Techniki kształcenia i kom.interpersonalnej-zaoczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | D.TECHNIKI.ND.DXXXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki kształcenia i kom.interpersonalnej-zaoczne |
Jednostka: | Szkoła Doktorska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie doktorantów z podstawową wiedzą dotyczącą kształcenia wielostronnego obejmującego różne strategie i techniki oraz rozwinięcie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej |
Pełny opis: |
Wykłady 10 godzin: Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego. Etapy procesu kształcenia, obudowa dydaktyczna i baza do różnych rodzajów zajęć. Podstawowe pojęcia z pedagogiki. Etapy edukacji i pracy zawodowej, wychowanie, kształcenie, uczenie się i nauczanie. Międzynarodowy wymiar edukacji. Standardy kwalifikacji zawodowych. Dobre obyczaje w nauce. Wystąpienia publiczne. Typy osobowości i ich znaczenie w relacjach międzyludzkich. Poprawna komunikacja werbalna: sztuka tworzenia pełnego komunikatu, analiza wewnętrznych stanów biorących udział w komunikacji. Komunikacja niewerbalna: zależności przestrzenne; szczegółowa analiza gestów i postawy ciała; mimika twarzy a emocje. Para-język: artykulacja, rezonans, tempo mówienia, siła głosu, wysokość dźwięku. Metakomunikaty oraz modyfikatory werbalne. Ćwiczenia 10 godzin: Aktywizujące techniki i metody kształcenia w standardach kwalifikacji zawodowych (gry dydaktyczne, symulacje, dyskusje). Pracownik nauki jako twórca, mistrz, nauczyciel, opiniodawca, ekspert, krzewiciel wiedzy, członek społeczeństwa. Tworzenie "map myśli". Analiza typów osobowości poprzez Kwestionariusz osobowościowy Taylor'a Hartman'a. Sprawdzenie swojego stylu myślenia, przedsiębiorczości. Koncepcja, opracowanie i autoprezentacja - własnego "herbu" z uwzględnieniem: pracy, hobby, stosunku do ludzi oraz wartości w życiu. Sztuka słuchania oraz sztuka mówienia. Przykłady metakomunikatów. Mowa ciała w praktyce. |
Literatura: |
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. GWP, Gdańsk 2010 Francuz W.M., Dydaktyka w nowej szkole zawodowej. Wyd. PK, Kraków 2004 Kron F.W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. GWP, Gdańsk 2012 McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP, Gdańsk 2007 Pease A. i B., Mowa ciała. Rebis, Poznań 2009 Polskie standardy kwalifikacji zawodowych. ITE - PIB, Radom 2008 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA UR3_WO8 posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą terminologii związanej z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki oraz technik kształcenia UR3_WO8 posiada wiedzę dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej i społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń UMIEJĘTNOŚCI UR3_UO8 analizuje i charakteryzuje podstawowe prawidłowości dotyczące zagadnień pedagogicznych UR3_UO8 samodzielnie poszukuje i poszerza wiedzę pedagogiczną z literatury i innych źródeł, dokonuje interpretacji i wyciąga wnioski oraz je prezentuje w postaci "mapy myśli" UR3_UO8 posługuje się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań UR3_UO8 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych KOMPETENCJE UR3_KO5 docenia znaczenie wiedzy pedagogicznej w życiu oraz pracy zawodowej w połączeniu z posiadanymi kompetencjami specjalistycznymi UR3_KO2 docenia potrzebę stałego dokształcania się i doskonalenia UR3_KO4 potrafi współpracować z innymi mistrzami i ekspertami UR3_KO4 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i zdolny do porozumiewania się z ludźmi |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca obejmuje: - aktywność na poszczególnych zajęciach, - wykonanie i zaprezentowanie "herbu", - przedstawienie "mapy myśli" do wybranego tematu, wizualizacja treści, - wypełnienie przykładowych kwestionariuszy testów. Ocena końcowa: średnia z ocen cząstkowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.