Chemia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.CHE.SI.HZOKY.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia ogólna |
Jednostka: | Katedra Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy chemicznej studentów w zakresie Chemii Ogólnej oraz zdobycie elementarnych umiejętności podstaw pracy laboratoryjnej. |
Pełny opis: |
Program przedmiotu jest rozwinięciem wiedzy bazującym na podstawie programowej matury z chemii (poziom podstawowy). Przedmiot obejmuje wykłady oraz ćwiczenia laboratoryjne. Tematyka wykładów obejmuje między innymi zagadnienia dotyczące: podstaw budowy atomu w świetle mechaniki kwantowej, prawa okresowości i innych praw chemicznych, teorii wiązań chemicznych i budowy strukturalnej cząsteczek chemicznych, reakcji chemicznych w różnych formach zapisów, podstaw obliczeń chemicznych, dysocjacji elektrolitycznej i teorii kwasów i zasad, elektrochemii. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych obejmuje miedzy innymi: podstawy pracy laboratoryjnej, elementy analizy jakościowej, elementy analizy ilościowej, elementy analizy instrumentalnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (przykłady): 1. P. W. Atkins. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN 2013. 2. Tadeusz Drapała. Chemia Ogólna Nieorganiczna z Zadaniami. Wydawnictwo SGGW 1997. 3. Szymońska J., Szlachcic P., Michalski O., Kulig E., Wisła A.. Chemia I. Skrypt do ćwiczeń laboratoryjnych. Wydawnictwo UR w Krakowie, 2017. Literatura uzupełniająca (przykłady): 1. Pazdro K.M., Rola-Noworyta A. Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej. Oficyna Edukacyjna, Warszawa 2013. 2. M. Łukasiewicz, O.Michalski, J.Szymońska. Obliczenia Chemiczne. Skrypt do ćwiczeń rachunkowych z chemii. Wydawnictwo UR. Kraków 2015. 3. K.M. Pazdro. Podstawy Chemii dla Kandydatów na Wyższe Uczelnie. Wydanie trzecie. Oficyna edukacyjna 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student rozszerza swoją WIEDZĘ na temat: praw chemicznych, budowy materii, budowy atomów pierwiastków chemicznych, budowy związków chemicznych, reakcji chemicznych, zjawisk i procesów chemicznych, podstaw obliczeń chemicznych, Definiuje podstawowe zjawiska, pojęcia i prawa chemiczne. Student zdobywa elementarne UMIEJĘTNOŚCI pracy laboratoryjnej wraz z umiejętnością interpretacji wyników pracy doświadczalnej. Opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych. Wyjaśnia zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. Klasyfikuje poszczególne rodzaje substancji nieorganicznych. Prezentuje równania reakcji chemicznych z udziałem różnych substancji chemicznych. Prezentuje równania reakcji przebiegających w roztworach wodnych i przewiduje ich skutki. Określa wpływ czynników fizykochemicznych na stan równowagi chemicznej i szybkość reakcji chemicznych. Posługuje się podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym. Rozwiązuje praktyczne zadania dotyczące analizy jakościowej i ilościowej substancji. Opisuje wykonane doświadczenia chemiczne. Interpretuje obserwowane wyniki reakcji chemicznych. Używa praw chemicznych do ilościowego opisu reakcji chemicznych. Używa właściwych metod postępowania z substancjami szkodliwymi i odpadami chemicznymi. Przygotowuje pisemne sprawozdania na temat przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych. Wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne i zasoby internetowe. Prezentuje umiejętność współpracy w zespole. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Akceptuje potrzebę odpowiedzialnego i zgodnego z przepisami BHP zachowania w laboratorium chemicznym oraz używania substancji chemicznych. Wspiera działania na rzecz informowania społeczeństwa o rzeczywistym zagrożeniu środowiska przyrodniczego przez stosowanie substancji chemicznych. Identyfikuje i rozwiązuje problemy dotyczące stosowania związków chemicznych w życiu codziennym. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych Przedmiot daje podstawy do zdobywania wiedzy w dalszych etapach edukacyjnych oraz do rozwijania umiejętności pracy laboratoryjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składa się z oceny z ćwiczeń laboratoryjnych w 40% oraz z oceny z egzaminu w 60%. Zaliczenie z ćwiczeń na ocenę na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz ocen z kolokwiów. Ocena pozytywna wymaga minimum 50% poprawnych odpowiedzi na kolokwiach. Student może uzyskiwać dodatkowe oceny za aktywną postawę na ćwiczeniach. Pozytywna ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest wymagana do przystąpienia do egzaminu z chemii ogólnej. Ocena pozytywna z egzaminu wymaga minimum 50% poprawnych odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.