Matematyka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.2s.MAT.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka II |
Jednostka: | Katedra Genetyki i Metod Doskonalenia Zwierząt |
Grupy: |
Biotechnologia, 2 sem. stacjonarne, obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczenie studentów matematyki w takim zakresie, aby mogli swobodnie korzystać ze zdobytej wiedzy na innych zajęciach i stosować tą wiedzę do opisu zjawisk przyrodniczych. Jest to kontynuacja wykładu pt. Matematyka I. Wykład rozpoczyna teoria związana z funkcjami wielu zmiennych na przykładzie funkcji dwóch zmiennych (m.in. granice funkcji, pochodne cząstkowe pierwszego i wyższych rzędów, różniczka zupełna, ekstrema funkcji wielu zmiennych). Kolejne wykłady poświęcone są następującym zagadnieniom: 1) równania różniczkowe, 2) elementy algebry linowej (macierz i jej własności, działania na macierzach, wyznacznik macierzy i jego własności, układy równań liniowych i metody ich rozwiązywania), oraz 3) teoria liczb zespolonych (definicja liczby zespolonej, podstawowe działania na liczbach zespolonych, postać trygonometryczna liczby zespolonej). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Równania różniczkowe (3 godz.) - równania różniczkowe zwyczajne - równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych - przykłady zastosowania równań różniczkowych 2. Elementy algebry liniowej (9 godz.) - macierz i rodzaje macierzy - działania na macierzach - wyznacznik macierzy i jego własności, rząd macierzy - układy równań liniowych i metody ich rozwiązywania - zapis macierzowy układu równań liniowych 3. Liczby zespolone (3 godz.) - definicja i interpretacja geometryczna liczby zespolonej - działania na liczbach zespolonych - postać trygonometryczna liczby zespolonej Ćwiczenia W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania dotyczące zagadnień omawianych na wykładach. |
Literatura: |
Krysicki W., L.Włodarski - Analiza Matematyczna w zadaniach. PWN. Leja F. - Rachunek Różniczkowy i Całkowy. PWN. Ptak M. - Matematyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. Wyd. AR w Krakowie. Stankiewicz W. - Zadania z Matematyki dla Wyższych Uczelni Technicznych. PWN. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. ma wiedzę z zakresu matematyki, którą potrafi wykorzystać do rozwiązywania zadań, 2. rozumie i umie zastosować poznaną teorię, w szczególności algebrę liniową, do analizy prostych modeli przyrodniczych UMIEJĘTNOŚCI: 1. potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do rozwiązywania zadań z analizy matematycznej, 2. potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z algebry liniowej do modelowania procesów przyrodniczych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. jest świadomy zakresu zdobytej przez siebie wiedzy matematycznej i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, 2. potrafi pracować w zespole i wspólnie rozwiązywać problemy badawcze posługując się narzędziami matematycznymi poznanymi w czasie zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, złożony z dwóch części: pytania z teorii i zadania do rozwiązania Aby zdać ten egzamin należy odpowiedzieć na ponad 50% pytań tak z teorii jak i z części zadaniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.