Zasady postępowania ze zwierzętami doświadczalnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.ZAS.SI.HZOPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady postępowania ze zwierzętami doświadczalnymi |
Jednostka: | Zakład Weterynarii, Rozrodu i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do uczestnictwa w procedurach związanych z wykorzystywaniem zwierząt dla celów naukowych lub edukacyjnych. Zapewni studentom uzyskanie przeszkolenia wymaganego Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 5 maja 2015r. |
Pełny opis: |
Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt wykorzystywanych w procedurach. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami. Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury obchodzenia się ze zwierzętami wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia.1) Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia. Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury. Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt doświadczalnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami wykorzystywanymi w procedurach. Hodowla zwierząt z uwzględnieniem biologii gatunku oraz genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt (środowisko, klatki, pasze) i wzbogacanie ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. |
Literatura: |
1. Sławiński, T. (1981) Zasady hodowli zwierząt laboratoryjnych. Warszawa 2. Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 266) 3. Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 4. Brylińska, J., Kwiatkowska, J. (red.). (1996). Zwierzęta laboratoryjne : metody hodowli i doświadczeń. Kraków Universitas 5. Kaliste, E. (red.) (2007). The Welfare of Laboratory Animals. Dordrecht: Springer 6. William Paton, Człowiek i mysz – badania medyczne na zwierzętach, PWN, 1997; 7. Peter Popesko, VieraRajtová, JindřichHorák, Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych, PWRiL, Warszawa 2010; 8. Hans J Hedrich, Gillian Bullock, The Laboratory Mouse, Elsevier Ltd, 2012; 9. Piper M. Treuting, Suzanne M. Dintzis, Comparative Anatomy and Histology: A Mouse and Human Atlas, Academic Press, 2012; 10. John J. Bogdanske, Scott Hubbard-Van Stelle, Margaret Rankin Riley, Beth M. Schiffman, Laboratory Mouse and Laboratory Rat Procedural Techniques, CRC Press, 2010; 11. Richard E. Fish, Marilyn J. Brown, Peggy J. Danneman and Alicia Z. Karas, Anesthesia and Analgesia in Laboratory Animals, American College of Laboratory Animal Medicine, 2008; 12. Committee on Recognition and Alleviation of Pain in Laboratory Animals; Institute for Laboratory Animal Research; Division on Earth and Life Studies; National Research Council, Recognition and Alleviation of Pain in Laboratory Animals, National Academies Press (US), 2009, |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: Zna i rozumie funkcjonowanie układów anatomicznych podstawowych gatunków zwierząt oraz funkcjonowanie komórek, tkanek, narządów i układów organizmu zwierząt; rozumie wybrane procesy fizjologiczne organizmu zwierzęcego, wymienia i charakteryzuje czynniki wpływające na parametry środowiska hodowlanego warunkujące dobrostan zwierząt laboratoryjnych Ma wiedzę dotyczącą zachowania się zwierząt laboratoryjnych, właściwego obchodzenia się z nimi oraz utrzymania ich dobrostanu Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w zwierzętarni oraz w laboratorium z materiałem odzwierzęcym Ma znajomość problemów etycznych pojawiających się w trakcie doświadczeniach na zwierzętach Posiada podstawową wiedzę w zakresie metod i procedur stosowanych w pracy na zwierzętach wykorzystywanych w procedurach Posiada podstawową wiedzę o metodach analgezji i anestezji stosowanych w trakcie doświadczeń na zwierzętach UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: Potrafi ocenić dobrostan zwierząt laboratoryjnych Interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące postępowania ze zwierzętami doświadczalnym Potrafi właściwie obchodzić się ze zwierzętami (maksymalnie eliminując u nich stres i ból) Obserwując zwierzę potrafi rozpoznać różne jego zachowania w tym oznaki dystresu, bólu i cierpienia Potrafi dobrać wielkość klatki, paszę i wzbogacenia dla gryzoni laboratoryjnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz wykazuje odpowiedzialność w kwestii oceny potencjalnych zagrożeń Jest gotów ponieść odpowiedzialność za dobrostan zwierząt i odpowiedzialność za wywołanie dyskomfortu lub uśmiercenie ich wyłącznie w okolicznościach w pełni to usprawiedliwiających Wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt oraz ich dobrostan |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – test wyboru. Aby uzyskać pozytywną ocenę student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 50% pytań; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.