Genetyka zachowania zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.GZZ.SI.HETOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka zachowania zwierząt |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: |
Etologia i psychologia zwierząt I stopień II sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu. 2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń. 3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz 4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania. 5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych). 6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów. 7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych. 8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu. ĆWICZENIA 1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego 2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie 3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja 4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje 5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji 6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG 7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.) 8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji 10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu |
Literatura: |
1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011 2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014 3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009 1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820 2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377 3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410 |
Efekty uczenia się: |
zna i rozumie zagadnienia z genetyki ogólnej i behawioralnej, zasady doboru naturalnego i sztucznego, czynniki warunkujące zachowanie zwierząt wpływ procesów ewolucyjnych na kształtowanie zachowań osobniczych, pojęcie strategii ewolucyjnie stabilnych oraz zachowań altruistycznych, tłumaczy interakcje wewnątrz- i międzygatunkowe oraz charakteryzuje systemy społeczne wśród zwierząt zna i rozumie metody badawcze i techniki służące do opisu, analizy i interpretacji różnych form zachowania zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi informatycznych stosowanych w etologii zna i rozumie czynniki kształtujące zachowania zwierząt w naturalnych i sztucznych środowiskach ich życia; zna i charakteryzuje różne systemy utrzymania zwierząt potrafi opisywać wpływ procesów genetycznych i ewolucyjnych na behawior, ze szczególnym uwzględnieniem doboru sztucznego jako mechanizmu kształtowania zachowań zwierząt potrafi wykonywać pod kierunkiem opiekuna naukowego zadania badawcze dotyczące studiowanego kierunku, prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski jest gotów do prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych jest gotów do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań w zakresie studiowanego kierunku podejmowania świadomych działań w zakresie konsultacji pomiędzy nauką a praktyką jest gotów do kreatywnego działania w pracy zespołowej, a także przewodzenia grupie oraz pełniąc w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru w formie stacjonarnej lub on-line (60% oceny końcowej) Sposób oceniania: na ocenę 2 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. <55% na ocenę 3 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 55-60% na ocenę 3,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 61-70% na ocenę 4 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 71-80% na ocenę 4,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 81-90% na ocenę 5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. >90% zaliczenie projektu (na podstawie sprawozdania z własnymi wnioskami) (40% oceny końcowej) Sposób oceniania: na ocenę 2 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. <55% na ocenę 3 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 55-60% na ocenę 3,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 61-70% na ocenę 4 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 71-80% na ocenę 4,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 81-90% na ocenę 5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. >90% |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kania-Gierdziewicz, Sylwia Pałka | |
Prowadzący grup: | Joanna Kania-Gierdziewicz, Michał Kmiecik, Łukasz Migdał, Sylwia Pałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących. |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu. 2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń. 3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz 4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania. 5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych). 6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów. 7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych. 8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu. ĆWICZENIA 1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego 2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie 3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja 4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje 5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji 6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG 7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.) 8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji 10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu |
|
Literatura: |
1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011 2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014 3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009 1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820 2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377 3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWL
CWL
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kania-Gierdziewicz, Sylwia Pałka | |
Prowadzący grup: | Joanna Kania-Gierdziewicz, Michał Kmiecik, Anna Migdał, Sylwia Pałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących. |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu. 2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń. 3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz 4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania. 5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych). 6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów. 7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych. 8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu. ĆWICZENIA 1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego 2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie 3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja 4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje 5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji 6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG 7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.) 8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji 10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu |
|
Literatura: |
1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011 2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014 3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009 1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820 2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377 3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWL
CWL
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kania-Gierdziewicz, Sylwia Pałka | |
Prowadzący grup: | Joanna Kania-Gierdziewicz, Michał Kmiecik, Anna Migdał, Sylwia Pałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących. |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu. 2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń. 3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz 4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania. 5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych). 6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów. 7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych. 8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu. ĆWICZENIA 1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego 2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie 3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja 4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje 5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji 6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG 7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.) 8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji 10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu |
|
Literatura: |
1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011 2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014 3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009 1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820 2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377 3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.