Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.EKO.SI.HZOTY.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Zakład Ekonomii i Polityki Gospodarczej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Ekonomia" przybliża problematykę gospodarczą zarówno w zakresie mikroekonomii, jak i makroekonomii. Omawiane są teoria równowagi rynkowej, zachowania konsumenta oraz wybrane elementy teorii kosztów. Analizowana jest także specyfika współczesnych modeli konkurencji rynkowej. Podczas wykładu poruszane są przede wszystkim problemy o charakterze makroekonomicznym. Kurs rozpoczyna się historycznym wprowadzeniem przybliżającym miejsce i znaczenie ekonomii wśród nauk. Przybliżana jest specyfika różnych systemów gospodarczych w kontekście wybranych szkół ekonomii. Omawiane są problemy wzrostu i rozwoju gospodarczego w kontekście zmian koniunkturalnych z uwzględnieniem bieżących danych gospodarczych. W kontekście problemów koniunkturalnych omawiane są również polityki antycykliczne państwa, ze szczególną uwagą poświęconą politykom fiskalnej i monetarnej. Omawiane są również w aspekcie teoretycznym i empirycznym zjawiska bezrobocia i inflacji. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wykład wprowadzający: omówienie pozycji ekonomii wśród nauk i jej powiązań z innymi dziedzinami. Podział ekonomii: pozytywna a normatywna oraz mikro i makroekonomia. Krótkie wprowadzenie dotyczące historii współczesnej sytuacji gospodarczej w Polsce. 2. Systemy gospodarcze - krótka historia kapitalizmu. 3. Wzrost - rozwój - dobrobyt gospodarczy, jako uzupełniające się kategorie. Prezentacja danych empirycznych z zakresu omawianych kategorii. 4. Cykl koniunkturalny na przykładzie kryzysu roku 2008 4. Podejścia do gospodarowania - omówienie głównych szkół ekonomicznych w kontekście globalnych przemian gospodarczych. 5. Polityka fiskalna - znaczenie, narzędzia, oddziaływanie na koniunkturę gospodarczą. Jakie podatki płacimy w Polsce, z czego składa się budżet i na co wydaje się budżetowe środki? 6. Polityka monetarna - funkcja Banku Centralnego, metody oddziaływania na koniunkturę gospodarczą 7. Czym jest inflacja i deflacja? Przykład Polski i planu Balcerowicza 8. Czym jest bezrobocie? Perspektywy zatrudnienia młodzieży 9. Cechy współczesnej gospodarki w kontekście zjawiska globalizacji Ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia ekonomiczne: Popyt - Podaż _ Równowaga rynkowa - model koncepcji 2. Model zachowań konsumenta na rynku - od praw Gossena do współczesnych problemów konsumpcji 3. Model zachowań producenta i teoria kosztów 4. Modele konkurencji rynkowej - konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna oraz oligopol, jako współcześnie dominująca forma. 5. Dwa spotkania poświęcone są omówieniu i analizie bieżących problemów gospodarczych (w zależności od bieżących wydarzeń omawiane są określone problemy - przykładowo: zagadnienie przystąpienia Polski do strefy euro, znaczenie agencji ratingowych i zmian w ratingu dla gospodarki itp. Ćwiczenia o dotyczące bieżących problemów opierają się o aktualne artykuły prasowe). |
Literatura: |
Bogusław Czarny, "Podstawy Ekonomii", PWE 2015 Roman Milewski, Eugeniusz Kwiatkowski, "Podstawy Ekonomii", PWN, 2008 Janusz Beksiak, "Ekonomia. Kurs podstawowy", Wyd. C.H. Beck, 2014 |
Efekty uczenia się: |
A/ wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia makro i mikroekonomiczne, - identyfikuje złożone problemy społeczno-ekonomiczne współczesnego świata przez wyjaśnienie mechanizmów działających praw i występujących teorii ekonomicznych, - trafnie wskazuje złożoność problemów współczesnego świata i dylematów w polityce społeczno- gospodarczej państw na różnym poziomie rozwoju. B/ umiejętności: - ilustruje graficznie kluczowe zależności poszczególnych wielkości ekonomicznych (podaż - cena-popyt, dochód-popyt, wielkość konsumpcji -użyteczność, nakłady-produkcja, sprzedaż – utarg - zysk) oraz ograniczeń budżetowych (krzywa możliwości produkcyjnych, linia ograniczenia budżetowego konsumenta, linia jednakowego kosztu), - przewiduje skutki wynikające z rodzaju prowadzonej działalności rynkowej podmiotów gospodarczych (rynek, struktury rynkowe, cena i ilość równowagi, zjawisko niedoboru i nadmiaru), zmian podstawowych determinant popytu i podaży oraz następstw zastosowania instrumentów interwencjonizmu państwowego, - prognozuje efekty reakcji popytu i podaży wywołane zmianą ceny na podstawie zjawiska elastyczności cenowej, dochodowej i mieszanej), - wymienia i definiuje rodzaje kosztów działalności gospodarczej według różnych kryteriów klasyfikacyjnych (koszty całkowite, krańcowe, przeciętne, stałe, zmienne, ekonomiczne, rachunkowe), - wyjaśnia zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej poprzez zastosowanie podstawowych mierników makroekonomicznych (Dochód Narodowy, Produkt Narodowy Netto, Produkt Narodowy Brutto, Produkt Krajowy Brutto, Dochody Osobiste), - prawidłowo interpretuje makroekonomiczne procesy gospodarcze oraz wzajemne współzależności występujące w rozwoju gospodarczym (inflacja, bezrobocie, konsumpcja i oszczędności itp.), - opisuje zasady funkcjonowania współczesnego systemu bankowego (struktura i funkcje banku centralnego oraz rodzaje banków komercyjnych), - prawidłowo definiuje budżet oraz zjawisko deficytu budżetowego i długu publicznego, - potrafi zdefiniować i zilustrować graficznie fazy cyklu koniunkturalnego gospodarki. C/ kompetencje społeczne: - docenia znaczenie mechanizmów i praw ekonomicznych w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, - ma świadomość występowania ciągłych zmian zachodzących w gospodarce i wynikającej z nich konieczności nieustannej obserwacji procesów zachodzących w ramach rzeczywistości gospodarczej, - zna i rozumie odmienność oraz różnorodność interesów ekonomicznych głównych podmiotów gospodarki rynkowej, a także ich skutków społecznych (napięć, konfliktów, nierówności), - posiada umiejętność wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi oraz współpracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się wynik testu końcowego obejmującego materiał z ćwiczeń i wykładów oraz aktywność studenta na ćwiczeniach (plusy i minusy zdobywane w czasie ćwiczeń skutkują podniesieniem lub obniżeniem końcowej oceny za test). Test oceniany jest zgodnie z modelem: 50%-60% dostateczny 61%-70% +dostateczny 71%-80% dobry 81%-90% +dobry 91%-100% bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.