Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody kształcenia w dydaktyce szkoły wyższej-zaoczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: D.METODY.ND.DXXXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody kształcenia w dydaktyce szkoły wyższej-zaoczne
Jednostka: Szkoła Doktorska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie doktorantów z założeniami dydaktyki szkoły wyższej i metodami kształcenia w procesie dydaktycznym oraz przygotowanie ich do prowadzenia zajęć ze studentami.

Pełny opis:

Wykłady 10 godzin:

Edukacja XXI wieku. Upowszechnianie i pogłębianie procesów autoedukacyjnych w różnych kategoriach wiekowych i warunkach społecznych. Zawód nauczyciela akademickiego. Struktura procesu dydaktycznego w uczelni. Dziedziny permanentnego doskonalenia się nauczyciela. Ogólne czynności działalności pedagogicznej. Nauczyciel akademicki w roli lidera, który przewodzi studentom.

Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela szkoły wyższej. Cele i treści kształcenia zawodowego. Formy kształcenia w szkole wyższej. Ogniwa i zasady kształcenia. Strategie i metody kształcenia. Przygotowanie się nauczyciela do zajęć ze studentami. Elementy obudowy dydaktycznej do stosowanych metod kształcenia. Przebieg zajęć w jednostce metodycznej.

Profesjonalizm i mistrzostwo w pracy nauczyciela akademickiego. Umiejętności i kompetencje wg "Europejskich Ram Kwalifikacji". Mierzenie jakości pracy szkoły wyższej. Procedury jakości. Założenia teorii jakości. Badanie jakości kształcenia i ewaluacja w procesie dydaktycznym uczelni. Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia w Szkole Wyższej . Kreatywność i innowacyjne rozwiązania w zajęciach ze studentami.

Ćwiczenia 10 godzin:

Projektowanie dydaktyczne zajęć. Strukturyzacja treści. Ustalenie efektów kształcenia. Dobór metod i środków dydaktycznych w przedmiocie (module) dla poszczególnych strategii kształcenia (informacyjnej, problemowej, emocjonalnej, badawczej, operacyjnej, multimedialnej). Style uczenia się. Umiejętności i kompetencje kluczowe.

Opracowanie materiałów dydaktycznych do zaplanowanych metod kształcenia. Zastosowanie prezentacji multimedialnych. Przygotowanie koncepcji pomiaru dydaktycznego (badanie efektów kształcenia).

Przygotowanie i prezentacja konspektu zajęć. Opracowanie założeń organizacyjnych. Określenie celów poznawczych, kształcących, wychowawczych i operacyjnych zajęć. Przedstawienie metod i środków dydaktycznych oraz przebiegu zajęć zgodnie z ogniwami kształcenia (w toku zajęć teoretycznych lub praktycznych).

Literatura:

1. Baraniak B. red., Człowiek w pedagogice pracy. Difin, Warszawa 2012

2. Denek K., Encyklopedia dziś i jutro. KWSH, Leszno-Poznań-Żary 2006

3. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Moderski i S-ka, Poznań 2000

4. Francuz W.M., Dydaktyka w nowej szkole zawodowej. Wyd. PK, Kraków 2004

5. Grabarczyk Cz., Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich nauk technicznych. Impuls, Kraków 2012

6. Kostera M., Rosiak A., Nauczyciel akademicki. GWP, Gdańsk 2008

7. Kron F.W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. GWP, Gdańsk 2012

8. Opracowanie zbiorowe., Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. EFS, Warszawa 2010

9. Pilch T. red., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Żak, Warszawa 2003

10. Plewka Cz., Bednarczyk H., Menedżer i kreator edukacji. ITE, Radom 2008

11. Śliwerski B., Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. GWP, Gdańsk 2006

12. Witkowski L., Wyzwania autorytetu. Impuls, Kraków 2009

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

UR3_WO8 posiada wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie zasad pracy ze studentami i potrzebami edukacji przez całe życie

UR3_WO8 posiada uporządkowaną wiedze dotyczącą organizowania, przygotowywania i prowadzenia zajęć oraz oceny i ewaluacji procesu dydaktycznego

UMIEJĘTNOŚCI: IN TERMS OF SKILLS

UR3_UO8 analizuje i charakteryzuje podstawowe prawidłowości dotyczące zagadnień metod kształcenia w dydaktyce szkoły wyższej

UR3_UO8 potrafi przygotować dokumentację dydaktyczną do wybranego tematu zajęć ze studentami z możliwością przetwarzania informacji i materiałów UR3_UO8 myśli kreatywnie, wprowadzając do zajęć rozwiązania innowacyjne UR3_UO8 wykazuje umiejętności doskonalenia własnego warsztatu metodycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod kształcenia

KOMPETENCJE: IN TERMS OF SOCIAL COMPETENCES:

UR3_KO2 dostrzega potrzebę stałego dokształcania się i doskonalenia UR3_KO4 potrafi współpracować w grupie oraz z innymi specjalistami i ekspertami

UR3_KO4 charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatia, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca obejmuje:

- aktywność na poszczególnych zajęciach,

- wykonanie i zaprezentowanie elementów obudowy dydaktycznej do zaplanowanych zajęć,

- przedstawienie konspektu zajęć z uwzględnieniem aktywizujących metod kształcenia.

Ocena końcowa: średnia z ocen cząstkowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)