Statystyka w naukach przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.STA.SM.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka w naukach przyrodniczych |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania doświadczeń, przeprowadzania obliczeń statystycznych na danych liczbowych uzyskanych w doświadczeniach oraz poprawnej interpretacji wyników. Wykłady rozpoczynają się od przypomnienia wiadomości z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, a następnie omawiane są podstawowe testy statystyczne służące do weryfikacji różnych hipotez statystycznych, z omówieniem warunków (założeń), jakie muszą być spełnione w przypadku stosowania poszczególnych testów (m.in. test t-Studenta, test dla proporcji, analiza wariancji w różnych układach doświadczenia, regresja i korelacja liniowa). Ćwiczenia prowadzone są w pracowni komputerowej, w której studenci rozwiązują zadania dotyczące analizy przykładowych danych doświadczalnych i poprawnej interpretacji wyników. Studenci na ćwiczeniach korzystają z pakietu programów statystycznych SAS. |
Pełny opis: |
Program wykładów: 1. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej a) populacja i próba; rozkład teoretyczny i empiryczny b) charakterystyki z próby (średnia arytmetyczna, mediana, moda, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, błąd standardowy średniej) c) hipoteza i test statystyczny; błąd I i II rodzaju, poziom istotności i obszar krytyczny testu 2. Planowanie doświadczeń i testowanie hipotez a) doświadczenia w układzie grup niezależnych i par skorelowanych b) analiza wariancji w układzie jednoczynnikowym c) testy do porównań wielokrotnych d) analiza wariancji w układzie hierarchicznym e) analiza wariancji w układzie wieloczynnikowym; pojęcie interakcji f) testy nieparametryczne g) testy normalności rozkładu 3. Regresja liniowa i współczynnik korelacji liniowej Program ćwiczeń: 1. Obliczanie podstawowych charakterystyk dla próby. 2. Testy istotności służące porównaniu średnich dwóch populacji – wybór metody dostosowanej do opisanego zadania i interpretacja wyników. 3. Jednoczynnikowa analiza wariancji i testy dla porównań wielokrotnych (m.in. Tukey i Scheffe). 4. Hierarchiczna analiza wariancji. 5. Dwuczynnikowa analiza wariancji z interakcją. 6. Testy normalności rozkładu oraz testy nieparametryczne. 7. Regresja liniowa i wielokrotna, korelacja. Wszystkie obliczenia wykonywane są w systemie SAS. |
Literatura: |
1. Steel R., Torrie J. - Principles and procedures of statistics. A biometrical approach. 2. Łomnicki A. - Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. 3. Żuk B. - Biometria stosowana. 4. Olech W., Wieczorek M. - Zastosowanie metod statystyki w doświadczalnictwie zootechnicznym. 5. Elandt R. - Statystyka matematyczna w zastosowaniu do doświadczalnictwa rolniczego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Ma wiedzę z zakresu statystyki matematycznej i potrafi wykorzystać ją do przygotowania metodyki doświadczeń przyrodniczych, 2) Zna różne testy statystyczne i rozumie założenia i zasady ich stosowania oraz potrafi skorzystać z tych zasobów wiedzy w praktyce przy analizie wyników doświadczalnych. Umiejętności: 1) Potrafi dobrać odpowiedni test statystyczny do analizy statystycznej wyników doświadczenia i poprawnie zinterpretować wyniki obliczeń, 2) Potrafi stosować specjalistyczne programy komputerowe do statystycznej analizy danych (np. SAS). Kompetencje społeczne: 1) Zna zakres zdobytej przez siebie wiedzy ze statystyki matematycznej i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, 2) Potrafi pracować w zespole, wspólnie prowadzić doświadczenia i rozwiązywać problemy badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium sprawdzające wiedzę. Egzamin - pisemny sprawdzający wiedzę. Kryteria oceniania (ćwiczenia, egzamin): ocena dostateczna (3,0): 51-60% punktów, ocena ponad dostateczna (3,5): 61-70% punktów, ocena dobra (4,0): 71-80% punktów, ocena ponad dobra (4,5): 81-90% punktów, ocena bardzo dobra (5,0): ponad 90% punktów. Kryteria oceniania (ocena końcowa): Ocena końcowa w 55% składa się z oceny z egzaminu oraz w 45% z oceny z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.