Pielęgnacja koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.5s.PIEKO.SI.HZOKY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pielęgnacja koni |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: |
Hodowla i użytkowanie koni 5 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Człowiek korzystając z pracy koni, ma obowiązek zapewnić tym zwierzętom nie tylko paszę i wodę, ale również godziwe warunki bytowe, łącznie z zabiegami pielęgnacyjnymi w trosce o ich zdrowie. Dlatego też studenci zapoznają się z potrzebami koni w odniesieniu do pielęgnacji ich skóry i owłosienia oraz kopyt, a także z potrzebami tych zwierząt w zakresie pielęgnacji równowagi psychicznego. Na prowadzonych ćwiczeniach studenci zapoznają się zasadami pielęgnacji koni, podstawowym sprzętem, a także będą wykonywać samodzielnie zabiegi pielęgnacyjne przy koniach. Ponadto będą uczestniczyć w pokazowych zajęciach z zakresu pielęgnacji zębów u koni. |
Pełny opis: |
Środowisko naturalne koni, a potrzeba higieny, warunki pracy i obciążenie koni. Zasady postępowania z koniem - bezpieczeństwo w czasie pielęgnacji. Wpływ warunków panujących w stajniach na potrzeby pielęgnacyjne. Potrzeby pielęgnacyjne koni w zależności od sposobu ich wychowu i utrzymania. Skóra i okrywa włosowa: budowa, funkcje i postępowanie przy zaburzeniach. Wytwory rogowe: funkcje fizjologiczne zaburzenia. Pastwiska i okólniki (stan techniczny i sanitarny), a pielęgnacja koni. Lokalizacja i organizacja miejsca do zabiegów pielęgnacyjnych, dodatkowe wyposażenie w zależności od rasy i specyfiki ośrodka Specyficzne potrzeby w pielęgnacji poszczególnych grup koni w zależności od wieku i sposobu ich użytkowania. Znaczenie profilaktyki w pielęgnacji (szczepienia i odrobaczanie). Czystość rzędu, uprzęży i ich stan techniczny, a problem pielęgnacji. Znaczenie dopasowania rzędu i uprzęży dla zdrowia koni. Sprzęt do pielęgnacji koni: konserwacja i dezynfekcja. Podstawowe, specjalistyczne i inne (kąpiel koni, mycie koni, korekcja uzębienia) zabiegi pielęgnacyjne przy koniach, kolejność wykonywanych czynności. Pielęgnacja skóry, okrywy włosowej poszczególnych partii ciała, pielęgnacja grzywy ogona i szczotek pęcinowych. Pielęgnacja ścięgien stawów, postępowanie przy zaburzeniach związanych z eksploatacją koni. Pielęgnacja kopyt, podstawowe środki do pielęgnacji, ich przeznaczenie i zasady stosowania, higiena i zasady rozczyszczania. |
Literatura: |
Pruski W. – Hodowla koni. T.I. PWRiL, Warszawa 2006. Pruchniewicz W. – Akademia Jeździecka, 2007. Kolstrung R., Salmanowicz P., Stachurska A. – Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni. PWRiL Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Definiuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, reguły i metody obchodzenia się z koniem w aspekcie właściwej pielęgnacji i użytkowania. Opisuje zasady pielęgnacji koni, korekcji kopyt oraz wykorzystania właściwego sprzętu, narzędzi, przyrządów, materiałów i środków. Tłumaczy wpływ warunków panujących w stajniach na potrzeby pielęgnacyjne. Definiuje uwarunkowania dobrostanu koni i ich higieny, profilaktyki, prewencji weterynaryjnej. Identyfikuje relacji między hodowlą i użytkowaniem koni a środowiskiem bytowania. Nazywa najczęstsze choroby zwierząt, zna ich przyczyny oraz profilaktykę. Rozpoznaje okolice ciała koni, zna funkcjonowanie poszczególnych komórek, tkanek, narządów i układów organizmu. Zna budowę i funkcję skóry i okrywy włosowej, wytworów rogowych. Interpretuje różnice rasowe i konsekwencje użytkowe. Przeprowadza pielęgnację skóry, okrywy włosowej poszczególnych partii ciała, pielęgnację ścięgien i stawów. Tłumaczy postępowanie przy zaburzeniach związanych z eksploatacją koni. Definiuje zasady rozczyszczania. Zna specyficzne potrzeby w pielęgnacji poszczególnych grup koni w zależności od wieku i sposobu ich użytkowania, zabiegi profilaktyczne szczepienia i odrobaczanie. Ocenia dobrostan bytowania koni, interpretuje parametry mikroklimatyczne pomieszczeń inwentarskich Rozpoznaje stan zdrowia konia na podstawie jego zachowania i wyników badań diagnostycznych. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w obchodzeniu się z końmi, umiejętnie używa sprzętów i narzędzi pielęgnacyjnych. Jest świadomy konieczności samokształcenia, doskonalenia umiejętności oraz wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności. Wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt oraz stan środowiska naturalnego. Jest świadomy ryzyka i potrafi ocenić swoje działania, ich wpływ na dobrostan zwierząt oraz skutki niedbałości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi na pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Zaliczenie w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi na pytania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusława Długosz, Monika Stefaniuk-Szmukier | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pieszka, Monika Stefaniuk-Szmukier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.