Doświadczalnictwo zootechniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.MBZ.SM.HZOIY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doświadczalnictwo zootechniczne |
Jednostka: | Katedra Genetyki i Metod Doskonalenia Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania doświadczeń i przeprowadzania obliczeń statystycznych na uzyskanych wynikach doświadczeń. Wykłady rozpoczynają się od przypomnienia wiadomości ze Statystyki Matematycznej, a następnie omawiane są podstawowe testy statystyczne służące do weryfikacji różnych hipotez statystycznych, z omówieniem warunków (założeń), jakie muszą być spełnione w przypadku stosowania poszczególnych testów (m.in. test t dla grup niezależnych i par skorelowanych, analiza wariancji w różnych układach doświadczeń, test chi-kwadrat, regresja liniowa i korelacja, testy nieparametryczne). Ćwiczenia prowadzone są w pracowni komputerowej, w której studenci rozwiązują zadania dotyczące zastosowań doświadczalnictwa w naukach biologicznych, do analizy przykładowych danych i wyników doświadczeń, wykorzystując w tym celu pakiet programów statystycznych SAS. Jest to system programów, który posiada nieograniczone możliwości w zakresie analizy danych. |
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Przypomnienie podstawowych pojęć statystyki matematycznej a) populacja i próba; rozkład teoretyczny i empiryczny b) charakterystyki próby (średnia arytmetyczna, mediana, moda, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) c) hipoteza i test statystyczny; rodzaje popełnianych błędów, poziom istotności i obszar krytyczny testu 2. Planowanie doświadczeń i testowanie hipotez a) doświadczenia w układzie grup niezależnych i par skorelowanych b) analiza wariancji w układzie jednoczynnikowym c) analiza wariancji w układzie wieloczynnikowym; pojęcie interakcji d) analiza wariancji w układzie hierarchicznym, kwadratu łacińskiego, bloków losowanych, z powtarzającymi się pomiarami e) regresja liniowa i wielokrotna, korelacja f) test chi-kwadrat jako test zgodności i test niezależności g) testy nieparametryczne ĆWICZENIA: 1. Testy istotności służące porównaniu średnich dwóch populacji – wybór metody dostosowanej do opisanego zadania i interpretacja wyników, obliczenia w systemie SAS 2. Jednoczynnikowa analiza wariancji i testy dla porównań wielokrotnych (m.in. Tukey, Schaeffe), obliczenia w systemie SAS 3. Analiza wariancji w układzie hierarchicznym, obliczenia w systemie SAS 4. Analiza wariancji w układzie z powtarzanymi pomiarami, obliczenia w systemie SAS 5. Dwuczynnikowa analiza wariancji z interakcją, interpretacja wyników z systemu SAS 6. Regresja liniowa i wielokrotna, korelacja, obliczenia w systemie SAS 7. Zastosowanie testu chi-kwadrat w różnych wariantach 8. Testy nieparametryczne |
Literatura: |
1. Elandt R. Statystyka matematyczna w zastosowaniu do doświadczalnictwa rolniczego. PWN, Warszawa. 2. Steel R., Torrie J. Principles and procedures of statistics. A biometrical approach. 2nd edition. McGraw-Hill Kogakusha, Ltd. 3. Olech W., M. Wieczorek - Zastosowanie metod statystyki w doświadczalnictwie zootechnicznym. Skrypt SGGW, Warszawa. 4. Żuk B. 1989. Biometria stosowana. PWN, Warszawa. 5. Łomnicki A. 2003. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN SA, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. ma wiedzę z zakresu doświadczalnictwa i potrafi wykorzystać ją do przygotowania metodyki doświadczeń planowanych na zwierzętach 2. zna różne testy statystyczne i rozumie zasady ich stosowania oraz potrafi skorzystać z tych zasobów wiedzy w praktyce przy analizie wyników doświadczalnych UMIEJĘTNOŚCI: 1. potrafi dobrać odpowiedni test statystyczny do analizy statystycznej wyników doświadczenia i zinterpretować wyniki obliczeń 2. potrafi stosować specjalistyczne programy komputerowe do statystycznej analizy danych (np. SAS) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. zna zakres zdobytej przez siebie wiedzy z doświadczalnictwa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się 2. potrafi pracować w zespole, wspólnie prowadzić doświadczenia i rozwiązywać problemy badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętność zastosowania poznanej teorii w praktyce; na ocenę pozytywną należy uzyskać powyżej 50% punktów z egzaminu; udział oceny z egzaminu w ocenie końcowej wynosi 60%; zaliczenie z ćwiczeń stanowi 40% w ocenie końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.