Immunologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.5s.IMM.NI.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Immunologia |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu będzie zapoznanie studentów z morfologią układu immunologicznego i jego rolą w organizmie, budową antygenów, immunoglobulin, przeciwciał monoklonalnych i ich wykorzystaniem. Omówienie komórek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, rodzajów odpowiedzi immunologicznej oraz mechanizmów jej aktywacji. Charakterystyka odporności wrodzonej i nabytej, głównego układu zgodności tkankowej z uwzględnieniem budowy i roli cząsteczek MHC w organizmie. Niedobory odporności i ich skutki. Immunohematologia – charakterystyka antygenów erytrocytarnych. W ramach ćwiczeń studenci będą mogli m.in. samodzielnie wykonać oznaczenia immunologiczne, jak też zapoznają się z praktycznym wykorzystaniem grup krwi u bydła. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Immunologia – rys historyczny i jej znaczenie Budowa układu immunologicznego – komórki, tkanki, narządy układu odpornościowego, istota jego działania, odporność wrodzona i nabyta, komórki zaangażowane w odporność wrodzoną i nabytą, typy odpowiedzi immunologicznej; antygen, rodzaje antygenów i ich właściwości Przeciwciała, budowa i właściwości, klasy immunoglobulin, powinowactwo i awidność, powstawanie przeciwciał, organizacja genów warunkujących przeciwciała, zmiana klas syntetyzowanych immunoglobulin; przeciwciała monoklonalne, otrzymywanie i zastosowanie Populacje i subpopulacje limfocytów, prezentacja antygenów limfocytom T, aktywacja limfocytów, mechanizmy cytotoksyczności limfocytów, pamięć i swoistość odporności z udziałem limfocytów i przeciwciał Układ dopełniacza, układ odpornościowy związany z błonami śluzowymi i skórą Wrodzone i nabyte niedobory odporności immunologicznej Zależność immunologiczna między matką a płodem, odporność bierna przekazywana przez łożysko i z mlekiem matki Tematyka ćwiczeń: Obwodowy układ limfatyczny, izolacja i identyfikacja komórek odpornościowych z krwi i śledziony, fagocytoza –ocena aktywności neutrofili Reakcje immunologiczne: aglutynacja i hemoliza na przykładzie identyfikacji grup krwi u bydła i owiec, aglutynacja pośrednia (oznaczanie jakościowe i półilościowe białka C-reaktywnego) Reakcje immunologiczne: precypitacja, ilościowe i jakościowe oznaczenie ilości antygenów Identyfikacja i charakterystyka genetycznego zróżnicowania głównego układu zgodności tkankowej u zwierząt Grupy krwi u bydła i możliwości ich praktycznego wykorzystania |
Literatura: |
1) Gołąb J., Jakubisiak M. Lasek W. Stokłosa T. Immunologia. PWN W-wa 2014. 2) Male D. i wsp. Immunologia. Elsevier Urban & Partner. 2006. 3) Charon K., Świtoński M. Genetyka i genomika zwierząt. PWN W-wa. 2012. 4) Tizard I.R. Veterinary Immunology. Elsevier. 2013. 5) Lydyard P.M. i wsp. Immunologia. PWN W-wa. 2001. 6) Deptuła W., Buczek J. Zarys immunologii ssaków. Wyd. UJ. 1998. 7) Mackiewicz S. Immunologia. PZWL W-wa 1986. 8) Staines N. i wsp. Wprowadzenie do immunologii. Wyd. Medyczne. Wrocław. 1996. 9) Lasek W. Immunologia Podstawowe zagadnienia i aktualności. PWN W-wa 2009. 10) Kłosowska B., Nowicki B. Genetyka weterynaryjna. PZWL W-wa. 1999. 11) Rożek T. Nauka po prostu. Demart S.A. 2011. 12) Polish Journal of Immunology. Kwartalnik |
Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy student: posiada wiedzę o budowie układu immunologicznego, zna istotę działania komórek układu odpornościowego oraz mechanizmów w które są zaangażowane, zna rolę układu odpornościowego w ustroju; ma ogólną wiedzę o budowie i funkcjonowaniu układu dopełniacza, układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi i skórą, oraz reakcji obronnych organizmu na działanie czynników środowiskowych i wewnętrznych ustroju. Z zakresu umiejętności student: umie zastosować odpowiednią reakcję immunologiczną, przy użyciu poznanych metod immunocytochemicznych, do identyfikacji komórek układu odpornościowego i produktów reakcji immunologicznych; potrafi prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzanych oznaczeń immunocytochemicznych; umie wykorzystać identyfikowane kompleksy antygen-przeciwciało jako markery cech w praktyce hodowlanej. Z zakresu kompetencji społecznych student: rozumie potrzebę i zna możliwości uczenia się przez całe życie; potrafi współpracować i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie planowane i realizowane zadania, umie zarządzać czasem oraz kierować małym zespołem w celu realizacji określonych zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zakończeniu wykładów obowiązuje ich zaliczenie w oparciu o test jednokrotnego wyboru Ćwiczenia odbywają się w zespołach 4-6 osobowych wykonujących w oparciu o podaną metodykę podane zadania. Na zakończenie sporządzić należy sprawozdanie i przedstawić do sprawdzenia prowadzącemu zajęcia. Po zakończeniu ćwiczeń obowiązuje ich zaliczenie na podstawie odpowiedzi na postawione pytania. Kryteria oceny: Na ocenę 2 <55% Na ocenę 3 55-60% Na ocenę 3,5 61-70% Na ocenę 4 71-80% Na ocenę 4,5 81-90% Na ocenę 5 >90% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.