Mikrobiologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.2s.MIK.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mikrobiologia ogólna |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii |
Grupy: |
Biotechnologia, 3 sem. stacjonarne, obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia z mikrobiologii ogólnej mają na celu zaznajomienie studentów z światem drobnoustrojów, wskazanie na ich rolę w najważniejszych procesach biologicznych przebiegających na kuli ziemskiej związanych z krążeniem materii i przepływem energii w różnych ekosystemach wodnych i lądowych. Wykłady umożliwią lepsze zrozumienie znaczenie mikroorganizmów w funkcjonowaniu biocenozy, przemianach biogenów oraz ich wzajemnym wpływie na siebie i na inne organizmy żywe. Zajęcia mają uwypuklić pożyteczną i szkodliwą rolę drobnoustrojów w przyrodzie oraz wskazać na ścisłe powiązania świata mikroorganizmów z środowiskiem życia roślin, zwierząt i ludzi. Wiedza z zakresu mikrobiologii jest niezbędnym warunkiem nabycia umiejętności praktycznego sterowaniem rozwojem i aktywnością mikroorganizmów. Wiedza z zakresu mikrobiologii umożliwi produkcję nowoczesnymi metodami przemysłowymi zdrowej żywności bez wywierania negatywnego wpływu na środowisko naturalne. |
Pełny opis: |
Wykłady (30 godzin): 1.Świat drobnoustrojów i ich miejsce w przyrodzie. Zarys historii rozwoju mikrobiologii i badań nad drobnoustrojami, mikrobiologia na tle historycznego rozwoju nauk biologicznych. 2.Jak obchodzić się z drobnoustrojami, podstawowe techniki prac laboratoryjnych, zasady prac sterylnych, urządzenia, sposoby wyjaławiania, metody fizyczne i chemiczne. Pojęcie gatunku bakterii, kolonii, szczepu. Podłoża mikrobiologiczne. 3.Diagnostyka i taksonomia drobnoustrojów. Nowoczesne automatyczne metody oznaczania przynależności systematycznej mikroorganizmów do gatunku (np. test API). 4.Podstawy klasyfikacji i zarys systematyki drobnoustrojów, ewolucja i genetyka drobnoustrojów. 5.Morfologia drobnoustrojów (Archebacteria, Procaryota, Eucaryota). Budowa i ultrastruktura komórki bakteryjnej, promieniowców oraz komórek grzybów – drożdży. Znaczenie podstawowych elementów strukturalnych w procesach życiowych mikroorganizmów. Formy przetrwalne drobnoustrojów. 6.Fizjologia bakterii, promieniowców i grzybów. Wpływ czynników fizyko-chemicznych środowiska na procesy życiowe drobnoustrojów. 7.Ekologia drobnoustrojów i wzajemne interakcje między mikroorganizmami w biocenozie oraz mikroorganizmami a organizmami wyższymi. Symbioza, mikoryza, synergizm, antagonizm, antybioza. 8.Najważniejsze procesy biochemiczne przeprowadzane przez drobnoustroje i ich udział w krążeniu biogenów w przyrodzie. 9.Mikrobiologia środowisk naturalnych i antropogenicznych (kształtowanych przez człowieka):gleba, wody powierzchniowe, powietrze, mikroflora przewodu pokarmowego ludzi i zwierząt, nawozy organiczne, składowiska odpadów komunalnych, wysypiska śmieci, ścieki, oczyszczalnie ścieków, mikroflora pomieszczeń mieszkalnych, produkcyjnych i inwentarskich. 10.Główne produkty metabolizmu drobnoustrojów wykorzystywanych przez człowieka na skalę przemysłową 11.Chorobotwórcze właściwości mikroorganizmów: wirusy, bakterie, promieniowce, grzyby, (priony) wraz z podstawami immunologii i praktycznego wykorzystania zjawisk odpornościowych. 12.Rola drobnoustrojów w procesach biodegradacji i biodeterioracji produktów naturalnych oraz wytworzonych przez człowieka. 13.Mikrobiologiczne podstawy biotechnologii. 14.Przemysłowe wykorzystanie mikroorganizmów w przetwórstwie i przemyśle rolno-spożywczym. 15.Przyszłość mikrobiologii, stan aktualny i perspektywy wykorzystania nauki o drobnoustrojach w gospodarce narodowej. Ćwiczenia (30 godzin): 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy na ćwiczeniach z mikrobiologii. Ważniejsze zasady i metody pracy stosowane w mikrobiologii. 