Anatomia zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ANA.SI.HZOTY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia zwierząt |
Jednostka: | Zakład Anatomii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia; Anatomia jako nauka o budowie organizmu żywego, Mianownictwo anatomiczne, Budowa anatomiczna i histologiczna narządów oraz układów zwierząt gospodarskich, ptaków oraz psa i kota, Efekty kształcenia: Opanowanie podstawowej wiedzy na temat anatomii zwierząt gospodarskich. Rozpoznawanie i zrozumienie funkcji narządów i układów zwierząt gospodarskich. Anatomiczne i funkcjonalne podstawy chowu i hodowli zwierząt domowych |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów; Wprowadzenie do przedmiotu z podaniem literatury. Po co przyszłemu inż. zootechniki potrzebna jest anatomia?. Cytologia - nauka o komórce. Ultrastruktura komórki: jądro, cytoplazma, błona komórkowa, organella i wtręty cytoplazmatyczne. Histologia. Wprowadzenie do histologii ogólnej. Rodzaje tkanek, tkanka nabłonkowa, nabłonek gruczołowy, tkanka łączna. Tkanka kostna i kościec, pochodzenie kości, kostnienie, kształt kości, Klasyfikacja morfologiczna kości, Układ kostny Ogólna budowa mięśnia /brzusiec, ścięgna, przekroje, podział anatomiczny i fizjologiczny mięśni, mięśnie somatyczne i trzewne. Artrologia - połączenia ciągłe, połączenia jamowe. maziowe, podział anatomiczny stawów, budowa, typy, Splanchnologia, pojęcie i podział otrzewnej, stosunki otrzewnowe w jamie brzuszne, jama brzuszna a jama otrzewnowa, krezka, więzadło, Układ pokarmowy: pochodzenie i podziały, jama gębowa i jej narządy, gardziel i gardło, przełyk, żołądek, jelita, wątroba i trzustka.. Układ oddechowy - stosunki opłucnowe w jamie piersiowej, narządy oddechowe (jama nosowa, krtań, tchawica, oskrzela, płuca Układ krwionośny - podział i budowa, naczynia krwionośne, serce. Układ chłonny - budowa i podział, narządy i naczynia chłonne. Narządy krwiotwórcze - szpik kostny, grasica, śledziona, krew i chłonka Układ moczowy - rozwój, topografia i budowa. Narządy płciowe samic i samców. Rozwój zarodkowy ssaków. Spermatogeneza, oogeneza, okres przedimplantacyjny i poimplantacyjny, łożyska, Układ dokrewny Układ nerwowy ośrodkowy (mózgowie i rdzeń kręgowy, opony mózgowia i rdzenia) i obwodowy. Układ nerwowy autonomiczny Narządy zmysłu: wzroku, węchu, smaku, słuchu i równowagi Anatomia ptaków. Układ kostny Splanchnologia ptaków domowych: układ pokarmowy, oddechowy, układ moczowo-płciowy Realizowane efekty kształcenia H.1s.ANA.SI.HZOTY_W01, H.1s.ANA.SI.HZOTY_W04, H.1s.ANA.SI.HZOTY _W11, H.1s.ANA.SI.HZOTY ¬_W08, H.1s.ANA.SI.HZOTY _K01, H.1s.ANA.SI.HZOTY _K10 Program ćwiczeń; Osteologia: szkielet głowy, kręgosłupa i klatki piersiowej: bydła, owcy, świni i konia. Osteologia: szkielet kończyny przedniej i tylnej bydła, owcy, świni i konia., Artrologia: połączenia kości u bydła, owcy, świni i konia. Miologia: budowa ogólna mięśnia, umięśnienie głowy, tułowia i kończyn, narządy pomocnicze mięśni. Układ pokarmowy: jama ustna i jej narządy, żołądek, jelita. Gruczoły trawienne: jelitowe, wątroba i trzustka. Narządy jamy piersiowej: śródpiersie, płuca, opłucna, jama opłucnowa Układ naczyniowy krwionośny: serce, tętnice, żyły, naczynia włosowate Układ naczyniowy chłonny: narządy chłonne, węzły chłonne naczynia chłonne, chłonka. Układ moczowy: nerki / budowa makro- i mikroskopowa, typy nerek /, moczowody, pęcherz moczowy, cewka