Zoologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.ZOO.SI.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawy systematyki zwierząt. Nomenklatura zoologiczna. Filogenetyczna i adaptacyjna zmienność budowy zwierząt w warunkach naturalnych i hodowlanych. Różnorodność gatunkowa zwierząt, z uwzględnieniem gatunków objętych ochroną, zagrożonych wyginięciem i obcych oraz gatunków stanowiących protoplastów zwierząt udomowionych. Znaczenie zwierząt w ekosystemach oraz w życiu i działalności człowieka. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.): Zoologia – przedmiot i cel nauk zoologicznych. Systemy klasyfikacyjne i nomenklatura zoologiczna. Powstanie życia. Historia biosfery. Zwierzęta w biosferze. Rozmnażanie i rozwój organizmów zoologicznych. Filogeneza układów: powłokowego i ruchu; pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego; układu nerwowego z narządami zmysłów oraz wewnątrzwydzielniczego Fauna Polski. Ćwiczenia (30 godz.): Protozoa – komórki i organizmy. Budowa i znaczenie Płazińce – tkankowce (wirki, przywry i tasiemce). Adaptacje do pasożytniczego trybu życia. Nicienie – różnorodność ekologiczna i gatunkowa. Organizmy pasożytnicze. Pierścienice jako ogniwo ewolucyjne. Organizmy glebowe i wodne. Stawonogi wodne: skorupiaki. Szczękoczułkowce jako organizmy drapieżne i saprofityczne. Pasożytnicze roztocze Owady – budowa, bioróżnorodność i znaczenie. Mięczaki. Szkarłupnie. Budowa i znaczenie Ryby – różnorodność przystosowań do życia w środowisku wodnym. Płazy i gady – rozwój adaptacji do życia w środowisku lądowym. Przedstawiciele fauny krajowej. Ptaki i ssaki – organizmy stałocieplne. Przegląd fauny krajowej – ochrona i znaczenie. Gatunki poddane procesowi domestykacji. |
Literatura: |
Hempel-Zawitkowska J. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN, Warszawa, 1996. Kawecki Z. Zoologia stosowana. PWN, Warszawa, 1982. Schmidt-Nielsen K. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN, 1997. Sulgostowska T., Bednarek A. Zoologia rolnicza t. 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza − absolwent zna i rozumie: - współczesne metody systematyzowania zwierząt, - podstawowe pojęcia z zakresu nomenklatury zoologicznej, - filogenetyczną zmienność i adaptacje zwierząt do różnych warunków środowiskowych, - znaczenie zwierząt w biocenozie oraz gospodarce i życiu człowieka. Umiejętności − absolwent potrafi: - zastosować techniki mikroskopowe do rozpoznawania organizmów zoologicznych, - przeprowadzić analizę morfologii i anatomii zwierząt, - zweryfikować własne obserwacje ze zdobytą wiedzą. Kompetencje społeczne − absolwent: - docenia potrzebę pogłębiania wiedzy zoologicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 40%. Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.