Metody kształcenia w dydaktyce szoły wyższej-e'lerning
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | D.METODY.E.SD | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody kształcenia w dydaktyce szoły wyższej-e'lerning | ||
Jednostka: | Zakład Organizacji Produkcji i Informatyki Stosowanej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie umiejętności doktorantów w zakresie metod kształcenia z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych i technik e-learning, w środowisku dydaktycznym uczelni wyższej. Przedmiot ten jest kontynuacją przedmiotu ‘Techniki kształcenia i komunikacji interpersonalnej – e-learning’ |
||
Pełny opis: |
Ćwiczenia laboratoryjne 15 godzin: 1. Kształcenie na odległość w uczelniach wyższych – aspekty prawne. Uczenie się i nauczanie z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych – porównanie z nauczaniem tradycyjnym – analiza przypadków. Zasady przekazu treści dydaktycznych w zdalnej edukacji (3 godziny) 2. Przygotowanie procesu dydaktycznego w formie e-learning: określanie potrzeb edukacyjnych osób uczących się, formułowanie i modyfikowanie celów dydaktycznych, szacowanie nakładów pracy uczestników zajęć zdalnych, dobieranie metod i technik nauczania e-learningowego do założonych celów dydaktycznych. Tworzenie scenariusza zajęć e-learningowych (3 godziny) 3. Przygotowanie procesu dydaktycznego w formie e-learning c.d.. Projektowanie ćwiczeń i zadań służących utrwalaniu i sprawdzaniu wiedzy i umiejętności osób uczących się – quizy, testy, lekcje interaktywne, moderowane fora dyskusyjne, zadania pisemne i projekty. Praca z materiałem graficznym i multimedialnym. (3 godziny) 4. Realizacja procesu dydaktycznego – przeprowadzenie zajęć w oparciu o przygotowany samodzielnie scenariusz i opracowany kurs e-learningowy. (3 godziny) 5. Ocena skuteczności dydaktycznej i jakości procesu nauczania realizowanego w formie e-learning: metody pomiaru dydaktycznego dostosowane do zajęć w formie e-learning, ocena jakości materiałów dydaktycznych pod kątem ich przydatności do nauczania w formie zdalnej, ocena przydatności metod dydaktycznych i narzędzi komunikacji, ocena jakości prowadzonych zajęć. (3 godziny) |
||
Literatura: |
• CLARKE Alan, e-learning – nauka na odległość, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa 2007 • Plebańska M., 2011. E-learning. Tajniki edukacji na odległość. C.H.Beck. ISBN: 978-83-255-1920-9 • Bednarek J., Lubina E. 2008. Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. PWN. ISBN: 978-83-01-15471-4 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Zna podstawowe pojęcia związane z nauczaniem w formie e-learning • Zna cechy charakterystyczne procesu nauczania w formie zdalnej, a w szczególności te, które odróżniają je od nauczania tradycyjnego • Zna przebieg i uwarunkowania procesu uczenia się w formie zdalnej • Zna potrzeby edukacyjne różnych grup odbiorców zdalnej edukacji • Zna zasady przekazu treści dydaktycznych w zdalnej edukacji • Zna uwarunkowania oraz przebieg procesu projektowania i produkcji zasobów dydaktycznych dostosowanych do nauczania w formie e-learning umiejętności: • Potrafi formułować i modyfikować ogólne i operacyjne cele dydaktyczne • Potrafi oszacować nakład pracy uczestnika zajęć prowadzonych w formie e-learning potrzebnych do osiągnięcia założonych celów. • Potrafi dobrać i zastosować w praktyce różnorodne metody i techniki nauczania, a w szczególności metody aktywizujące, adekwatne do założonych celów dydaktycznych • Potrafi projektować scenariusz zajęć zdalnych, ćwiczenia i zadania służące utrwalaniu oraz sprawdzaniu wiedzy i umiejętności osób uczących się • Potrafi realizować proces nauczania w formie e-learning • Potrafi zastosować metody pomiaru dydaktycznego, tj. ocenić osiągnięcia pojedynczych osób oraz całej grupy • Potrafi ocenić jakość materiałów dydaktycznych pod kątem ich przydatności do nauczania w formie zdalnej • Potrafi ocenić przydatność zastosowanych metod dydaktycznych oraz narzędzi komunikacji • Potrafi samodzielnie lub we współpracy ze specjalistami planować wykonanie i/lub tworzyć grafikę oraz multimedialne materiały, pomoce i środki dydaktyczne kompetencje społeczne: • Potrafi przekazywać wzorce poprawnego zachowania w Internecie, promować wartości i normy regulujące sytuacje społeczne i edukacyjne • Potrafi współpracować w grupie oraz z innymi specjalistami i ekspertami • Jest otwarty na nowe technologie w obszarze komunikowania się i nauczania na odległość. Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy i ustawicznego doskonalenia umiejętności w tym zakresie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): • aktywność na poszczególnych zajęciach • zaprojektowanie scenariusza zajęć e-learningowych • opracowanie materiałów dydaktycznych i dobór ćwiczeń aktywizujących do zaprojektowanego scenariusza zajęć • przeprowadzenie zajęć w formie zdalnej według zaprojektowanego scenariusza, w oparciu o wytworzone materiały dydaktyczne Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
e-learning, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Molenda | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Molenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
e-learning - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
e-learning, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Molenda | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Molenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
e-learning - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.