Hodowla koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.5s.KON.NI.HZONY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hodowla koni |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: |
Hodowla zwierząt niestacjonarne 5 sem. obowiązkowe I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. W ramach wykładów omawiane jest pochodzenie koniowatych, typy użytkowe i rasy koni hodowane w Polsce, różnorodność form użytkowania koni, wzrost, rozwój i wychów źrebiąt, metody oceny wartości użytkowej i hodowlanej, genetyczne uwarunkowanie niektórych cech. Ćwiczenia obejmują zajęcia teoretyczne, praktyczne i e-learningowe dotyczące obchodzenia się z koniem, pielęgnacji, elementów psychologii konia, oceny pokroju na podstawie bonitacji i pomiarów, wad kopyt i podkownictwa, identyfikacji koni, zootechnicznych aspektów rozrodu koni. Studenci poznają także podstawy użytkowania wierzchowego (rząd jeździecki) oraz zaprzęgowego (budowa i rodzaje uprzęży). |
Pełny opis: |
Wykłady Systematyka, pochodzenie i przegląd koniowatych Podstawy słownictwa hipologicznego Typy użytkowe koni i czynniki je warunkujące Rodzime rasy koni oraz rasy wywierające wpływ na ich hodowlę Populacja koni na świecie i w Polsce, organizacja hodowli koni w Polsce Różnorodność form użytkowania koni Czynniki wpływające na wzrost, rozwój i wychów źrebiąt Zasady pracy hodowlanej (metody oceny wartości użytkowej i hodowlanej, selekcja, dobór Problemy ochrony genetycznych zasobów koni Konie dziko żyjące (zdziczałe) Genetyczne uwarunkowanie niektórych cech Ćwiczenia Założenia do projektu ośrodka hodowlanego/stadniny, struktura stada, próby dzielności, obrót stada Zasady żywienia koni, dawki pokarmowe Budynki dla koni i pomieszczenia pomocnicze Zasady zachowania się przy koniu, elementy psychologii koni Budowa ciała konia, ocena pokroju, punktacja, pomiary, indeksy Budowa i wady kopyt, podkownictwo Określanie wieku koni, identyfikacja, maści, odmiany, odznaki Obchodzenie się z koniem, pielęgnacja, przygotowanie do pokazów Praca hodowlana - księgi stadne i rejestry dla koni (warunki i zasady wpisu) Budowa uprzęży, siodła, ogłowi i pojazdów konnych Kiełznanie, zaprzęganie, siodłanie Zootechniczne aspekty rozrodu koni Dyscypliny sportu jeździeckiego |
Literatura: |
1. Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S. - Chów, hodowla i użytkowanie koni, t. I i II, Warszawa 1984 2. Kaproń M. - Nowoczesne metody doskonalenia koni, 1999 3. Kolstrung R., Silmanowicz P.,Stachurska A. - Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa 2004 4. Pruski W. - Hodowla koni, PWRiL, Warszawa 1960 5. Sasimowski E., Budzyński M. - Żywienie koni, PWRiL, Warszawa 1980 6. Zwoliński J. - Hodowla koni, PWRiL, Warszawa 1976 Uzupełniajaca 1. Brzeski E. - Użytkowanie koni, Kraków 1991 2. Kidd J. - Konie - ilustrowana encyklopedia, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1995 3. Kulisa M., Pieszka M., Łuszczyński J. - Konie, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wyjaśnia pochodzenie koni, opisuje rodzaj Equus i rozróżnia jego gatunki i podgatunki, wymienia i charakteryzuje najważniejsze rasy koni hodowane w Polsce i na świecie, wyjaśnia podstawy słownictwa hipologicznego Definiuje cechy koni wpływające na ich użytkowość, wskazuje kierunki użytkowania koni i opisuje typy użytkowe Formułuje zasady pracy hodowlanej, opisuje metody oceny koni i wyjaśnia genetyczne uwarunkowania wybranych cech Tłumaczy podstawowe pojęcia związane z rozrodem, wzrostem źrebiąt, objaśnia zasady wychowu, żywienia i pielęgnacji, identyfikuje formy zachowań koni Umiejętności Analizuje i interpretuje wymagania koni pod względem pomieszczeń i żywienia uwzględniając rasę, wiek i płeć koni, cechy klimatyczno-przyrodnicze terenu, system utrzymania, rodzaj ośrodka, sposób użytkowania Stosuje się do zasad zachowania się przy koniu, wykorzystuje elementy psychologii w obchodzeniu się z koniem i jego pielęgnacji Sporządza pisemną, graficzną i punktową ocena pokroju konia uwzględniając znane mu wady budowy i postawy, wykonuje pomiary ciała i oblicza indeksy pokrojowe, ocenia wiek koni na podstawie wyglądu uzębienia i przeprowadza identyfikację zgodnie z istniejącymi wymogami Prezentuje budowę rzędu jeździeckiego, uprzęży i pojazdów konnych, kiełzna, siodła i zaprzęga konie, dobiera dyscypliny sportu jeździeckiego do określonego sposobu użytkowania koni Interpretuje zootechniczne aspekty rozrodu koni wykorzystując zasady pracy hodowlanej na bazie ksiąg stadnych, rejestrów i dokumentacji hodowlanej Kompetencje Jest aktywny w samokształceniu i zdobywaniu nowej wiedzy oraz zdeterminowany w zakresie upowszechniania i wdrażania jej do praktyki hodowlanej Ma świadomość postępowania zgodnie z wymogami dobrostanu koni w trosce o właściwe kształtowanie środowiska naturalnego Jest kreatywny w pracy indywidualnej i zespołowej oraz otwarty na nowe idee |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi na pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%. Zaliczenie w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi na pytania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50.%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia projektowe, 25 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Łuszczyński | |
Prowadzący grup: | Bogusława Długosz, Jarosław Łuszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.