2.Podłoża mikrobiologiczne. Pożywki standardowe dla bakterii i grzybów. Podłoża stosowane w hodowli ważniejszych mikroorganizmów mających zastosowanie w biotechnologii. Metody izolacji drobnoustrojów. 3.Wykonanie preparatów bakteriologicznych – utrwalonych i barwionych. Barwienie bakterii metodą prostą pozytywną. Technika posługiwania się mikroskopem inersyjnym. 4.Morfologia bakterii barwionych metodami prostymi. Barwienie negatywne. 5.Barwienie bakterii metodą Grama (metoda złożona). 6.Bakterie wiążące azot atmosferyczny z rodzaju Azotobacter, Clostridium, Rhizobium i Bradyrhizobium. 7.Badanie ruchu bakterii metodą kropli wiszącej. 8.Morfologia, metody barwienia promieniowców. 9.Ocena właściwości antybiotycznych wybranych promieniowców z rodzaju Streptomyces. 10.Systematyka i morfologia grzybów z klasy Ascomycetes. Próba na żywotność i odżywianie drożdży. 11.Systematyka i morfologia grzybów z klasy Phycomycetes. 12.Grzyby niedoskonałe z klasy Deuteromycetes – systematyka, morfologia, znaczenie. 13.Grzyby toksynotwórcze. Chromatograficzne (TLC) oznaczanie mikotoksyn.Analiza czystości powietrza. 14.Szczegółowa analiza mikrobiologiczna gleby, ilościowa i jakościowa.Podstawowe grupy drobnoustrojów glebowych, czynnych w metabolizmie węgla, azotu, fosforu. 15.Fermentacja mlekowa. Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej. |
Literatura: |
1.Schlegel H.G.: Mikrobiologia ogólna. Wydawnictwo Naukowe, PWN. Warszawa, 2003 2. Salyers A.A., Whitt D.D.: Mikrobiologia, różnorodność, chorobotwórczość i środowisko. Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa,2003 3. Kunicki-Goldfinger W.J.H.: Życie bakterii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005 4. Baj J., Markiewicz Z.: Biologia molekularna bakterii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student, który zaliczył wykłady definiuje i opisuje najważniejsze procesy zachodzące w środowisku naturalnym z udziałem różnych mikroorganizmów w tym drobnous-trojów glebowych zmierzających do zrewitalizowania zdegradowanego środowiska oraz wskaże właściwe kierunki działań mające na celu uzdrowienie zanieczyszczonych gleb, wód, powietrza, a także płodów rolnych. Student który zaliczył ćwiczenia laboratoryjne: 1.Posiada ogólną wiedzę z mikrobiologii 2. Charakteryzuje najważniejsze procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie, wodzie i powietrzu Umiejętności: Student, który zaliczył wykłady: interpretuje i samodzielnie wykorzysta zdo-bytą wiedzę z zakresu mikrobiologii do celów praktycznego jej wykorzystania w życiu codziennym. Oceni zagrożenia i objaśni korzyści płynące z zastosowanie mikrobiologicznych procesów w różnych obszarach działalności gospodarczej człowieka. Student który zaliczył ćwiczenia laboratoryjne: 1.Rożróżnia poszczególne grupy fizjologiczne drobnoustrojów 2.Praktycznie wykorzystuje metody stosowane w laboratorium mikrobiologicznym 3.Samodzielnie posługuje się aparaturą i sprzętem laboratoryjnym 4.Interpretuje wyniki analiz i doświadczeń. Kompetencje społeczne: Student który zaliczył wykłady: samodzielnie oceni i zinterpretuje zdobycze wiedzy z zakresu mikrobiologii, jej duży wkład w rozwój nowoczesnych dyscyplin naukowych jak, biologia molekularna, genetyka czy biotechnologia. Student który zaliczył ćwiczenia laboratoryjne: 1.Organizuje pracę w małym laboratorium, celem wykonania określonego doświadczenia z zakresu mikrobiologii 2.Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu mikrobiologii i potrafi ją połączyć z innymi dyscyplinami naukowymi, takimi jak: biologia molekularna, genetyka czy biotechnologia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny ograniczony czasowo - udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50% Ćwiczenia: test jednokrotnego wyboru, demonstracja praktycznych umiejętności - udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.