Podstawy botaniki i fizjologii roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.BOT.SI.HZOBY.O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy botaniki i fizjologii roślin |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z budową komórek i tkanek roślinnych, strukturą morfologiczną i anatomiczną organów wegetatywnych i generatywnych oraz anatomią rozwojową kwiatów i owoców, co da podstawy topograficzne i strukturalne do umiejscowienia procesów fizjologicznych zachodzących podczas ontogenezy roślin. Szczególna uwaga zwrócona będzie na wpływ czynników środowiska na te procesy (głównie fotosyntezę i gospodarkę wodną) oraz na możliwość sterowania nimi. Student powinien posiąść umiejętność postrzegania rośliny, jako złożonego układu: komórka – tkanka – organ – funkcja. |
Pełny opis: |
1. Poziomy organizacji komórkowej roślin: klasyfikacja składników komórki, błony plazmatyczne, organelle komórkowe, ściana komórkowa i jej modyfikacje. Cykl komórkowy. 2. Histogeneza: klasyfikacja, terminologia i budowa tkanek roślinnych. Układy tkankowe 3. Zarys morfogenezy roślin wyższych. Organografia: korzeń – systemy korzeniowe, pęd – łodyga, liść, kwiat, owoc. Formy wzrostu roślin nasiennych 4. Anatomia rozwojowa pędu generatywnego. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin 5. Biologia rozsiewania nasion i owoców 6. Gospodarka wodna. Stosunki wodne w komórce roślinnej. Transport wody. Transpiracja, parcie korzeniowe. Bilans wodny roślin 7. Gospodarka mineralna – pobieranie i transport składników mineralnych 8. Fotosynteza. Chemizm jasnej i ciemnej fazy fotosyntezy. Rośliny C3, C4 i CAM. Fotooddychanie 9. Mikroskopowe obserwacje cytologiczne: kształty komórek roślinnych, ruch cytoplazmy, plastydy, materiały zapasowe – reakcje barwne na ich wykrywanie, wakuola, ściana komórkowa – wykrywanie składników ściany 10. Budowa anatomiczna organów roślinnych: korzeń, łodyga roślin jedno- i dwuliściennych oraz pni. 11. Anatomia liścia, skórka i jej wytwory, budowa słupka i pręcika 12. Rozpoznawanie i klasyfikacja nasion i owoców 13. Wyznaczanie potencjału osmotycznego komórek roślinnych, siła ssąca 14. Badanie efektywności fotosyntezy w zależności od temperatur, intensywności i barwy światła |
Literatura: |
Szweykowska A., Szweykowski J., 2003 (i wznowienia). Botanika t.I. Morfologia. PWN Pałczyński A., Podbielkowski Z., Polakowski B., 1995 (i wznowienia). Botanika. PWN Stachak A. , 1984 (i wznowienia). Botanika dla zootechników. PWN MacAdam J., W.2009. Structure & Function of Plants. Wiley-Blackwell Kopcewicz J., Lewak S., 2005. Fizjologia roślin. PWN Kozłowska N., 2007. Fizjologia roślin. PWRiL |
Efekty uczenia się: |
Student pozna budowę organów wegetatywnych i generatywnych roślin, będzie umiał wyjaśnić odmienną budowę anatomiczną różnych taksonów roślin. Pozna przebieg rozmnażania generatywnego i wegetatywnego roślin. Zrozumie również powiązania pomiędzy strukturą i topografią tkanek w organach a umiejscowieniem procesów fizjologicznych w roślinie. Będzie umiał zdefininiować podstawowe pojęcia stosowane w fizjologii roślin oraz pozna rolę i znajdujzie zastosowanie roślin w gospodarce żywieniowej i w świecie ożywionym w ogóle Umiejętności Potrafi stosować poprawną nomenklaturę botaniczną i fizjologiczną Identyfikuje i analizuje najważniejsze cechy materiału roślinnego również na podstawie preparatów anatomicznych Wybiera sposoby propagacji roślin i ocenia możliwość ich zastosowania Potrafi opisać i zinterpretować wyniki doświadczeń |
Metody i kryteria oceniania: |
Cykliczne pisemne sprawdziany i sprawozdania z ćwiczeń. Egzamin pisemny ograniczony w czasie. Ocena 3,0 - jeśli student uzyska 55-60% powyższych efektów kształcenia ocena 3,5 - 61-70% ocena 4,0 - 71-80% ocena 4,5 - 81-90% ocena 5,0 - gdy student wykaże się ponad 90% efektywnością uczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.