Awifauna wodna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.AWI9.SM.HRBRY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Awifauna wodna |
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja zróżnicowania fauny ptaków zasiedlających różne typy siedlisk wodnych. Wykazanie wymogów pokarmowych i lęgowych, a także przyczyn i zakresu degradacji wód śródlądowych w Polsce. Wykazanie znaczenia gospodarstw rybackich w zachowaniu zasobów awifauny wodnej. |
Pełny opis: |
Wykłady (9 godz.): 1. Przegląd systematyczny krajowych gatunków ptaków środowisk wodno-błotnych 2. Ocena statusu populacyjnego ptaków fauny krajowej związanych ze środowiskiem wodnym 3. Gatunki ginące i zagrożone z grupy ptaków wodnych 4. Antropogeniczne przyczyny degradacji wód śródlądowych 5. Znaczenie gospodarstw rybackich dla ochrony ptaków wodnych Ćwiczenia (18 godz.): 6. Metody i techniki rozpoznawania i inwentaryzacji ptaków 7. Waloryzacja siedlisk wodnych pod kątem ich przydatności dla ptaków 8. Możliwości użytkowania ptaków zasiedlających obiekty stawowe 9. Znaczenie ptaków wodnych, w tym grupy ichtiofagów w gospodarstwach rybackich |
Literatura: |
1. Svensson L. (red.) 2012. Przewodnik Collinsa Ptaki, Multico, Warszawa. 2. Gromadzki M. (red.) 2004. Ptaki. Poradnik ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 Min. Środ. Warszawa. 3. Pullin A.S. 2012. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 5. Chylarecki P. 2013. Czynniki kształtujące zmiany liczebności pospolitych ptaków Polski w latach 2000-2012., Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: Podstawowe gatunki ptaków wodnych występujących w kraju Podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji ptaków Absolwent potrafi: Oszacować przydatność różnych siedlisk wodnych dla bytowania ptaków Zaprojektować zasady koegzystencji ptaków wodnych z gospodarską rybacką Absolwent: Świadomy roli gospodarstw rybackich w ochronie przyrody Wrażliwy na skutki dewastacji środowiska przyrodniczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne z treści prezentowanych na wykładach i realizowanych na ćwiczeniach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział oceny z treści wykładowych i ćwiczeniowych w ocenie końcowej wynosi odpowiednio 60% i 40%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.