Ekologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.EKO.SM.HBIOZ.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia roślin |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Biologia stosowana II stopnia II sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć z przedmiotu ekologia roślin jest zapoznanie studentów z bioróżnorodnością szaty roślinnej, procesami mającymi wpływ na jej kształtowanie i dynamikę zmian. Szczególna uwagę pragniemy poświęcić zależnością pomiędzy elementarnymi procesami zachodzącymi na poziomie molekularnym a kształtowaniem złożonych zależności funkcjonalnych pomiędzy roślinami a ich siedliskiem oraz pomiędzy roślinami a innymi organizmami. |
Pełny opis: |
Wykłady: Adaptacje roślin do warunków środowiska. Adaptacje fizjologiczne, biochemiczne i molekularne. Warianty metabolizmu fotosyntetycznego Adaptacje roślin do warunków suchych Adaptacje do warunków wilgotnych Adaptacje do warunków subpolarnych i górskich Historie i strategie życia Populacyjna struktura roślinności, struktura, dynamika i demografia populacji Wpływ zmian klimatu i działalności człowieka na struktury fitocenoz, gatunki inwazyjne i ginące Wtórny metabolizm roślin – rola ekologiczna Koegzystencja roślin z innymi organizmami: oddziaływania pomiędzy roślinami tego samego i innych gatunków, interakcje pomiędzy roślinami a zwierzętami roślinożernymi (kręgowcami i bezkręgowcami) – rola innych organizmów w rozmnażaniu roślin, interakcje pomiędzy roślinami a zwierzętami roślinożernymi (kręgowcami i bezkręgowcami) – toksyny i analogi hormonów Fitocenoza jako strukturalny i funkcjonalny składnik ekosystemu Ćwiczenia terenowe: Ogólna charakterystyka siedlisk z pomocą gatunków wskaźnikowych, określanie kierunków przemian roślinności w badanych siedliskach, roli antropopresji, gatunków inwazyjnych, sporządzanie dokumentacji fitosocjologicznej, rozpoznawanie zbiorowisk roślinnych oraz pobieranie próbek do analiz molekularnych Ćwiczenia laboratoryjne: Blok 1. Określanie typu fotosyntezy wybranych gatunków roślin występujących w środowisku suchym lub bagiennym poprzez określanie proporcji zawartości białka karboksylazy PEP i karboksylazy-oksygenazy RuDP techniką Western Blot. Blok. 2. Rola światła w procesie wzrostu roślin (pomiary zawartości chlorofilu, sprawności fotosystemu II oraz zawartości świeżej masy roślin: jednoliściennych typ C3 (pszenica), typ C4 (kukurydza) i dwuliściennej (rzepak) wyhodowanych w warunkach intensywnego i słabego natężenia światła; Wykazanie wpływu światła na kiełkowanie nasion roślin fotoblastycznie dodatnich i ujemnych; Obserwacje ruchów chloroplastów w liściach moczarki kanadyjskiej pod wpływem silnego i słabego światła oraz ciemności). |
Literatura: |
Falińska Krystyna. "Ekologia roślin" Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016 Harborne J.B. "Ekologia biochemiczna" Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – absolwent zna: - powiązania pomiędzy roślinami a środowiskiem oraz pomiędzy organizmami roślinnymi w siedlisku, - podstawowe procesy ekologiczne zachodzące z udziałem roślin i roślinności, - zbiorowiska roślinne oraz wskaźnikowe gatunki roślin, - zagrożenia dla zbiorowisk roślinnych płynące z działalności człowieka. Umiejętności – absolwent potrafi: - interpretować procesy przemian jednostek roślinności, - posługiwać się roślinami wskaźnikowymi w ocenie stanu środowiska, - oceniać i interpretować stopień antropomorfizacji zbiorowisk roślinnych, - rozpoznawać zbiorowiska roślinne na podstawie ich cech biologicznych, - analizować strukturę i funkcję organizmów jako wyraz adaptacji do określonych warunków środowiska, - posługiwać się techniką Western-Blot. Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do: - pracy w zespole, - systematycznej pracy nad projektem, - dbania o właściwe planowanie i realizację zadań służących do wykonania, określonego przedsięwzięcia badawczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej – student odpowiada na 4 pytania obejmujące najważniejsze zagadnienia omawiane na wykładach; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. Na ocenę pozytywną należy przygotować i zaliczyć na ocenę sprawozdania z ćwiczeń terenowych oraz poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń terenowych oraz laboratoryjnych wynoszą po 20%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hura | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hura | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hura, Barbara Jurczyk, Marcin Rapacz, Magdalena Wójcik-Jagła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hura, Marcin Rapacz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hura, Barbara Jurczyk, Marcin Rapacz, Magdalena Wójcik-Jagła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hura, Marcin Rapacz | |
Prowadzący grup: | Renata Bączek-Kwinta, Katarzyna Hura, Barbara Jurczyk, Marcin Rapacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.