Etyczne aspekty manipulacji systemów przyrodniczych, komórkowych i genetycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.3s.EAM.SM.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyczne aspekty manipulacji systemów przyrodniczych, komórkowych i genetycznych |
Jednostka: | Wydział Biotechnologii i Ogrodnictwa |
Grupy: |
Analityka biotechnologiczna II stopień, 3 sem. obowiązkowe Biotechnologia stosowana II stopień, 3 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest rozwinięciem wykładu ze studiów inżynierskich: „Etyka biotechnologii” i pogłębia zagadnienia koncepcji osoby (natury) ludzkiej, etyki biotechnologa na różnych poziomach organizmów żywych oraz ma pomóc studentom w lepszym wykorzystaniu nauk humanistycznych w ocenie postępu biotechnologicznego. Po przypomnieniu dwóch głównych systemów etycznych w biotechnologii (utylitaryzm i personalizm) zostanie zakreślony ważny obszar relacji między wielkimi religiami świata i możliwościami nauk przyrodniczych. Następnie wykład przedstawi modyfikacje biotechnologiczne w skali globalnej, w złożonych powiązaniach systemów przyrodniczych (etyki ekologicznej), na poziomie modyfikacji biotechnologicznych w struktury komórkowe i genetyczne oraz przeanalizuje relację między antropologią a technologią; tam gdzie cała ludzkość i przyroda świata stają wobec zagrożeń postępu nauki i techniki, człowiek jako osoba, szuka bezpiecznego i godziwego istnienia zgodnego ze swoją naturą. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów ( 30 godz. ): 1. Przypomnienie: definicje etyki, znaczenie i cel etyki biotechnologii, systemy etyczne w naukach przyrodniczych. Podstawy antropologii filozoficznej w biotechnologii. 2. Historia etyki ze szczególnym uwzględnieniem etyki współczesnej nauki. Utylitaryzm i personalizm. Norma personalistyczna. 3. Zasady moralne różnych religii o zwierzętach, roślinach i przyrodzie. Wielkie religie świata wobec nauk przyrodniczych (hinduizm i buddyzm). 4. Biotechnologia w islamie – Narodowy Instytut Inżynierii Genetycznej i Biotechnologii w Teheranie (NIGEB). 5. Chrześcijaństwo i judaizm wobec ekologii, nauki i biotechnologii. 6. Franciszkańska i naukowa wizja przyrody. Od mistyki do genetyki. 7. Etyka środowiska naturalnego: biocentryczna, antropocentryczna i chrześcijańska. 8. Ochrona środowiska naturalnego a biotechnologia. Podstawy ekologii i sozologii. Kryzys ekologiczny a zasady moralne. 9. Zagrożenia ekologiczne – chemiczne modyfikacje przyrody, zanieczyszczenia wody. Problem głodu w kontekście biotechnologii. 10. Ekologia ludzka. Ograniczenia i perspektywy rozwiązań idealnych, optymalnych i minimalnych w ekologii i biotechnologii. 11. Antropologia techniki i biotechnologii. Człowiek wobec przyrody, techniki i biotechnologii. 12. Informatyzacja jako analog biotechnologii. Człowiek – technologia: synteza czy konfrontacja. 13. Natura przyrody, natura technologii, natura biotechnologii. 14. Etyczne granice eksperymentowania i ingerencji w naturę. Etyka eksperymentu biologicznego na zwierzęciu (historia i argumentacja w wykorzystywaniu zwierząt). 15.Komisja ds. badań na zwierzętach. Zasady eksperymentowania na zwierzętach (trzy R), warunki dobrostanu zwierząt. 16.Zasady eksperymentu bioetycznego na człowieku. Granice eksperymentu. Problem agresywnej ciekawości badacza i zgoda na eksperyment. 17. Badania kliniczne. Komisje Bioetyczne. Przyszłość eksperymentu na osobie ludzkiej. 18. Problem etyczny sztucznego (syntetycznego) życia. Przypadek Craiga Ventera. 19. Problem początku życia ludzkiego wobec etyki: sztuczne zapłodnienie (in vitro). 20. Sztuczne zapłodnienie jako problem nie tylko biotechnologiczny. 21. Problem zarodka ludzkiego. Etyka biotechnologii klonowania (reprodukcyjne i terapeutyczne) i paraludzkiego (chimery ludzko-zwierzęce). 22. Etyka biotechnologii stosowanej i medycznej (wykorzystanie komórek macierzystych, transplantacje). 23. Ocena etyczna inżynierii genetycznej drobnoustrojów, roślin i zwierząt. 24. Terapie genowe i biotechnologia w medycynie. 25. Żywność z genetycznie modyfikowanych organizmów (GMO) – dyskusja: za i przeciw. Transgenika zwierząt: korzyści i zagrożenia. 26. Prawda o genetycznej tożsamości i modyfikacji organizmów (w poszukiwaniu personalistycznej oceny etycznej). 27. Eksperymenty biotechnologii przyszłości. „Sztuczny człowiek”: projekty GRIN, DARPA. 28. Człowiek – sztuczna inteligencja – maszyna. Przypadek Raya Kurzweila. Techno sapiens. 29. Próba syntezy: od zagrożeń globalnych i cywilizacji śmierci do poszukiwania etycznego życia w nanobiotechnologii przyszłości. 30. Podsumowanie etyki biotechnologii systemów przyrodniczych, organicznych, komórkowych i genetycznych. |
Literatura: |
Podstawowa: Garreau J., Radykalna ewolucja. Czy człowiek udoskonalony przez naukę i technikę będzie jeszcze człowiekiem, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 Plunkett de P., Ekologia. Stereotypy i rzeczywistość. Od biblii do naszych czasów, Poznań 2008 Scharff R. C., Dusek V. (red.), Philosophy of Technology. The Technological Condition. An Anthology, Blackwell, Malden-Oxford-Carlton 2003 Uzupełniająca: Edgerton D., The Shock of the Old. Technology and global history since 1900, Profile Books, London 2006 Morgan P., Lawton C. (red.), Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, Warszawa 2007 Postman N., Technopol. Tryumf techniki nad kulturą, MUZA, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu problemy ekonomii, rozwoju miast i komunikacji międzyludzkiej w postępie biotechnologicznym - potrzebę lepszego zastosowania etyki w biotechnologii stosowanej i analityki biotechnologicznej - konieczność włączenia refleksji społecznej, kulturowej i religijnej do działań biotechnologicznych - rolę i znaczenie ochrony środowiska przyrodniczego w produkcji roślinnej i zwierzęcej - potrzebę kontroli etycznej w eksperymentach naukowych i zachowaniu zrównoważonego postępu w biotechnologii - znaczenie działań w biotechnologii człowieka (początku życia ludzkiego) w kontekście etyki - troskę o żywność pochodzenia roślinnego modyfikowaną genetycznie i transgenikę zwierząt wobec postulatów zrównoważonego wykorzystania różnorodności biologicznej i ochrony zasobów naturalnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: - refleksji na temat znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w zakresie biotechnologii - wymiany poglądów na temat znaczenia zasad religijnych w praktyce biotechnologii drobnoustrojów, roślin, zwierząt i człowieka - społecznych inicjatyw w ochronie przyrody - dyskusji na temat dobrostanu zwierząt w kontekście zasad Komisji Etycznej ds. Zwierząt przy przeprowadzaniu doświadczeń - określenia granic doskonalenia roślin, zwierząt dla potrzeb człowieka - społecznej troski o zasoby genowe przyrody i człowieka - uznania zaspokojenia potrzeb człowieka pod warunkiem zachowania istotnych cech natury przyrodniczej |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ustne (100 %) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.