Embriologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.3s.EMR.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Embriologia roślin |
Jednostka: | Zakład Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Biotechnologia, 3 sem. stacjonarne, obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi systemami rozmnażania, ze szczególnym uwzględnieniem rozmnażania amfimiktycznego u roślin okrytonasiennych. Wykłady obejmują budowę i funkcję organów generatywnych, procesy mikro- i megasporogenezy, powstawanie gametofitów męskich i żeńskich, przebieg fazy progamicznej oraz podwójnego zapłodnienia, rozwój zarodka i bielma. Przedstawione zostaną różne typy apomiksji, a także wykorzystanie procesów embriologicznych w biotechnologii i praktyce hodowlanej (androgeneza, gynogeneza, samoniezgodność, męska sterylność, zapłodnienie in vitro). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Charakterystyka różnych systemów rozmnażania (amiksja, amfimiksja, apomiksja). Cykl życiowy roślin okrytonasiennych. Przemiana pokoleń, faza diploidalna i haploidalna. Powstawanie, budowa i funkcja organów generatywnych roślin okrytonasiennych. Genetyczna regulacja morfogenezy kwiatu. Powstawanie i budowa gametofitów: męskiego i żeńskiego. Zapylenie i zapłodnienie. Charakterystyka fazy progamicznej. Podwójne zapłodnienie. Izolacja gamet. Zapłodnienie in vitro. Prezygotyczne bariery krzyżowalności. Samoniezgodność sporofitowa i gametofitowa. Genetyczne podłoże samoniezgodności. Rozwój zarodka i bielma. Typy embriogenezy. Zaburzenia w rozwoju bielma i zarodka-niezgodność postzygotyczna. Apomiksja i jej znaczenie. Klasyfikacja zjawisk apomiktycznych Embriologia eksperymentalna. Przykłady wykorzystania struktur i procesów embriologicznych w biotechnologii Tematyka ćwiczeń: Budowa organów generatywnych na przykładzie wybranych gatunków roślin uprawnych. Wykonanie preparatów mikroskopowych obrazujących podział mejotyczny. Rozwój gametofitu męskiego. Przebieg mikrosporogenezy i mikrogametogenezy. Budowa pyłku na przykładzie wybranych gatunków roślin. Ocena żywotności pyłku: metoda acetokarminowa, metoda Aleksandra, kiełkowanie pyłku na pożywce sacharozowo-agarowej Przebieg megasporgenezy z wykorzystaniem preparatów trwałych. Rozwój woreczków zalążkowych: monosporowych, bisporowych, tetrasporowych Techniki zapylania. Obserwacje fazy progamicznej i podwójnego zapłodnienia. Typy embriogenezy u roślin. Preparowanie zarodków i określanie ich stadiów rozwojowych. Budowa dojrzałych zarodków roślin jedno- i dwuliściennych. |
Literatura: |
1. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzewska D., 1996. Embriologia Angiospermae rozwojowa i eksperymentalna. WUMC-S, Lublin 2. Lersten N.R., 2004. Flowering plant embriology. Blackwell Publishing 3. Raghavan V., 2006. Double fertilization. Springer 4. Ainsworth C., 2006. Flowering and its manipulation. Blackwell Publishing 5. Eng-Chong P, Davey M.R., 2010. Plant developmental biology – Biotechnological perspectives, vol 1. Springer 6. Glover B., 2014. Understanding flowers and flowering. Oxford University Press |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Opisuje różne systemy rozmnażania roślin Objaśnia powstawanie i budowę organów generatywnych, opisuje przebieg procesów embriologicznych (sporogenezy, gametogenezy i embriogenezy) Charakteryzuje cele embriologii eksperymentalnej oraz praktyczne wykorzystanie procesów embriologicznych w hodowli roślin Umiejętności: Analizuje i identyfikuje procesy powstawania spor, gametofitów i zarodków roślin okrytonasiennych wykorzystując narzędzia optyczne Stosuje różnorodne techniki mikroskopowe do oceny płodności roślin Stosuje różne techniki zapylania roślin Kompetencje społeczne: Ma świadomość formułowania obiektywnych ocen w zakresie płodności roślin dla doskonalenia roślin uprawnych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady - test jednokrotnego/wielokrotnego wyboru (60%) ćwiczenia - test jednokrotnego/wielokrotnego wyboru, rozwiązanie zadania problemowego (40%) Na ocenę 2 Nie zna podstaw embriologii ani praktycznych zastosowań. Nie identyfikuje procesów związanych z rozmnażaniem amfimiktycznym u roślin okrytonasiennych, nie zna technik mikroskopowych oceny płodności roślin, nie zna technik zapylania roślin. Nie potrafi formułować obiektywnych ocen Na ocenę 3 Rozróżnia systemy rozmnażania roślin. Opisuje budowę i funkcje organów generatywnych. Podaje niektóre przykłady embriologii eksperymentalnej Identyfikuje procesy związane z rozmnażaniem amfimiktycznym u roślin okrytonasiennych z drobnymi błędami, ogólnie opisuje techniki mikroskopowe oceny płodności roślin, opisuje techniki zapylania roślin. Potrafi formułować obiektywne ceny Na ocenę 4 Identyfikuje różne sposoby rozmnażania roślin i ich charakterystyczne cechy. Zna przebieg i znaczenie procesów embriologicznych. Podaje przykłady embriologii eksperymentalnej Prawidłowo identyfikuje procesy związane z rozmnażaniem amfimiktycznym u roślin okrytonasiennych, stosuje techniki mikroskopowe do oceny płodności roślin, stosuje techniki zapylania roślin. Potrafi formułować obiektywne ceny Na ocenę 5 Zna dobrze różnice i znaczenie poszczególnych systemów rozmnażania roślin. Charakteryzuje budowę i przebieg procesów embriologicznych oraz ich wykorzystanie w hodowli roślin. Identyfikuje i analizuje procesy związane z rozmnażaniem amfimiktycznym u roślin okrytonasiennych, dobiera i ocenia techniki mikroskopowe do analizy płodności roślin, dobiera i ocenia techniki zapylania roślin Potrafi formułować obiektywne ceny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.