Ekonomika i zarządzanie we współczesnym przedsiębiorstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.2s.EZA.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika i zarządzanie we współczesnym przedsiębiorstwie |
Jednostka: | Zakład Zarządzania i Marketingu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW/Biotechnologia/ ECTS =2/ semestr 2 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: SI Status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu Ekonomika i zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie jest zapoznanie studentów z nowymi funkcjami pełnionymi przez przedsiębiorstwa, elementami rachunku ekonomicznego i zarządzania w zmiennym otoczeniu. Studenci mają okazję nabyć umiejętności oceny ekonomicznej firmy, zapoznać się z aktualną sytuacją polskich przedsiębiorstw oraz zdobyć podstawową wiedzę z zarządzania. Elementy ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania wykorzystane na zajęciach mają nauczyć studenta wstępnej diagnozy ekonomicznej przedsiębiorstwa na globalnym rynku jak i podejmowania decyzji z obszaru zarządzania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Istota przedsiębiorstwa, uwarunkowania jego rozwoju i klasyfikacje przedsiębiorstw 3-4. Formy przedsiębiorstw, przedsiębiorstwo rolne 5-6. Zarządzanie przedsiębiorstwem produkcyjnym 7-8. Podstawy marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem 9-10. Analiza SWOT w rozwoju firm i zjawisko konkurencji 11-12. Zarządzanie we współczesnych przedsiębiorstwach hotelowych 13-14. Prowadzenie działalności gastronomicznej 15-16. Marketing usług transportowych w turystyce i gospodarce 17-18. Zarządzanie działalnością promocyjną, promocja w turystyce i hotelarstwie 19. Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie. 20. Zarządzanie gospodarstwem agroturystycznym 21-22. Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim w firmach 23-24. Zarządzanie strategiczne i strategie kryzysowe w firmach 25-26. Style kierowania i typy kierowania. 27-28. Problemy współczesnych przedsiębiorstw. 29-30. Powtórzenie materiału Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 33 godziny w tym: wykłady 30 godzin Konsultacje 2 godziny udział w egzaminie 1 godzina ECTS =2 |
Literatura: |
Podstawowa: Lichtarski J. (red) 2000. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wydawnictwo AE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław Sobczyk G. 2004. Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw. Wydawnictwo Difin, Warszawa Uzupełniająca: Bień W. 2001. Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Difin, Warszawa Zakrzewska-Bielawska Agnieszka (red.). 2012. Podstawy zarządzania, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – absolwent zna i rozumie: - Metody analizy i oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa - Składowe przedsiębiorstwa, zasoby i źródła wartości współczesnych przedsiębiorstw - Funkcje przedsiębiorstw - Zasady stosowania marketingu w firmie - Rolę poszczególnych elementów składowych marketingu: produktu, ceny, dystrybucji i promocji - Rodzaje obiektów hotelarskich i gastronomicznych oraz zasady ich funkcjonowania UMIEJĘTNOŚCI – absolwent potrafi: - Stosować zasady marketingowe w firmie, świadczyć usługi informacyjno-promocyjne - Stosować podstawowe metody statystyczne do analizy finansowej przedsiębiorstwa KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: - Uczenia się przez całe życie - Myślenia w sposób przedsiębiorczy w kontekście prowadzenia firmy |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie pisemne materiału z wykładów składające się z 5 pytań problematyczno-opisowych. Pozytywna ocena odnosi się do udzielonych przez studenta poprawnych odpowiedzi, na co najmniej 55% materiału. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%) 4. Podobny sposób obliczenia ocen jak przedstawiony przy ocenie 3,5 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) oraz bardzo dobrej (5,0 - średnio > 90%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.