Doradztwo rolnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.DOR.SM.HRBRY.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo rolnicze |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności metodycznych w zakresie komunikowania się z ludźmi, jakie powinni posiadać doradcy rolni. Tematyka przedmiotu obejmuje: definicje doradztwa oraz jego cele i zadania w gospodarce rynkowej, organizację doradztwa rolniczego w Polsce, modele powiązań doradztwa z nauką i praktyką rolniczą, formy, metody i techniki doradcze, teoretyczne podstawy doradztwa, efektywność pracy doradczej, modele podejmowania decyzji, rodzaje doradztwa w UE oraz instrumenty wsparcia rolnictwa i obszarów wiejskich w ramach WPR. |
Pełny opis: |
1. Doradztwo rolnicze jako działalność praktyczna i jako dyscyplina wiedzy ; definicje, rola, cele i zadania, doradztwo w systemie wiedzy i informacji, modele powiązań nauki i doradztwa (1 godz); 2. Doradztwo rolnicze jako działalność praktyczna i jako dyscyplina wiedzy ; definicje, rola, cele i zadania, doradztwo w systemie wiedzy i informacji, modele powiązań nauki i doradztwa (1 godz); 3. Doradztwo rolnicze jako działalność praktyczna i jako dyscyplina wiedzy ; definicje, rola, cele i zadania, doradztwo w systemie wiedzy i informacji, modele powiązań nauki i doradztwa (1 godz); 4. Teoretyczne podstawy doradztwa; percepcja, uczenie się, postawy, modele i sposoby podejmowania decyzji (1 godz); 5. Teoretyczne podstawy doradztwa; percepcja, uczenie się, postawy, modele i sposoby podejmowania decyzji (1 godz); 6. Teoretyczne podstawy doradztwa; percepcja, uczenie się, postawy, modele i sposoby podejmowania decyzji (1 godz); 7. Formy doradztwa rolniczego i ich efektywność; doradztwo indywidualne (modele dyskusji), doradztwo grupowe, mass media, właściwe i niewłaściwe zachowania doradcy w kontaktach z klientami, doradztwo a konsulting (1 godz); 8. Formy doradztwa rolniczego i ich efektywność; doradztwo indywidualne (modele dyskusji), doradztwo grupowe, mass media, właściwe i niewłaściwe zachowania doradcy w kontaktach z klientami, doradztwo a konsulting (1 godz); 9. Formy doradztwa rolniczego i ich efektywność; doradztwo indywidualne (modele dyskusji), doradztwo grupowe, mass media, właściwe i niewłaściwe zachowania doradcy w kontaktach z klientami, doradztwo a konsulting (1 godz); 10. Rodzaje doradztwa rolniczego w UE, typy doradców oraz organizacja doradztwa rolniczego w Polsce (1 godz); 11. Rodzaje doradztwa rolniczego w UE, typy doradców oraz organizacja doradztwa rolniczego w Polsce (1 godz); 12. Rodzaje doradztwa rolniczego w UE, typy doradców oraz organizacja doradztwa rolniczego w Polsce (1 godz); 13. Dopłaty bezpośrednie oraz działania PROW 2014-2020 (1 godz.); 14. Dopłaty bezpośrednie oraz działania PROW 2014-2020 (1 godz.); 15. Dopłaty bezpośrednie oraz działania PROW 2014-2020 (1 godz.). |
Literatura: |
1.Ban van den A., Hawkins H., 1997. Doradztwo rolnicze (tłum. Kania J. i Michalik A.), Wyd. MSDR, Kraków; 2. Kania J. 2007. Doradztwo rolnicze w Polsce w świetle potrzeb i doświadczeń zagranicznych. Zeszyty Naukowe AR, nr 440, seria Rozprawy, z. 318, Kraków Inne publikacje: 3. Boland H., 1995. Podstawy komunikowania w doradztwie (tłum. Jaska E.), MRiGŻ, CDiEwR, FAPA, Wyd. CDiEwR, Poznan; 4. Drygas M., Kania J., Wiatrak A., 2001. Kierunki rozwoju doradztwa rolniczego w Polsce na tle tendencji światowych. IRWiR PAN, Warszawa; 5. Kujawiński W., 1997. Doradztwo rolnicze w zarysie, Wyd. CDiEwR, Poznań; 6. Kuźma J., 1986. Doradztwo rolnicze, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawy teoretyczne doradztwa, - posiada wiedzę dotyczącą metod i technik pracy w grupach i pracy doradczej, - rozumie rodzaje doradztwa rolniczego, - zna instrumenty wsparcia rolnictwa i obszarów wiejskich ze środków UE. Umiejętności: - ocenia i umie zastosować modele porad w doradztwie indywidualnym, - potrafi zastosować techniki pracy w doradztwie grupowym, - posiada umiejętność komunikowania się w doradztwie indywidualnym i potrafi właściwie zachować się przy obsłudze klienta. Kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zadania zarówno samodzielnie, jak i w zespole, - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia wiedzy i umiejętności w pracy doradczej, - rozwija swoje umiejętności pracy z grupą |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: ocena końcowa: egzamin pisemny składający się z otwartych pytań problemowych. Punkty ECTS: - wykłady - 15 godz. - egzamin końcowy – 1 godz. - konsultacje – 4 godz. Razem: 20 godz. : 25 = 0,8 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do egzaminu – 10 godz. Razem godz. praktyczne: 10 godz. : 25 = 0,4 (czyli 0 pkt ECTS) OGÓŁEM: 1 pkt ECTS 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.