Genomika i epigenetyka zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.6s.GEN.SI.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genomika i epigenetyka zwierząt |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt 6 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Z założenia przedmiot ma poruszać szeroko pojęte zagadnienia związane z genomiką strukturalną, funkcjonalną i porównawczą zwierząt oraz badaniami dziedziczności pozagenowej. Realizację przedmiotu planuje się poprzez zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy z zakresu struktury i funkcji genomu oraz omówienie narzędzi wykorzystywanych w badaniu genomu oraz mechanizmów molekularnych zjawisk epigenetycznych. Uzupełnieniem wiedzy teoretycznej są zajęcia praktyczne z dziedziny genomiki porównawczej i poznawania sekwencji genomów zwierzęcych, jak również te obejmujące poznanie technologii wykorzystujących mikromacierze oraz diagnostykę zjawisk epigenetycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady: Wstęp do genomiki zwierząt. Struktura genomów zwierząt, a w tym genom jądrowy i genom mitochondrialny. Genomy zwierząt modelowych. Bazy danych z zakresu genomiki zwierząt. Genomika porównawcza: ewolucja genomów, paralogi i ortologi. Definicja transkryptomu. Poziomy regulacji transkrypcji, alternatywne składanie genów. Technologie sekwencjonowania genomów. Metody mapowania genomów. Chromosomika funkcjonalna - trójwymiarowa organizacja genomu w jądrze komórkowym. Metylacje DNA u zwierząt oraz choroby z nimi związane. Postranslacyjna modyfikacja białek histonowych i ATP-zależne modelowanie nukleosomów. Rola niekodującego RNA (RNAi). Proces interferencji RNA. Zastosowanie RNAi w diagnostyce i terapii wybranych chorób. Inaktywacja chromosomu X i zjawisko kompensacji dawki genu u różnych gatunków zwierząt. Ćwiczenia: Komputerowe bazy danych wykorzystywane w badaniach genomów zwierząt. Analiza sekwencji kodujących i niekodujących - uliniawianie sekwencji. Analiza porównawcza genomów in silico. Sekwencjonowanie nowej generacji (NGS) - sekwencjonowanie przez syntezę (Illumina). Zastosowanie mikromacierzy DNA w badaniach z zakresu genomiki zwierząt. Analiza profilu mikroRNA. Identyfikacja genów, których ekspresja jest regulowana przez mikro RNA. Zapoznanie z bazami danych np.GENECODIS, DIANA, TargetScan, KEGG. Ocena poziomu metylacji przy pomocy enzymów restrykcyjnych wrażliwych na metylację. |
Literatura: |
Allison L.A. Podstawy biologii molekularnej. WUW, 2007. Brown T. A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Charon K.M., Świtoński M. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Higgs P.G., Attwood T.K. Bioinformatyka i ewolucja molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. Rogalska S.M. i wsp. Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2010. Słomski R. Analiza DNA. Praktyka i teoria. PWN, 2011. Słomski R. DNA. Praktyka. PWN, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: 1. Opisuje strukturę genomów jądrowych i mitochondrialnych zwierząt modelowych oraz metody służące poznaniu genomów. 2. Ma podstawową wiedzę z zakresu genomiki i chromosomiki funkcjonalnej. 3. Definiuje pojęcia z zakresu genomiki porównawczej i ewolucyjnej. 4. Objaśnia pojęcia z dziedziny genomiki strukturalnej i ekspresyjnej. 5. Wyjaśnia podstawowe mechanizmy zjawisk epigenetycznych u zwierząt. Umiejętności Student: 1. Ma umiejętności poruszania się w środowisku komputerowym prowadzące do wyszukiwania, porównywania, uliniawiania genomowych sekwencji nukleotydowych. 2. Potrafi zorganizować warsztat służący poznawaniu sekwencji genomów. 3. Przeprowadza eksperymenty umożliwiające poznanie zjawisk epigenetycznych występujących u zwierząt. Kompetencje społeczne Student: 1. Zna zakres i znaczenie posiadanej przez siebie umiejętności i wiedzy. 2. Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu jednokrotnego wyboru z całości materiału. Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bugno-Poniewierska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Andres, Monika Bugno-Poniewierska, Katarzyna Kirsz, Marta Kuchta-Gładysz, Dominika Kułaj, Łukasz Migdał, Przemysław Podstawski, Joanna Pokorska, Małgorzata Szczęsna, Tomasz Szmatoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.