Metodologia badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | D.METBADN.SD.DXXXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań naukowych |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Metodologia zajmuje się poznaniem naukowym, w tym jak naukowo pojmować i tworzyć wiedzę naukową. Dzieli się na: metodologię opisową, która dotyczy poprawnego formułowania problemów naukowych, poprawności rozumowań, zasady dyskusji i metodologię szczegółową która zajmuje się konkretnymi metodami badawczymi specjalistycznymi dla danej dziedziny. Zadaniem metodologii jest opis wzorów postępowania badaczy, metody konceptualizacji, zbierania, analizy, budowania definicji, typologii, wyjaśnień, analiza pojęć, eksplikacja metod i pojęć, konstrukcja narzędzi naukowych, ocena sposobu postępowania badaczy. Metodologia określa: prawidłowości procesu poznania określonej nauki, zasady formułowania problemów, zasady formułowania hipotez, definiowanie, klasyfikowanie, wyjaśnienia i inne. |
Pełny opis: |
1. Poznawanie naukowe 2 godz. stacj., pojęcie nauki oraz pojęcie i istota badań naukowych podział nauki według dziedzin zastosowań oraz dziedziny i dyscypliny naukowe cele i funkcje, zadania badań naukowych procesy poznania naukowego analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównywanie i przeciwstawianie, uogólnianie i wnioskowanie zasady procesu poznania naukowego i typy badań naukowych wyjaśnienia naukowe i ich rodzaje wyjaśnienie genetyczne, wyjaśnienie funkcjonalne, wyjaśnienie teleologiczno-funkcjonalne, wyjaśnienie logiczne wyniki poznania naukowego 2. Metodologia nauk przyrodniczych, technicznych 2 godz. stacj., istota metodologii nauk i zadania metodologii nauk cele, procesy i zasady metodologii istota i cele oraz pragmatyzm w metodologii metodologiczna struktura, metodologiczne przesłanki badań empirycznych Współczesne reguły rozumowania: - wszelkie wnioskowanie powinno być zgodne z zasadami logiki; - wszelkie wnioskowanie powinno być oparte o wcześniej potwierdzoną wiedzę; - wnioski powinny wprowadzić do wyjaśniania (zjawiska) w oparciu o prawa przyrody lub wbrew nim. 3. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego 2 godz. stacj., Dobre praktyki w badaniach naukowych Nierzetelność w badaniach naukowych 4. Metody, techniki i narzędzia badań naukowych 2 godz. stacj., metody, zadania i rodzaje badań naukowych 1. metoda dedukcyjna 2. metoda nauk empirycznych metoda indukcyjna, metoda hipotetyczno-dedukcyjna, metoda obserwacyjna, metoda eksperymentalna, metoda monograficzna, metoda badań dokumentów, metoda indywidualnych przypadków, metoda sondażu diagnostycznego, metoda analizy i krytyki piśmiennictwa, metoda analizy i konstrukcji logicznej, metoda statystyczna, metoda symulacji komputerowej, metody heurystyczne techniki badań naukowych obserwacja, wywiad, ankietowanie, badanie dokumentów techniki socjometryczne narzędzia badawcze arkusz obserwacji kwestionariusz test 5. Pomiar w badaniach naukowych istota, pojęcie i rodzaje pomiaru typy skal pomiarowych skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa rzetelność i trafność pomiaru błędy pomiaru Organizacja i etapy badań naukowych 2 godz. stacj., operacjonalizacja etapy pracy naukowej modele (schematy) rozwiązywania problemów naukowych sformułowanie i uzasadnienie problemu badawczego rola przedmiotu badań i problemu badawczego w pracy naukowej zbiór szczegółowych informacji niezbędnych do sformułowania problemu badawczego określenie tez (problemów szczegółowych) formułowanie hipotez dobór metod, technik i narzędzi badawczych opracowanie procedury badawczej przeprowadzenie badań uporządkowanie wyników badań, ich kontrola i analiza pisemne przedstawienie wyników badań przykładowe problemy badawcze 6. Prace naukowe 2 godz. stacj., rodzaje prac naukowych referaty naukowe artykuły i komunikaty naukowe dzieła i rozprawy naukowe prace kwalifikacyjne istota i znaczenie prac kwalifikacyjnych koncepcja i plan pracy kwalifikacyjnej układ treści pracy kwalifikacyjnej charakterystyka ogólnej konstrukcji pracy wstęp do pracy; treść główna pracy; wnioski; literatura elementy informacyjno – pomocnicze pracy 7. Monitoring i długotrwałe eksperymenty poznawcze 3 godz. stacj., |
Literatura: |
Apanowicz J. 2000. Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania. Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia, ss. 224 Kodeks Dobrej Praktyki Pracownika Naukowego, załącznik do uchwały 10/2012 zgromadzenia ogólnego PAN Praca zbiorowa Raport o zasadach poszanowania autorstwa w pracach dyplomowych oraz doktorskich w instytucjach akademickich i naukowych, Monografie Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa 2005 Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych Dz.U. 2011.179.1065. Rudnicki F. 2012 O niektórych problemach i twórczym charakterze nauk rolniczych. Fragm. Agron. 29(2) 2012, 7–16 Ustawa z 18.03.2011 o zmianie Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i Ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym (Dz. U. Nr 84, poz. 455) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna zasady procesu poznawania naukowego, identyfikuje etapy badań naukowych, zna problemy metodyczne badań eksperymentalnych. Zna konstrukcję publikacji naukowej. Umiejętności Student potrafi zaplanować i zorganizować proces badawczy Potrafi poddać redakcji tekst naukowy. Kompetencje Krytycyzm wobec przyjętej metodologii. Etyczna postawa w procesie badawczym. Statystyka przedmiotu: Studia stacjonarne/studia niestacjonarne 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 30; ECTS: 2 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 1 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny:; ECTS: 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 15; ECTS: 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Forma weryfikowania efektów: praca pisemna lub egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.