Ochrona i eksploatacja zasobów zwierząt wolnożyjących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.OCH.NM.HZONZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona i eksploatacja zasobów zwierząt wolnożyjących |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: |
Zootechnika niestacjonarne II stopnia II sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przekazywanie wiedzy z zakresu ochrony i eksploatacji zwierząt z uwzględnieniem biologii gatunków, struktur wewnątrz populacyjnych, oddziaływań międzygatunkowych, czynników antropogenicznych oraz skutków procesów genetycznych zachodzących w izolowanych populacjach. Efekt kształcenia: Student zdobywa wiedzę z zakresu obowiązujących zasad i metod ochrony i eksploatacji zasobów zwierząt wolno żyjących. Może ją wykorzystać w pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Łowiectwo – czasy prehistoryczne ( kształtowanie się gatunku H. sapiens) i dzisiaj (systemy rewirowy i licencyjny) 2. Regulacje prawne w zakresie łowiectwa, w aspekcie historycznym i współczesnym 3. Myślistwo (broń myśliwska, sposoby polowań, psy myśliwskie, kultura i etyka myśliwska) 4. Zwierzęta łowne (gatunki „pomnikowe” i współczesne), podstawy i przyczyny klasyfikacji do kategorii użytkowych 5. Produkcja populacji (przyrost zrealizowany, pobudzanie i hamowanie produkcji, bilans populacji) 6. Modele eksploatacji zwierząt łownych: eksploatacja utylitarna, model trofeistyczny, eksploatacja redukcyjna, użytkowanie w kontekście uwzględniania nacisku antropogenicznego (straty komunikacyjne), eksploatacja w warunkach silnie wyrażonej relacji drapieżnik – ofiara 7. Zwierzęta wolno żyjące w transferze patogenów 8. Restytucja gatunków i zasilanie populacji zagrożonych ilościowo i genetycznie 9. Gospodarowanie gatunkami inwazyjnymi 10. Społeczny odbiór łowiectwa ĆWICZENIA: 1. Waloryzacja i bonitacja siedlisk o różnym stopniu przekształcenia antropogenicznego 2. Inwentaryzacje terenowe: taksacja pasowa, próbne pędzenia tropienie, transekt 3. Szacowanie szkód łowieckich w agrocenozach 4. Analiza planów hodowlano-łowickich dla obwodów dzierżawionych i Ośrodków Hodowli Zwierzyny, próba tworzenia modelu alternatywnego |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Okarma H., Tomek A. 2008. Łowiectwo, WydawnictwoEdukacyjno-Naukowe H2O, Kraków 2. Brzuski P., Hędrzak M.: 2002. Gospodarowanie zwierzyną – uwarunkowania środowiskowe. PZŁ Warszawa, 3. Bobek B., Morow K., Perzanowski K. 1984. Ekologiczne podstawy łowiectwa. PWRiL, Warszawa Uzupełniająca: 1. Krzemień P. 1986. 1000 słów o łowiectwie. Wydawnictwo MON, Warszawa 2. Czekaj J. 2017. Myśliwska broń palna. Oficyna Wydawnicza FOREST / PZŁ, Warszawa 3. Tropiło J., Kiszczak L. 2007. Badanie i ocena sanitarno-weterynaryjna zwierząt łownych i dziczyzny, Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: podstawowe rodzaje i typy doświadczeń, zasady, metody i techniki prowadzenia pracy badawczej w zakresie łowiectwa i ochrony zwierząt dzikich; podstawowe teorie w zakresie łowiectwa i ochrony zwierząt wolno żyjących; systemy chowu zwierząt sprzyjające zachowaniu dobrostanu zwierząt dzikich utrzymywanych w hodowlach oraz posiada wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiska na ich organizm; zna przyczyny oraz drogi szerzenia się chorób w populacjach zwierząt wolnożyjących; zasady bezpiecznego pozyskania dziczyzny oraz postępowania z odpadami powstałymi w tym procesie; posiada wiedzę na temat prozdrowotnych walorów dziczyzny. Umiejętności absolwent potrafi: oceniać i dobierać sposoby gospodarowania populacjami zwierząt łownych i chronionych; sporządzać plany łowieckie i ochronne na podstawie danych uzyskanych w czasie inwentaryzacji; pobrać, zabezpieczać, przechowywać i analizować materiał biologiczny od zwierząt łownych i chronionych oraz interpretować informacje z różnych źródeł dotyczące ochrony bioróżnorodności. Kompetencje społeczne absolwent: rozumie potrzebę systematycznej pracy nad projektami, których realizacja jest długofalowa i jest świadomy odpowiedzialności za efekty pracy zespołu, przyjmując w nim różne role; ma świadomość potrzeby dbałości o dobrostan zwierząt wolnożyjących utrzymywanych w hodowlach oraz znaczenia człowieka w kształtowaniu i utrzymaniu stanu środowiska naturalnego; rozumie potrzebę postępowania zgodnie z zasadami etyki w zakresie łowiectwa i ochrony rodzimej fauny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pracy pisemnej (temat podany przez prowadzącego) obejmującej zagadnienia poruszane w czasie wykładów i ćwiczeń. Na ocenę pozytywną należy wykazać się znajomością przynajmniej 60 % efektów kształcenia. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Kowal | |
Prowadzący grup: | Magdalena Hędrzak, Jerzy Kowal, Mateusz Okrutniak, Marek Wajdzik, Damian Wiehle | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Kowal | |
Prowadzący grup: | Magdalena Hędrzak, Jerzy Kowal, Mateusz Okrutniak, Marek Wajdzik, Damian Wiehle | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.