Etologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.ETO.SI.HZOPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etologia |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Typowe formy naturalnego zachowania zwierząt gospodarskich w kolejnych fazach wzrostu i rozwoju zwierząt jak również w różnych okresach fizjologicznych (okres okołorujowy, ciąża, okres okołoporodowy, laktacja). Procesy uczenia się zwierząt i wykorzystanie tych zdolności w realizacji procesu hodowlanego. Relacje człowiek zwierzę na wolności i w warunkach produkcyjnych. Zróżnicowanie zachowania osobników różnej płci jak też zachowanie zwierząt różnych gatunków w podobnych sytuacjach. Podkreślony będzie praktyczny aspekt wykorzystania typowych form zachowania dla optymalizacji procesów produkcyjnych. |
Pełny opis: |
1 Etologia ? rys historyczny 2 Genetyczne i fizjologiczne podłoże zachowania 3 Metodyka badań etologicznych 4 Rytmy okołodobowe zachowań zwierząt gospodarskich 5 Zachowania w okresie okołorujowym 6 Okres okołoporodowy i przebieg porodu, opieka nad potomstwem 7 Zachowania związane z wyszukiwaniem i pobieraniem paszy oraz wody 8 Antagonizmy i przejawy agresji 9 Zachowania społeczne, hierarchia stadna 10 Uczenie się, zabawy i odpoczynek 11 Interakcje człowiek ? zwierzę 12 Wykorzystanie naturalnych form zachowania w procesach technologicznych 13 Technologiczne uwarunkowania zmian w zachowaniu (adaptacja, techno patie, stereotypie) 14 Specyfika zachowania koni, bydła i owiec 15 Typowe formy zachowania trzody chlewnej i drobiu |
Literatura: |
• Sadowski B. - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN W-wa 2001 • Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I. – Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL 1983 • Kaleta T. – Zachowanie się zwierząt, zarys problematyki, Wyd. SGGW Warszawa 2003 • Grandin T., K. Johnson – Zwierzęta czynią nas ludźmi. Media Rodzina 2012 • Grandin T., K. Johnson – Zrozumieć zwierzęta, Media Rodzina 2011 • Ulrich W. – Zoopsychologia, PWN W-wa 1973 • Hafez E.S.E. – The Behaviour of Domestic Animals, Bailliere Tindall, London 1975 • Bogner H., Grauvogl A. – Verhalten landwirtschaftlicher Nutztiere. Ulmer Vlg Stuttgart 1984 • Sambraus H.H. – Nutztierethologie, Paul Parey Verlag Berlin 1978 • Lorenz K.Z. – Tak zwane zło, 1975. (I tak człowiek trafił na psa) • Coren Stanley – Inteligencja psów. Książka i Wiedza, W-wa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Rozpoznaje i interpretuje zachowania zdrowych zwierząt. Określa funkcjonowanie zmysłów i procesy poznawcze u zwierząt, zna zasady uczenia, treningu i tresury zwierząt Opisuje relacje człowiek – zwierzę i ich wpływ na poziom dobrostanu tych zwierząt Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zachowanie zwierząt. Stosuje testy behawioralne w praktyce Rozpoznaje zależności socjalne zwierząt Stosuje różne metody i techniki rejestracji zachowania zwierząt, potrafi analizować zarejestrowany materiał, opracowuje etogramy Rozumie problematykę identyfikacji zachowań zwierząt, w tym nietypowych i niepożądanych oraz ich związek z działalnością człowieka Opisuje relacje człowiek – zwierzę i ich wpływ na poziom dobrostanu tych zwierząt Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zachowanie zwierząt. Stosuje testy behawioralne w praktyce |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – sprawdzian pisemny - do uzyskania pozytywnej oceny student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 50% pytań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.