budowy zewnętrznej i wewnętrznej ryb oraz konieczności ciągłego doskonalenia w zawodzie, oraz wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych. Rozumie potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się metodami inżynierii genetycznej u ryb Ma świadomość potrzeby konsultacji pomiędzy nauką a praktyką Wykazuje aktywną postawę w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykazuje aktywną postawę dla tworzenia indywidualnej przedsiębiorczości Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojego zrozumienia procesów zachodzących w ekosystemach wód płynących Ma świadomość złożoności ekosystemów wodnych, ich wrażliwości na zmiany antropogeniczne i znaczenia dla funkcjonowania społeczeństw ludzkich oraz świadomość niebezpieczeństwa negatywnego wpływu na środowisko naturalne, będącego efektem istniejących metod stosowanych w profilaktyce chorób ryb oraz introdukcji Dostrzega potrzebę właściwego podziału obowiązków i współpracy w trakcie wykonywania prac monitoringowych wód płynących |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu jednokrotnego wyboru z całości materiału Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi: wykłady 50% - ćwiczenia 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.