Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.6s.EKO.SI.HZOBY.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt 6 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Ekonomia" przybliża problematykę gospodarczą zarówno w zakresie mikroekonomii, jak i makroekonomii. Omawiane są teoria równowagi rynkowej, zachowania konsumenta oraz wybrane elementy teorii kosztów. Analizowana jest także specyfika współczesnych modeli konkurencji rynkowej. Podczas wykładu poruszane są przede wszystkim problemy o charakterze makroekonomicznym. Kurs rozpoczyna się historycznym wprowadzeniem przybliżającym miejsce i znaczenie ekonomii wśród nauk. Przybliżana jest specyfika różnych systemów gospodarczych, problemy wzrostu i rozwoju gospodarczego w kontekście zmian koniunkturalnych oraz polityki antycykliczne państwa, ze szczególną uwagą poświęconą politykom fiskalnej i monetarnej. Przybliżone zostają problemy bezrobocia i inflacji. Studenci zapoznają się również z problemami mikoekonomicznymi, w kontekście pracy nad własnymi założeniami biznesowymi. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wykład wprowadzający: omówienie pozycji ekonomii wśród nauk i jej powiązań z innymi dziedzinami. Podział ekonomii: pozytywna a normatywna oraz mikro i makroekonomia. Krótkie wprowadzenie dotyczące historii współczesnej sytuacji gospodarczej w Polsce. 2. Systemy gospodarcze - krótka historia kapitalizmu. 3. Wzrost - rozwój - dobrobyt gospodarczy, jako uzupełniające się kategorie. Prezentacja danych empirycznych z zakresu omawianych kategorii. 4. Cykl koniunkturalny na przykładzie kryzysu roku 2008 5. Podejścia do gospodarowania - omówienie głównych szkół ekonomicznych w kontekście globalnych przemian gospodarczych. 6. Polityka fiskalna - znaczenie, narzędzia, oddziaływanie na koniunkturę gospodarczą. Jakie podatki płacimy w Polsce, z czego składa się budżet i na co wydaje się budżetowe środki? 7. Polityka monetarna - funkcja Banku Centralnego, metody oddziaływania na koniunkturę gospodarczą 8. Czym jest inflacja i deflacja? Przykład Polski i planu Balcerowicza 9. Czym jest bezrobocie? Perspektywy zatrudnienia młodzieży 10. Cechy współczesnej gospodarki w kontekście zjawiska globalizacji Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie - założenia biznesplanu oraz model równowagi rynkowej 2. Teoria konsumenta oraz kim jest mój konsument (biznesplan) 3. Modele konkurencji rynkowej oraz kim jest mój konkurent 4. Analiza otoczenia rynkowego 5. Koszty w ekonomii vs koszty księgowe 6. Formy prowadzenia działalności gospodarczej i źródła jej finansowania 7. Prezentacja biznesplanu |
Literatura: |
H. J. Chang, Ekonomia. Instrukcja obsługi. Wyd. Krytyki Politycznej, 2015. Janusz Beksiak, "Ekonomia. Kurs podstawowy", Wyd. C.H. Beck, 2014 Z. Dach, B. Szopa,Podstawy makroekonomii, Wyd. PTE, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu (wykłady + ćwiczenia) student: A/ wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia makro i mikroekonomiczne, - identyfikuje złożone problemy społeczno-ekonomiczne współczesnego świata przez wyjaśnienie mechanizmów działających praw i występujących teorii ekonomicznych, - trafnie wskazuje złożoność problemów współczesnego świata i dylematów w polityce społeczno- gospodarczej państw na różnym poziomie rozwoju. B/ umiejętności: - ilustruje graficznie kluczowe zależności poszczególnych wielkości ekonomicznych (podaż - cena-popyt, dochód-popyt, wielkość konsumpcji -użyteczność, nakłady-produkcja, sprzedaż – utarg - zysk) oraz ograniczeń budżetowych (krzywa możliwości produkcyjnych, linia ograniczenia budżetowego konsumenta, linia jednakowego kosztu), - przewiduje skutki wynikające z rodzaju prowadzonej działalności rynkowej podmiotów gospodarczych (rynek, struktury rynkowe, cena i ilość równowagi, zjawisko niedoboru i nadmiaru), zmian podstawowych determinant popytu i podaży oraz następstw zastosowania instrumentów interwencjonizmu państwowego, - prognozuje efekty reakcji popytu i podaży wywołane zmianą ceny na podstawie zjawiska elastyczności cenowej, dochodowej i mieszanej), - wymienia i definiuje rodzaje kosztów działalności gospodarczej według różnych kryteriów klasyfikacyjnych (koszty całkowite, krańcowe, przeciętne, stałe, zmienne, ekonomiczne, rachunkowe), - wyjaśnia zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej poprzez zastosowanie podstawowych mierników makroekonomicznych (Dochód Narodowy, Produkt Narodowy Netto, Produkt Narodowy Brutto, Produkt Krajowy Brutto, Dochody Osobiste), - prawidłowo interpretuje makroekonomiczne procesy gospodarcze oraz wzajemne współzależności występujące w rozwoju gospodarczym (inflacja, bezrobocie, konsumpcja i oszczędności itp.), - opisuje zasady funkcjonowania współczesnego systemu bankowego (struktura i funkcje banku centralnego oraz rodzaje banków komercyjnych), - prawidłowo definiuje budżet oraz zjawisko deficytu budżetowego i długu publicznego, - potrafi zdefiniować i zilustrować graficznie fazy cyklu koniunkturalnego gospodarki. -potrafi sporządzić prosty biznesplan. C/ kompetencje społeczne: - docenia znaczenie mechanizmów i praw ekonomicznych w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, - ma świadomość występowania ciągłych zmian zachodzących w gospodarce i wynikającej z nich konieczności nieustannej obserwacji procesów zachodzących w ramach rzeczywistości gospodarczej, - zna i rozumie odmienność oraz różnorodność interesów ekonomicznych głównych podmiotów gospodarki rynkowej, a także ich skutków społecznych (napięć, konfliktów, nierówności), - posiada umiejętność wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi oraz współpracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się wynik testu końcowego obejmującego materiał z wykładu oraz ocena za biznesplan sporządzany podczas ćwiczeń i aktywność studenta na ćwiczeniach (plusy i minusy zdobywane w czasie ćwiczeń skutkują podniesieniem lub obniżeniem końcowej oceny za test). Biznesplan oceniany jest poprzez pryzmat wymaganych w nim elementów oraz ich jakość. Test oceniany jest zgodnie z modelem: 50%-60% dostateczny 61%-70% +dostateczny 71%-80% dobry 81%-90% +dobry 9 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pink | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pink | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.