Botanika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.BOT.SL.HBIOY.O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika ogólna |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyczną dla roślin organizacją i różnorodnością form morfologiczno-anatomicznych, trwałością oraz sposobami rozmnażana się roślin. Student powinien nabyć podstawową wiedzę dotyczącą terminologii botanicznej, ogólnych zasad klasyfikacji świata roślinnego i taksonomii. Celem zajęć jest również wykształcenie umiejętności postrzegania rośliny jako żywego, złożonego morfologiczno-funkcjonalnego układu, zależnie od warunków środowiska elastycznego (odwracalnego) lub plastycznego (nieodwracalnego). Student nauczy się wyróżniać grupy roślin na podstawie ich cech budowy, oceniać ich przydatność do różnych warunków środowiska również antropogenicznego. |
Pełny opis: |
1. Krótki rys historyczny rozwoju nauk botanicznych, główne działy botaniki. Stopnie organizacji ciała roślin - odmienność budowy roślin niższych i wyższych 2. Zarys morfogenezy roślin wyższych; organografia: korzeń, pęd wegetatywny i generatywny, trwałość pędów 3. Histogeneza: klasyfikacja, terminologia i budowa tkanek roślinnych. Układy tkankowe 4. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne 5. Biologia rozsiewania nasion i owoców 6. Formy ekologiczne roślin - organy zmodyfikowane 7. Podstawy systematyki roślin: systemy, taksony i ich ranga 8. Podział systematyczny świata roślin. Charakterystyka ważniejszych gromad roślin niższych. Grupy ekologiczne glonów 9. Natura symbiozy porostowej. Linie rozwojowe roślin telomowych: mszaki, paprotniki, nagozalążkowe - charakterystyka i przegląd gromad i klas 10. Okrytozalążkowe - tendencje ewolucyjne w doskonaleniu organów wegetatywnych i generatywnych 11. Przegląd systematyczny ważniejszych rodzin botanicznych flory polskiej za szczególnym uwzględnieniem roślin zagrożonych wyginięciem 12. Organografia: korzeń, pęd (liście, pąki, typy rozgałęzień, trwałość) 13. Morfologia pędów generatywnych: kwiaty, kwiatostany 14. Modyfikacje pędów i korzeni 15. Budowa anatomiczna korzeni i łodyg (pierwotna i wtórna), liści, słupka i pręcika 16. Budowa i klasyfikacja owoców 17. Przegląd głównych przedstawicieli organizmów eukariotycznych - od glonów niższych po rośliny telomowe okrytozalążkowe 18. Zasady korzystania z kluczy, oznaczanie roślin i przyporządkowywanie ich do właściwych taksonów |
Literatura: |
Szweykowska A., Szweykowski J. 2003 (i wznowienia). Botanika t. I. Morfologia oraz t. II. Systematyka. PWN Warszawa Pałczyński A., Podbielkowski Z., Polakowski B., 1995 (i wznowienia). Botanika. PWN Warszawa Hejnowicz Z., 2002. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. PWN Warszawa Praca zbiorowa pod red Pojnara E., 1980-1999. Skrypt Botanika teoria i ćwiczenia cz. I i II, Wydawnictwo AR Kraków Szafer W., Pawłowski B. Kulczyński S., 1986 (i wznowienia). Rośliny polskie – klucz do oznaczania roślin. PWN Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student opisuje budowę organów wegetatywnych i generatywnych roślin Wyjaśnia odmienną budowę anatomiczną różnych grup ekologicznych roślin Objaśnia przebieg rozmnażania generatywnego i wegetatywnego roślin Definiuje pojęcia dotyczące systemu świata roślin zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym Wskazuje rolę roślin w krajobrazie przyrodniczym i ogólnie w świecie ożywionym Umiejętności: Potrafi stosować poprawną nomenklaturę botaniczną Identyfikuje i analizuje cechy materiału roślinnego, biorąc pod uwagę kryteria morfologiczne i funkcjonalne, na różnym poziomie organizacji organizmu, korzystając z różnych technik makro- i mikroskopowych Wybiera odpowiednie metody propagacji roślin i ocenia możliwość ich zastosowania Zna podstawy systematyki i kierunki ewolucji świata roślin Potrafi rozpoznać pospolite gatunki flory polskiej i umieścić je w systemie świata roślinnego Kompetencje społeczne: Docenia rolę roślin w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym Dostrzega stan zagrożenia dla środowiska naturalnego roślin, wynikający z modyfikujących czynników antropogenicznych Potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Cykliczne sprawdziany z części praktycznej (ćwiczeniowej), egzamin pisemny ograniczony w czasie z części wykładowej Na ocenę 2 Nie wymienia nazw roślin, ani ich organów, czy tkanek, nie zna zasad klasyfikacji roślin Nie zna narzędzi do opisania językiem botanicznym roślin, ich organów, tkanek i komórek Nie jest świadomy zagrożeń dla środowiska roślinnego ze strony działalności człowieka Na ocenę 3 Rozpoznaje podstawowe gatunki flory polskiej, bardzo ogólnie zna ich budowę nie analizując dokładniej struktury wewnętrznej Zna kilka podstawowych narzędzi opisujących poszczególne szczeble organizacji roślin, ale nie potrafi umiejscowić ich w systemie roślin Ma ograniczoną wiedzę na temat zagrożeń środowiskowych Na ocenę 4 Rozpoznaje i wymienia poprawnie nazwy gatunków roślin, analizuje ich budowę morfologiczno-anatomiczną nie wgłębiając się w niższe poziomy organizacji Stosuje narzędzia do nazywania gatunków, opisu organów, tkanek i komórek roślinnych, porównuje je na poszczególnych poziomach rozwoju ewolucyjnego roślin Jest świadomy zagrożeń środowiskowych, ale tylko częściowo zdaje sobie sprawę z antropopresyjnego wpływu i własnej roli w tym problemie Na ocenę 5 Rozpoznaje i poprawnie nazywa, stosując również obowiązującą nomenklaturę łacińską, wszystkie poznane gatunki roślin, analizuje ich budowę na wszystkich szczeblach organizacji Stosuje narzędzia do opisu i porównania w ujęciu ewolucyjnym roślin oraz dobiera je do konkretnego poziomu, mając świadomość modyfikującego wpływu środowiska Jest świadomy zagrożeń środowiskowych, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w swoich działaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.