Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka zachowania zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.2s.GZZ.SI.HETOZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Genetyka zachowania zwierząt
Jednostka: Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt
Grupy: Etologia i psychologia zwierząt I stopień II sem. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu.

2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń.

3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz

4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania.

5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych).

6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów.

7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych.

8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu.

ĆWICZENIA

1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego

2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie

3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja

4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje

5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji

6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG

7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.)

8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji

10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu

Literatura:

1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011

2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014

3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009

1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820

2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377

3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410

Efekty uczenia się:

zna i rozumie zagadnienia z genetyki ogólnej i behawioralnej, zasady doboru naturalnego i sztucznego, czynniki warunkujące zachowanie zwierząt

wpływ procesów ewolucyjnych na kształtowanie zachowań osobniczych,

pojęcie strategii ewolucyjnie stabilnych oraz zachowań altruistycznych,

tłumaczy interakcje wewnątrz- i międzygatunkowe oraz charakteryzuje systemy społeczne wśród zwierząt

zna i rozumie metody badawcze i techniki służące do opisu, analizy i interpretacji różnych form zachowania zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi informatycznych stosowanych w etologii

zna i rozumie czynniki kształtujące zachowania zwierząt w naturalnych i sztucznych środowiskach ich życia; zna i charakteryzuje różne systemy utrzymania zwierząt

potrafi opisywać wpływ procesów genetycznych i ewolucyjnych na behawior, ze szczególnym uwzględnieniem doboru sztucznego jako mechanizmu

kształtowania zachowań zwierząt

potrafi wykonywać pod kierunkiem opiekuna naukowego zadania badawcze dotyczące studiowanego kierunku, prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski

jest gotów do prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych

jest gotów do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań w zakresie studiowanego kierunku

podejmowania świadomych działań w zakresie konsultacji pomiędzy nauką a

praktyką

jest gotów do kreatywnego działania w pracy zespołowej, a także przewodzenia grupie oraz pełniąc w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru w formie stacjonarnej lub on-line (60% oceny końcowej) Sposób oceniania:

na ocenę 2 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. <55%

na ocenę 3 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 55-60%

na ocenę 3,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 61-70%

na ocenę 4 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 71-80%

na ocenę 4,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 81-90%

na ocenę 5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. >90%

zaliczenie projektu (na podstawie sprawozdania z własnymi wnioskami) (40%

oceny końcowej) Sposób oceniania:

na ocenę 2 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. <55%

na ocenę 3 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 55-60%

na ocenę 3,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 61-70%

na ocenę 4 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 71-80%

na ocenę 4,5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. 81-90%

na ocenę 5 Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społ. >90%

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kania-Gierdziewicz, Sylwia Pałka
Prowadzący grup: Joanna Kania-Gierdziewicz, Michał Kmiecik, Łukasz Migdał, Sylwia Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu.

2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń.

3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz

4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania.

5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych).

6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów.

7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych.

8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu.

ĆWICZENIA

1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego

2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie

3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja

4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje

5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji

6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG

7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.)

8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji

10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu

Literatura:

1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011

2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014

3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009

1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820

2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377

3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kania-Gierdziewicz, Sylwia Pałka
Prowadzący grup: Joanna Kania-Gierdziewicz, Michał Kmiecik, Anna Migdał, Sylwia Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu.

2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń.

3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz

4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania.

5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych).

6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów.

7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych.

8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu.

ĆWICZENIA

1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego

2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie

3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja

4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje

5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji

6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG

7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.)

8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji

10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu

Literatura:

1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011

2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014

3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009

1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820

2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377

3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kania-Gierdziewicz, Sylwia Pałka
Prowadzący grup: Joanna Kania-Gierdziewicz, Michał Kmiecik, Anna Migdał, Sylwia Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami dziedziczenia cech ilościowych związanych z zachowaniem podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Dziedziczenie cech ilościowych związanych z zachowaniem się bydła. Wysoka wydajność krów mlecznych a dobrostan - granice wydolności organizmu krowy i zachowanie homeostazy (granice doskonalenia genetycznego). Wykorzystanie defektu genetycznego u bydła mięsnego (podwójne umięśnienie zadu) a zachowanie dobrostanu. Zinbredowanie zwierząt a zmiany w zachowaniu.

2. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniami społecznymi młodych i dorosłych świń.

3. Dziedziczenie cech ilościowych zachowań stadnych owiec i kóz

4. Genetyka cech ilościowych związanych z zachowaniem koni. Dziedziczenie predyspozycji konia do określonego typu użytkowania.

5. Dziedziczenie cech ilościowych predysponujących psa do określonego sposobu użytkowania (psy pasterskie, stróżujące, myśliwskie, wyścigowe, psy w dogoterapii, psy w służbach mundurowych i ratowniczych).

6. Genetyka cech ilościowych i jakościowych związanych z zachowaniem i dobrostanem kotów.

7. Genetyczne aspekty różnicujące cechy zachowania u zwierząt futerkowych.

8. Modyfikacje genetyczne zwierząt futerkowych (tchórzofretki, szynszyle) i królików utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące w domu.

ĆWICZENIA

1. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na zwierzętach ze stada podstawowego

2. Wykonanie testów behawioralnych (test obserwacji w klatce, SIH, test otwartego pola) na potomstwie

3. Pobieranie materiału biologicznego – sposoby pobierania, dostępne metody inwazyjne i bezinwazyjne, zabezpieczenie materiału biologicznego, izolacja

4. PCR – amplifikacja fragmentów genów związanych z behawiorem – metoda reakcji oraz modyfikacje

5. Analiza polimorfizmów (PCR-RFLP, PCR-HRM) w obrębie zamplifikowanych fragmentów oraz frekwencji alleli w badanej populacji

6. Metody identyfikacji molekularnego podłoża genetycznego – sekwencjonowanie całogenomowe, sekwencjonowanie Sangera i wybieranie genów z baz np. KEGG

7. Analiza wyników z przeprowadzonego doświadczenia (różnice między rasami, płciami, itp.)

8. Interpretacja uzyskanych wyników w kontekście ich wykorzystania w hodowli (parametry genetyczne) i w genetyce populacji

10. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawozdania z projektu

Literatura:

1. From Genes to Animal Behavior, Social Structures, Personalities, Communication by Color. Editors: M. Inoue-Murayama, S. Kawamura, A.Weiss, Springer 2011

2. Genetics and the Behavior of Domestic Animals. Second Edition. Editors: T. Grandin, M.J. Deesing, Elsevier 2014

3. Handbook of Behavior Genetics. Editor: Yong-Kyu Kim, Springer 2009

1. Genetic contributions to behavioural diversity at the gene–environment interface. A. Bendesky, C.I. Bargmann, Genetics, 2011, 12, 809-820

2. Genetics of behavioural adaptation of livestock to farming conditions. L. Canario, S. Mignon-Grasteau, M. Dupont-Nivet, F. Phocas, Animal, 2012, 7(3), 357-377

3. The Heritability of Behavior: A Meta-analysis. N.A. Dochtermann, T. Schwab, M. Anderson Berdal, J. Dalos, R. Royaute, Journal of Heredity, 2019, 110(4), 403-410

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)