Higiena psychiczna zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.DFZ.947XX.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Higiena psychiczna zwierząt |
Jednostka: | Zakład Weterynarii, Rozrodu i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot na celu przedstawienie psychicznych mechanizmów kierujących zachowaniem zwierząt oraz psychicznych uwarunkowań koniecznych dla zapewnienia im dobrostanu. |
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Historia badań o zachowaniu i psychice zwierząt 1 godz. 2. Zachowania wrodzone (instynkty) i wyuczone (doświadczenie); Rozpoznawanie modeli zachowań Powiązania zachowań instynktownych i wyuczonych) 2 godz. 3. Pojęcie popędu. Realizacja popędów warunkiem prawidłowego funkcjonowania psychiki zwierzęcia 2 godz. 4. Umysł zwierząt. Czy zwierząt posiadają "osobowość 1 godz. 5. Psychiczne relacje społeczne u zwierząt: jednostka- stado -gatunek -obcy 1 godz. 6. Psychologia zalotów 1 godz. 7. Zachowania rodzinne. Relacje rodzice - potomstwo, relacje pomiędzy krewnymi 2 godz. 8. Psychologia stada 1 godz. 9. Zachowania altruistyczne u zwierząt 1 godz. 10. Psychologia udomowienia 1 godz. 11. Psychiczne konsekwencje antropogenizacji środowiska życia zwierząt 1 godz. 12. Psychiczne relacje człowiek-zwierzę 1 godz. |
Literatura: |
Griffin D R.Umysł zwierzą Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003 Serpell J. W towarzystwie zwierząt. Analiza związków ludzie-zwierzęta, PIW 1998 Buss DM Psychologia ewolucyjna, GWP, 2001 Wilson E.O. Socjobiologia, Zysk i sp, 2001 Manning A. "Wstęp do etologii zwierząt" PWN 1976 Tinbergen N. : Badania nad instynktem. Warszawa 1976. Dawkins R. Fenotyp rozszerzony. Dalekosiężny gen. Wydawnictwo: Prószyński i S-ka. Warszawa, 2009, Lorenz K Tak zwane zło PIW 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna historię badań o zachowaniu i psychice zwierząt. Objaśnia psychiczne mechanizmy w relacjach społecznych u zwierząt: Wskazuje konsekwencje antropogenizacji środowiska życia zwierząt Umiejętności Umie interpretować i korzystać z modele zachowań zwierząt Potrafi przewidywać reakcje behawioralne zwierząt reakcji na bodźce Potrafi oceniać psychiczne relacje człowiek-zwierzę Kompetencje społeczne Świadomość , że „zwierzę nie jest rzeczą” Postrzeganie relacji człowiek-zwierzę Otwartość na obserwację zachowania się zwierząt Dbałość o dobrostan psychiczny zwierząt |
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru ocena ndst (2,0) <55% ocena dst (3,0) 55-60% ocena plus dostateczna (3,5) 61-70% ocena dobra (3,0) 71-80% ocena plus dobra (4,5) 81-90% Ocena bdb (5,0) >90% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.