moczowa. Układ rozrodczy męski: jądra /budowa makro- i mikroskopowa, spermatogeneza/, najądrze, nasieniowód, przewód moczopłciowy, gruczoły płciowe dodatkowe, moszna, narząd kopulacyjny. Układ rozrodczy żeński: jajnik / budowa makro- i mikroskopowa, oogeneza, owulacja /, jajowód, macica, pochwa, przedsionek pochwy, narządy płciowe zewnętrzne. Układ powłokowy. Cz. I. Budowa mikroskopowa skóry, gruczoły potowe, łojowe, włosy. Układ powłokowy. Cz. II. Gruczoł mlekowy /budowa makro i mikroskopowa; unaczynienie i unerwienie - Wytwory naskórka - opuszki palców, pazury, racice, kopyta, rogi/. Egzenteracja owcy i ptaka Realizowane efekty kształcenia H.1s.ANA.SI.HZOTY _U01, H.1s.ANA.SI.HZOTY_U03, H.1s.ANA.SI.HZOTY_U04, H.1s.ANA.SI.HZOTY _U10, H.1s.ANA.SI.HZOTY _U15, H.1s.ANA.SI.HZOTY K04, H.1s.ANA.SI.HZOTY _K06 |
Literatura: |
Materiały źródłowe: Kόnig H.E., Liebech H-G., 2008. Anatomia zwierząt domowych. Kolorowy atlas i podręcznik. Galaktyka. Poznań. Kobryń H., Kobryńczuk F., 2004. Anatomia zwierząt tom III, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa. Krysiak K., Kobryń H., Kobryńczuk F., 2001. Anatomia zwierząt tom I., Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa. Krysiak K., Świeżyński K.,2001. Anatomia zwierząt tom II, Wydawnictwa naukowe PWN, Warszawa. Kuryszko J., Zarzycki J., 2000. Histologia zwierząt, PWRiL. Warszawa. Przespolewska H. i wsp. 2006. Zarys anatomii zwierząt domowych. Wieś jutra, Warszawa McKraken TO., Kainer R.A: Atlas anatomii małych zwierzat Elsevier, Erocław, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi określić podstawy budowy i funkcjonowania komórek oraz tkanek tworzących najważniejsze narządy i układy organizmu zwierzęcego i ptaków. Potrafi objaśnić zmiany rozwojowe i wzrostowe w budowie anatomicznej i funkcji narządów zwierząt wolno żyjących i towarzyszących Potrafi objaśnić zależności pomiędzy anatomiczną budową i funkcją narządów i układów w produkcji zwierzęcej Potrafi opisać cechy gatunkowe budowy makroskopowej narządów i układów zwierząt amatorskich i hodowlanych Potrafi wskazać zmiany w budowie i funkcji zwierząt w hodowlach wolierowych i amatorskich Umiejętności Określa zależności pomiędzy budowa anatomiczna a funkcją organizmu zwierząt dzikich i fermowych Ocenia budowę anatomiczna poszczególnych narządów i układów organizmu zwierzęcego Określa zależności pomiędzy budowa anatomiczna a funkcją organizmu zwierzęcego Potrafi określić procesy i zmiany zachodzące w budowie organizmu zwierzęcego związane ze wzrostem, rozwojem i użytkowością w hodowli fermowej gatunków dzikich, Potrafi wykazać się umiejętnością wskazania jadalnych produktów w trofeach myśliwskich Kompetencje społeczne Wykazuje aktywna postawę w zdobywaniu i rozszerzaniu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie budowy organizmów żywych Jest świadomy odpowiedzialności zawodowej i społecznej za podejmowane decyzje Postępuje zgodnie z zasadami etyki w praktyce zawodowej i działaniach własnych Jest wrażliwy na los zwierząt i środowisko naturalne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Zaliczenie w formie pisemnej – student odpowiada na 4 pytania obejmujące najważniejsze zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić poprawnej odpowiedzi na co najmniej 3 pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. Ćwiczenia Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 40%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.