Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chów i hodowla ryb łososiowatych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.5s.LOS.SI.HRBGY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chów i hodowla ryb łososiowatych
Jednostka: Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Wykłady:

Historia chowu i hodowli ryb łososiowatych w Polsce i na świecie.

Typy i rodzaje hodowli ryb łososiowatych. Charakterystyka obiektów hodowlanych.

Biologia rozrodu ryb łososiowatych. Zagrożenia dla tarła naturalnego. Nowoczesne techniki sztucznego rozrodu, manipulacje hormonalne, manipulacje chromosomowe i metody doskonalenia populacji ryb łososiowatych

Podstawy żywienia ryb łososiowatych. Charakterystyka wymagań pokarmowych. Technologia produkcji pasz.

Wpływ hodowli ryb łososiowatych na środowisko. Wpływ na parametry wód odbiornika oraz zanieczyszczenia genetyczne.

Ćwiczenia:

Ryby łososiowate – charakterystyka rodziny, przegląd gatunków i rozpoznawanie. Rodzime oraz introdukowane w Polsce gatunki. Najważniejsze gatunki w akwakulturze, wędkarstwie, rybołówstwie

Rozród ryb łososiowatych na przykładzie pstrąga tęczowego, przygotowanie do tarła, rozpoznawanie gotowości ryb do tarła, stymulacja hormonalna.

Inkubacja ikry ryb łososiowatych, pielęgnacja ikry, podchów wylęgu.

Bilans tlenowy stawów pstrągowych, wielkość produkcji, obliczanie obsady i projekt technologiczny gospodarstwa.

Przetwórstwo ryb łososiowatych, ocena przydatności ryb do spożycia, czynniki wpływające na jakość produktu

Literatura:

"1. Goryczko K. ""Pstrąi. Chów i hodowla- poradnik hodowcy""

2. Heen K., Monahan R. L., Utter F. ""Salmon aquaculture""

3. Szczerbowski A (red.)""Rybactwo Śródlądowe"

4. Mikołajczyk T., Chyb J., Szczerbik P., Sokołowska-Mikołajczyk M., Epler P., Enright W. J., Filipiak M., Breton B. 2004. Evaluation of the potency of azagly-nafarelin (GnRH analogue), administered in combination with different formulations of pimozyde, on LH secretion...Aquaculture 234: 447-460

5. Periodyki fachowe; Komunikaty Rybackie oraz Magazyn Przemysłu Rybnego

6. Wydawnictwa cykliczne Instytutu rybactwa Śródlądowego"

Efekty uczenia się:

WIEDZA − absolwent zna i rozumie:

systematykę i biologię ryb łososiowatych oraz ich ewolucyjne przystosowanie do środowiska. Zna zasady ochrony przyrody i środowiska w odniesieniu do metod chowu i hodowli ryb łososiowatych oraz ochrony i wspierania ich dzikich populacji

zasady i techniki żywienia ryb łososiowatych, metody produkcji i oceny pasz; posiada wiedzę na temat specyfiki żywienia ryb w zależności od ich wieku i stanu fizjologicznego

kryteria i uwarunkowania dobrostanu ryb łososiowatych oraz higieny, profilaktyki i prewencji weterynaryjnej w ich produkcji; definiuje relacje pomiędzy produkcją ryb łososiowatych a środowiskiem

podstawowe gatunki ryb łososiowatych i ich znaczenie w rybactwie, posiada szczegółową wiedzę z zakresu ich hodowli, chowu oraz technologii produkcji i wymagań środowiskowych

podstawowe zagadnienia dotyczące rozrodu ryb łososiowatych i zależności wpływające na jego efektywność; posiada podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii rozrodu ryb łososiowatych

gatunki ryb łososiowatych występujące w Polsce, ich znaczenie dla gospodarki rybackiej i wędkarskiej oraz perspektywy ich ochrony; zna techniki i metody połowu ryb oraz produkcji materiału zarybieniowego i obsadowego

wymagania dotyczące budynków i infrastruktury użytkowej dla chowu i hodowli ryb łososiowatych; ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i użytkowania zbiorników hodowlanych i stawów

znaczenie rybactwa śródlądowego ukierunkowanego na ryby łososiowate, jako jednego z czynników kształtujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich

UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi:

ocenić potrzeby pokarmowe ryb łososiowatych; zna technologie wytwarzania pasz dla ryb łososiowatych oraz potrafi uwzględniać w żywieniu ryb łososiowatych ich wiek i stan fizjologiczny

dokonać podstawowej oceny jakościowej surowców pochodzących z akwakultury lub rybołówstwa ryb łososiowatych, określić prawidłowe warunki transportu i przetwórstwa

posługiwać się dostępnymi metodami w celu optymalizacji chowu i hodowli ryb łososiowatych ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcji i reprodukcji

oceniać wymagania środowiskowe ryb łososiowatych; ocenić i dobrać odpowiednią technologię ich użytkowania; oceniać wpływ akwakultury ryb łososiowatych na środowisko przyrodnicze i optymalizować metody i techniki, zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju

wykonać projekt technologii produkcji ryb łososiowatych uwzględniając specyfikę gatunkową, wymagania środowiskowe, aby stworzyć rybom takie warunki utrzymania, które zapewnią prawidłowy wzrost, rozwój i reprodukcję

optymalizować gospodarkę rybacką pod kątem zrównoważonego rozwoju; definiować, analizować i rozwiązywać problemy i krytyczne etapy produkcji ryb łososiowatych, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji produkcji i dbałości o stan środowiska przyrodniczego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do:

prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych

przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmowania odpowiedzialności za dobrostan ryb oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady: kolokwium zaliczeniowe w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%.

Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Chyb
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)