Botanika i fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.BFR.SI.HZOPY.O | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika i fizjologia roślin | ||
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest przekazanie studentowi właściwej terminologii botanicznej oraz takiego zasobu wiedzy o budowie i funkcjonowaniu rośliny, który ułatwi studiowanie przedmiotów kierunkowych, zwłaszcza paszoznawstwa, fizjologii i żywienia zwierząt, uprawy roślin paszowych, łąkarstwa. |
||
Pełny opis: |
Zarys morfologii roślin okrytonasiennych; organografia: korzeń, pęd wegetatywny i generatywny, trwałość pędów. Wzrost, rozwój i rozmnażanie generatywne roślin. Biologia dyspersji diaspor generatywnych i wegetatywnych. Formy ekologiczne roślin - organy zmodyfikowane Komórka roślinna w aspekcie żywienia zwierząt: organelle właściwe roślinom, barwniki roślinne i gromadzone materiały zapasowe. Substancje o działaniu negatywnym (toksyny, fotouczulacze, fitoestrogeny) oraz pożądane (olejki eteryczne, fitoncydy, garbniki). Histogeneza: klasyfikacja, terminologia i budowa tkanek roślinnych oraz ich znaczenie paszowe. Układy tkankowe: schemat tkankowej organizacji wewnętrznej w młodszych i starszych organach roślinnych. Odżywianie się roślin: pobieranie i transport wody i składników mineralnych. Zjawiska fizykochemiczne, drogi oraz czynniki warunkujące sprawność procesów transpiracji. Fotosynteza w aspekcie produktywności roślin i czynniki wpływające na jej wydajność. Adaptacje ekologiczne roślin na poziomie fizjologiczno-cytologicznym, anatomicznym i morfologicznym Zasady korzystania z kluczy, oznaczanie roślin i przyporządkowywanie ich do właściwych taksonów, Oznaczanie za pomocą przewodnika przedstawicieli podstawowych rodzin botanicznych .Charakterystyka morfologiczna i użytkowa wybranych rodzin (Brassicaceae, Fabaceae, Apiaceae, Lamiaceae, Ranunculaceae, Solanaceae, Asteraceae, Poaceae, Cyperaceae, Juncaceae). Budowa komórki ze szczególnym uwzględnieniem struktur swoistych dla roślin: plastydy, wakuola z sokiem komórkowym i ściana komórkowa oraz znajdujące się w nich barwniki roślinne i materiały zapasowe. Komórka roślinna jako układ osmotyczny: pomiar ciśnienia osmotycznego komórki roślinnej. Podstawowe czynniki modyfikujące efektywność fotosyntezy: wpływ barwy i natężenia światła na intensywność fotosyntezy. |
||
Literatura: |
Podstawowa: Stachak A. Botanika dla zootechników. Praca zbiorowa pod red Pojnara E., 1980-1999. Skrypt Botanika teoria i ćwiczenia cz. I i II, Wydawnictwo AR Kraków Szweykowska A., Szweykowski J. 2003 (i wznowienia). Botanika t. I. Morfologia Pałczyński A., Podbielkowski Z., Polakowski B., 1995 (i wznowienia). Botanika. PWN Warszawa Uzupełniająca: Szafer W., Pawłowski B. Kulczyński S., 1986 (i wznowienia). Rośliny polskie – klucz do oznaczania roślin. PWN Warszawa Kopcewicz J., Lewak St. 2002. Fizjologia roślin. PWN. - wybrane rozdziały. Praca zbiorowa (red.) Woźny A., Michejda J., Ratajczak L. 2001 (i wznowienia). Podstawy biologii komórki roślinnej. Wydawnictwo Naukowe UAM. |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: organizację komórkową żywych organizmów na poziomie submikroskopowym; budowę organów generatywnych i wegetatywnych roślin oraz ekologicznie uwarunkowane modyfikacje; przebieg procesu rozmnażania generatywnego oraz wegetatywnego roślin; wyjaśnia odmienną budowę anatomiczną organów charakterystycznych dla różnych taksonów roślinnych; procesy fizjologiczne zachodzące u roślin (fotosynteza, oddychanie, pobieranie i transport wody oraz soli mineralnych). Absolwent potrafi: posługiwać się poprawną nomenklaturą botaniczną; identyfikować najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, gatunki roślin; korzystać z kluczy i przewodników do oznaczania roślin; rozpoznawać materiał roślinny na podstawie preparatów mikroskopowych; porównywać poziom organizacji komórkowo-tkankowej roślin różnych taksonów; analizować procesy fizjologiczne zachodzące u roślin (fotosynteza, oddychanie, pobieranie i transport wody i soli mineralnych). Absolwent: docenia rolę roślin w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym; posiada umiejętność pracy w zespole z poczuciem odpowiedzialności za wspólnie realizowane cele. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Na ocenę pozytywną należy zaliczyć wszystkie sprawdziany i sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 50%. Wykłady: Zaliczenie w formie pisemnej – student odpowiada na 5 pytań obejmujących najważniejsze zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić poprawnej odpowiedzi na co najmniej 3 pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Nowak | |
Prowadzący grup: | Iwona Kamińska, Barbara Nowak, Ewa Sitek, Piotr Stolarczyk, Krzysztof Tokarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Nowak | |
Prowadzący grup: | Joanna Augustynowicz, Zbigniew Gajewski, Iwona Kamińska, Barbara Nowak, Barbara Tokarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.