Akwarystyka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.F47.AK1.SI.HZOTY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akwarystyka 1 |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Morfologia i budowa wewnętrzna ryb w zależności od miejsca bytowania i sposobów odżywiania. Systematyka i klasyfikacja ryb akwariowych pochodzących z różnych kontynentów. Fizjologia i funkcjonowanie układów i narządów odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi jonowej i osmotycznej ryb słodkowodnych i morskich. Zagadnienia związane z rozrodem ryb ozdobnych, z regulacją endokrynną procesów oogenezy i spermatogenezy oraz dojrzałością płciową u różnych gatunków ryb. Porusza zagadnienia dotyczące rozwoju embrionalnego, opieki nad potomstwem ryb ozdobnych. Złożoność i dynamika funkcjonowania ekosystemów wodnych – potoków, rzek, jezior i innych zbiorników wód, problemy antropogenicznych zagrożeń i możliwości ich ochrony. Metody analizy liczebności i zagęszczenia populacji oraz dynamiki zmian zachodzących w biocenozach. |
Pełny opis: |
Wykłady: Historia hodowli ryb ozdobnych, cechy taksonomiczne, systematyka, ekosystemy życia, bioróżnorodność Podstawowe pojęcia ekologii, charakterystyka środowiska wodnego oraz spotykanych w nim mezo- i mikrosiedlisk Antropogeniczne przekształcenia i zagrożenia dla ekosystemów wodnych Rozród ryb ozdobnych, ekologiczne grupy rozrodcze, formy płciowości Rozród ryb ozdobnych, formy płciowości Endokrynna regulacja układu rozrodczego, oogeneza i spermatogeneza Tarło naturalne i sztuczne, hormonalna stymulacja rozrodu Metody inkubacji, opieka nad wylęgiem Ćwiczenia: Systematyka ryb Morfologia ryb Budowa i funkcje narządów i tkanek u ryb spokojnego żeru i ryb drapieżnych Ekologiczne grupy rozrodcze, czynniki stymulujące rozród, tarło, rozwój embrionalny, opieka nad potomstwem Charakterystyka podstawowych typów wód płynących i stojących Ekologia populacyjna, demografia, Antagonistyczne i nieantagonistyczne interakcje pomiędzy populacjami, nisze ekologiczne |
Literatura: |
Podstawowa: "1. Skrzypecka J., Skrzypecki T. Akwarium morskie. Oficyna Wydawnicza Hoża, 2006 2. Dreyer S., Keppler R. Akwarium słodkowodne. Multico. 2000 3. Antychowicz J. Choroby ryb akwariowych. PWRiL. 2015" Uzupełniająca: 1. Popek W., Górecki W., Zygmunt G. Nowoczesna hodowla ryb akwariowych. Wydawnictwo IRŚ Olsztyn, 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: Podstawy systematyczne ryb, biologię ryb i bezkręgowców oraz ich ewolucyjne przystosowanie do środowiska wodnego, funkcjonowanie ekosystemów wodnych oraz czynniki kształtujące warunki życia zwierząt w środowisku wodnym, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze typy mezo- i mikrosiedlisk wodnych. Zna zasady ochrony środowiska, zwłaszcza gatunków ryb będących pod ochroną lub zagrożonych wyginięciem Budowę komórek i tkanek oraz układów anatomicznych różnych gatunków ryb oraz funkcjonowanie procesów fizjologicznych związanych ze wzrostem, dojrzewaniem i rozrodem. Rodziny i podstawowe gatunki ryb egzotycznych i ozdobnych oraz biotopy z których pochodzą, posiada szczegółową wiedzę z zakresu chowu i hodowli ryb oraz innych zwierząt wykorzystywanych w akwarystyce, z uwzględnieniem ich gatunku i specyficznych wymagań środowiskowych Metody i narzędzia wykorzystywane w prowadzeniu działalności związanej rozrodem zwierząt chowanych lub hodowanych w akwariach lub oczkach wodnych, posiada podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii w rozrodzie ryb Umiejętności - potrafi: Rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki roślin wodnych, ryb egzotycznych i ozdobnych oraz innych zwierząt chowanych w akwariach, w tym gatunków chronionych lub zagrożonych. Potrafi scharakteryzować procesy i zależności zachodzące wewnątrz i pomiędzy zespołami organizmów utrzymywanych w chowie akwaryjnym Rozpoznawać okolice ciała ryb oraz określać położenie poszczególnych narządów i gruczołów wewnętrznego wydzielania. Potrafi interpretować i analizować zachowania i problemy behawioralne ryb Posługiwać się dostępnymi metodami w celu optymalizacji chowu i hodowli ryb egzotycznych i ozdobnych oraz możliwości wykorzystania metod biotechnicznych w procesach chowu i reprodukcji Oceniać wymagania środowiskowe poszczególnych grup wiekowych ryb, ocenić i dobrać odpowiednią technologię ich chowu, optymalizować metody pozyskiwania ryb egzotycznych zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju Kompetencje społeczne - jest gotów do: Prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych Przestrzegania zasad etyki zawodowej, podejmowania odpowiedzialności za dobrostan ryb oraz kształtowanie i stan środowiska wodnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.