Botanika i fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.BOIFR.SI.HZOPX.O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika i fizjologia roślin |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest przekazanie studentowi właściwej terminologii botanicznej oraz takiego zasobu wiedzy o budowie i funkcjonowaniu rośliny, który ułatwi studiowanie przedmiotów kierunkowych, zwłaszcza paszoznawstwa, fizjologii i żywienia zwierząt, uprawy roślin paszowych, łąkarstwa. |
Pełny opis: |
Budowa morfologiczna roślin nasiennych w aspekcie systematyki roślin okrytonasiennych. Wzrost, rozwój i rozmnażanie generatywne roślin. Biologia dyspersji diaspor generatywnych i wegetatywnych. Komórka roślinna w aspekcie żywienia zwierząt: organelle właściwe roślinom, barwniki roślinne i gromadzone materiały zapasowe. Substancje o działaniu negatywnym (toksyny, fotouczulacze, fitoestrogeny) oraz pożądane (olejki eteryczne, fitoncydy, garbniki). Charakterystyka i funkcje tkanek roślinnych (merystematyczne, miękiszowe, okrywające, przewodzące, wydzielnicze) oraz ich znaczenie paszowe. Schemat tkankowej organizacji wewnętrznej w organach roślinnych: młodszych i starszych korzeniach oraz łodygach. Wskazanie różnic w budowie łodyg i liści roślin dwuliściennych i jednoliściennych. Odżywianie się roślin: pobieranie i transport wody i składników mineralnych. Zjawiska fizykochemiczne, drogi oraz czynniki warunkujące sprawność procesów transpiracji. Fotosynteza w aspekcie produktywności roślin i czynniki wpływające na jej wydajność. Adaptacje ekologiczne roślin na poziomie fizjologiczno-cytologicznym, anatomicznym i morfologicznym. Oznaczanie za pomocą przewodnika przedstawicieli podstawowych rodzin botanicznych. Charakterystyka morfologiczna i użytkowa wybranych rodzin (Brassicaceae, Fabaceae, Apiaceae, Lamiaceae, Ranunculaceae, Solanaceae, Asteraceae, Poaceae, Cyperaceae, Juncaceae). Budowa komórki ze szczególnym uwzględnieniem struktur swoistych dla roślin: plastydy, wakuola z sokiem komórkowym i ściana komórkowa oraz znajdujące się w nich barwniki roślinne i materiały zapasowe. Komórka roślinna jako układ osmotyczny: pomiar ciśnienia osmotycznego i siły ssącej komórki roślinnej. Podstawowe czynniki modyfikujące efektywność fotosyntezy: wpływ barwy i natężenia światła na intensywność fotosyntezy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1 Skrypt p. red. E. Pojnar - Botanika teoria i ćwiczenia cz. I i II 2 A. Stachak - Botanika dla zootechników 3 J. Kopcewicz, S. Lewak - Fizjologia roślin Itd. Literatura uzupełniająca (o ile zalecana) 1 A.J. Szweykowscy - Słownik botaniczny |
Efekty uczenia się: |
Rozpoznaje organizację komórkową żywych organizmów na poziomie submikroskopowym. Opisuje budowę organów generatywnych i wegetatywnych roślin oraz ekologicznie uwarunkowane modyfikacje. Opisuje przebieg procesu rozmnażania generatywnego oraz wegetatywnego roślin. Wyjaśnia odmienną budowę anatomiczną organów charakterystycznych dla różnych taksonów roślinnych. Charakteryzuje procesy fizjologiczne zachodzące u roślin (fotosynteza, oddychanie, pobieranie i transport wody oraz soli mineralnych). Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczną. Identyfikuje najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, gatunki roślin. Korzysta z kluczy i przewodników do oznaczania roślin. Rozpoznaje materiał roślinny na podstawie preparatów mikroskopowych. Porównuje poziom organizacji komórkowo-tkankowej roślin różnych taksonów. Analizuje procesy fizjologiczne zachodzące u roślin (fotosynteza, oddychanie, pobieranie i transport wody i soli mineralnych). Docenia rolę roślin w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym. Umiejętność pracy w zespole z poczuciem odpowiedzialności za wspólnie realizowane cele. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.