Hodowlane i higieniczne aspekty rozrodu ptaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.HIH.SM.HZOIY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hodowlane i higieniczne aspekty rozrodu ptaków |
Jednostka: | Zakład Hodowli Trzody Chlewnej i Drobnego Inwentarza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacją hodowli drobiu w Polsce. Zaprezentowanie zasad prowadzenia stad reprodukcyjnych różnych gatunków drobiu z omówieniem aktualnych problemów w rozrodzie. Przedstawienie specyfiki rozrodu ptaków związanej z magazynowaniem nasienia przez samice oraz behawioru płciowego. Zaprezentowanie technik wspomagania rozrodu z nowoczesnymi metodami oceny nasienia pataków. Omówienie wpływu mikroklimatu na wczesne stadia embriogenezy. Opis mikroklimatu w inkubatorach halowych i awarii technologicznych. Analiza chorób okresu okołowylęgowego. Opanownie przez studentów metod oznaczania wieku zamarłych zarodków. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Organizacja hodowli drobiu w Polsce – stada reprodukcyjne drobiu grzebiącego oraz wodnego. 2. Behawior rozrodczy ptaków i specyfika rozrodu. 3.Magazynowanie plemników przez samice ptaków. Techniki wspomagania rozrodu. 3. Prowadzenie stad reprodukcyjnych kur nieśnych i mięsnych oraz ptaków wodnych. Aktualne problemy rozrodcze. Metody oceny i regulowania płodności. 4. Wpływ mikroklimatu w pomieszczeniach dla niosek na wczesne stadia embriogenezy. 5. Wymogi mikroklimatyczne w inkubatorach halowych z uwzględnieniem okresów krytycznych. 6. Awarie technologiczne w inkubacji (przegrzanie, niedogrzanie, niedotlenienie itp.). Tematyka ćwiczeń: 1. Wybór, ocena oraz przygotowanie jaj drobiu grzebiącego i wodnego do transportu do Zakładu Wylęgowego. 2. Obserwacje behawioru rozrodczego w stadkach kur i gęsi. Analiza wyników reprodukcyjnych gęsi na podstawie dokumentacji hodowlanej. 3. Pozyskiwanie i ocena ejakulatów od kogutów. 4. Test penetracji plemników in vitro u kur i gęsi. 5. Oznaczanie wieku zamarłych zarodków i jaj niezapłodnionych. 6. Ocena skorup powylęgowych. Badanie zarodków żywych, piskląt oraz ich brakowanie. 7. Choroby okresu okołowylęgowego. 8. Zajęcia praktyczne na terenie ferm reprodukcyjnych i zakładu wylęgu drobiu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Łukaszewicz E. Fizjologiczne podstawy rozrodu [w]Hodowla i użytkowanie drobiu. Praca zbiorowa pod red. J. Jankowski 2012. 2. Hocking P. M. Biology of breeding poultry. Poult. Sci.Symp. Ser. CAB Inter.2009. 3. Borzemska W. Patologia lęgów i okresu okołowylęgowego. w „Choroby drobiu” , praca zbiorowa pod redakcją M. Mazurkiewicza.Wyd. AR we Wrocławiu 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Gumułka M., Rozenboim I. 2013. Mating activity of domestic geese ganders (Anser anser f. domesticus) during breeding period in relation to age, testosterone and thyroid hormones. Animal Reproduction Science, 142: 183– 190. 2. Gumułka M., Rozenboim I. 2015. Breeding period – associated changes in semen quality, concentrations of LH, PRL, gonadal steroid and thyroid hormones in domestic goose ganders (Anser anser f. domesticus). Animal Reproduction Science, 154: 166- 175. 3. Lis M., Sechman A., Pawlak K., Niedziółka J.W., Tombarkiewicz B., Rząsa J. Effects of in ovo exposure to acetylsalicylic acid and hyperthermia on the hatchability and thyroid hormone concentrations in newly-hatched chicks. 2009. Bulletin- Veterinary Institute in Pulawy 53(3):527-534. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna zasady prowadzenia stad reprodukcyjnych różnych gatunków ptaków grzebiących i wodnych. Opisuje behawior rozrodczy ptaków grzebiących i wodnych oraz rozumie konieczność jego przestrzegania przy planowaniu rozrodu. Zna specyfikę wspomagania rozrodu ptaków domowych związaną z magazynowaniem plemników. Charakteryzuje czynniki środowiskowe i epizootyczne wpływających na wyniki rozrodcze u ptaków Umiejętności: Umie planować i organizować rozród w stadach ptaków grzebiących i wodnych. Weryfikuje wyniki reprodukcji oraz potrafi przeprowadzać test penetracji plemników Planuje pracę fermy reprodukcyjnej i zakładu wylęgu drobiu Kompetencje społeczne: Wykazuje otwartość na samodzielną pracę ze zwierzętami i materiałem biologicznym Postrzega związek pomiędzy dobrostanem a wynikami reprodukcyjnymi Kreatywny w organizowaniu rozrodu ptaków. Umiejętnie zarządza stadami reprodukcyjnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach i ćwiczeniach. Forma – test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte. ocena ndst (2,0) <55% prawidłowych odpowiedzi ocena dst (3,0) 55-60% prawidłowych odpowiedzi ocena plus dst (3,5) 61-70% prawidłowych odpowiedzi ocena db (4,0) 71-80% prawidłowych odpowiedzi ocena plus bobra (4,5) 81-90% prawidłowych odpowiedzi ocena bdb (5,0) >90% prawidłowych odpowiedzi Udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.