Podstawy nutrigenomiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.3s.PNU.SM.BBTSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nutrigenomiki |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie definicji nutrigenomiki, a w szczególności relacji składnik pokarmowy – ekspresja genów, a także metod stosowanych w badaniach nutrigenomicznych (transkryptomika, proteomika, metabolomika). W ramach ćwiczeń omawiane i wykonywane będą przykłady analiz nutrigenomicznych stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt. |
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje: 1. Nutrigenomika – definicje, podstawowe pojęcia. Dogmaty i ograniczenia nutrigenomiki 2. Podstawowe narzędzia i metody stosowane w nutrigenomice 3. Przykłady badań nutrigenomicznych 4. Mechanizmy regulacji ekspresji genów przez czynniki żywieniowe 5. Nutrigenomika – możliwości zastosowania w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich 6. Modele badawcze stosowane w badaniach żywieniowych 7. Techniki molekularne w badaniach żywieniowych Ćwiczenia 8. Metoda PCR i Metoda Real time PCR – ćwiczenia praktyczne 9. Przykładowe doświadczenie nutrigenomiczne - podstawowe założenia i wymagania 10. Przykładowe doświadczenie nutrigenomiczne - analiza paszy / pokarmu, wyliczanie zawartości składników pokarmowych 11. Ocena wpływu suplementów na strawność składników pokarmowych - metody badania , wyliczanie strawności 12. Ocena wpływu suplementów na ekspresję genów - ograniczenia, wymagania, sposoby obliczania, wyliczanie ekspresji genów w przykładowym doświadczeniu 13. Prezentacja prac naukowych obejmujących swą tematyką zagadnienia nutrigenomiczne |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Nutritional genomics. Discovering the Path to Personalized Nutrition. 2006. Kaput J., Rodriguez R. L. Wiley- Interscience. 2. Nutritional genomics. Impact on Health and Disease. 2006. Brigelius-Flohé r., Joost H. G. Wiley- VCH. 3. Wydawnictwa „Biotechnology in the feed industry”(Alltech, USA). Uzupełniająca: 1. Flaga J., Górka P., Zabielski R., Kowalski Z.M., 2015. Differences in monocarboxylic acid transporter type 1 expression in rumen epithelium of newborn calves due to age and milk or milk replacer feeding. J Anim Physiol Anim Nutr, 99:521-530 2. Flaga J., Górka P., Kowalski Z.M., Kaczor U., Pietrzak P., Zabielski R. 2011. Insulin-like growth factors 1 and 2 (IGF-1 and IGF-2) mRNA levels in relation to the gastrointestinal tract (GIT) development in newborn calves. Pol. J. Vet. Sci. 4:605-613. 3. Flaga J., Z.M. Kowalski, P. Górka. 2012. The effect of age and the type of liquid feed on the insulin and insulin receptor isoforms mRNA expression in the jejunum of neonatal calves. J. Microb. Biotech. Food Sci. 2:324:328. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: - pojęcia związane z nutrigenomiką, zna ograniczenia oraz wymagania w prowadzeniu badań nutrigenomicznych - narzędzia i metody stosowane w nutrigenomice oraz techniki molekularne stosowane w badaniach żywieniowych - mechanizmy regulacji ekspresji genów przez czynniki żywieniowe UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: - dobierać odpowiednie techniki molekularne do badań żywieniowych - zaprojektować doświadczenie nutrigenomiczne i zinterpretować jego wyniki KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: - postępowania zgodnie z zasadami etyki (np. przy projektowaniu doświadczeń bierze pod uwagę dobrostan zwierząt oraz zalecenia Komisji Etyczne, a także ma świadomość wymagań i zagrożeń związanych ze stosowaniem narzędzi biotechnologicznych) - pracy w zespole i jest odpowiedzialny za efekty pracy całej grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – test wyboru; na ocenę pozytywną wymagane jest co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. Projekt: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). Udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 40%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.