Znaczenie zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ZNA9.SL.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Znaczenie zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka |
Jednostka: | Zakład Hodowli Bydła |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rolą i miejscem zwierząt w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym człowieka. Studenci uzyskają wiedzę odnośnie interakcji człowiek-zwierzęta zarówno w kontekście relacji indywidualnych jak i na płaszczyźnie kultury, sztuki, rozwoju hodowli i postępu technicznego. Tematyka wykładów będzie obejmować także motywacje i postawy różnych grup społecznych wobec inicjatyw związanych z ochroną gatunków oraz wobec niehumanitarnego traktowania zwierząt. Efekty kształcenia: studenci poznają zasady związane z humanistycznym podejściem do relacji człowiek-zwierzęta w szeroko rozumianym aspekcie kulturowym; zyskają ponadto większą świadomość odpowiedzialnego postępowania ze zwierzętami zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i ogólnoludzkiej z uwzględnieniem funkcjonujących relacji społecznych, co w przyszłości może im umożliwić rzetelną ocenę ryzyka podejmowanych działań w zakresie bioinżynierii. Zaliczenie: test pisemny |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów jest następująca: - Definicje kultury i cywilizacji człowieka w aspekcie relacji człowiek-zwierzę (8 godz.). - Psychologiczne uwarunkowania w relacjach człowiek-zwierzę (4 godz.). - Zwierzęta a sztuka (3 godz.). - Problematyka legislacyjna w aspekcie ochrony zwierząt (2 godz.). - Kulturowe przesłanki ochrony zwierząt dzikich i ich siedlisk (3 godz.). - Zagadnienia łowieckie w aspekcie kulturotwórczym i etycznym (3 godz.). - Kontrowersyjne sposoby traktowania i użytkowania zwierząt (3 godz.). - Rola wiedzy przyrodniczej w stymulowaniu postępu technicznego (4 godz.). |
Literatura: |
- Aranson E. 2008. Człowiek - istota społeczna. PWN - Darowski R. 2006. Filozoficzna refleksja nad człowiekiem i kulturą. OBOK Krajeński Kwartalnik Kulturalny, nr 4. - Dröscher V. 1980. Cena miłości. U źródeł zachowań godowych. Wiedza Powszechna - Dröscher V. 1996. Ludzkie oblicze zwierząt. PiW. - Dröscher V. 1997. Rodzinne gniazdo. Jak zwierzęta rozwiązują swoje problemy rodzinne? Wyd. Cyklady. - Griffin D.R. 2004. Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość? GWP - Hamer H. 2005. Psychologia społeczna - teoria i praktyka. Wyd. Difin, Warszawa - Kellert S., Wilson E. 1993. The Biophilia Hypothesis. Island Press, pp. 496. - Królikowska K. 2008: Konflikty społeczne w polskich parkach narodowych. O.W. Impuls. - Masson J.M., McCarthy S. 1999: Kiedy słonie płaczą. O życiu emocjonalnym zwierząt. KiW. - Myers D.G.: Psychologia społeczna. Zysk i S-ka - Panek W. 2004. Wiedza o kulturze. Podręcznik, Wyd. Polskie, Wołomin, wyd. II - Paton W. 1997. Człowiek i mysz. Badania medyczne na zwierzętach. PWN - Pospiszyl I. 2008. Patologie społeczne. PWN - Szpetkowski K.J. 2006: Etyka łowiecka. PZŁ Łowiec Polski. - Szumera G. 2007. Cywilizacja w myśli polskiej. Poglądy filozoficzno-społeczne Erazma Majewskiego. Wyd. UŚ, wyd. I, Katowice - Wilson E.O. 1984. Biophilia: tha human bond with other species. President and Fellows of Harvard College, 12th printing, 2003 |
Efekty uczenia się: |
Student powinien: - znać znaczenie relacji człowiek-zwierzęta z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych i cywilizacyjnych. - wykazywać aktywną postawę w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy. - mieć świadomość znaczenia etycznej odpowiedzialności za zwierzęta oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: pisemny test wyboru (3 opcje jednokrotnego wyboru). Pozytywną ocenę student otrzymuje w przypadku uzyskania prawidłowej odpowiedzi przynajmniej na 50% pytań. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.