Ekofizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.1s.EFR.SM.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekofizjologia roślin |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Roślin |
Grupy: |
Biotechnologia stosowana II stopień, 1 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu: Przedmiotem ekofizjologii roślin jest badanie powiązań pomiędzy organizmami i ich wyższymi poziomami organizacji oraz środowiskiem. Zadaniem tej nauki jest określenie reakcji organizmów na czynniki środowiska i ich zmiany. Uczestnicy kursu poznają związki pomiędzy organizmami roślinnymi i czynnikami środowiska mogą też zrozumieć związki pomiędzy środowiskiem a budową i procesami fizjologicznymi pojedynczych organizmów roślinnych a także ich zbiorowiskami. |
Pełny opis: |
WYKŁADY (15 godzin) 1. Podstawowe pojęcia ekologiczne: osobnik, populacja, biocenoza, biotop, ekosystem, biom, biosfera. Produkcja pierwotna i wtórna ekosystemów oraz zależności pokarmowe (łańcuchy i sieci troficzne) 2. Czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na organizmy. Adaptacje organizmów do środowiska. Interakcje biotyczne: symbioza, pasożytnictwo, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm, komensalizm, allelopatia 3. Charakterystyka wybranych biomów kuli ziemskiej. Najważniejsze zagrożenia bioróżnorodności (fragmentacja siedlisk, inwazje biologiczne) 4. Ekologiczna rola promieniowania słonecznego. Promieniowanie i produktywność roślin. Stosunki cieplne w środowisku 5. Bilans wody w siedlisku. Gospodarka wodna roślin. Ekologiczne typy gospodarki wodnej 6. Ekologiczne funkcje różnych czynników: pH, CO2, pokarmy mineralne, zasolenie gleb 7. Współdziałanie czynników środowiska ĆWICZENIA LABORATORYJNE (15 godzin) 1. Wpływ temperatury, oświetlenia i CO2 na intensywność wymiany gazowej C3 i C4 2. Wykazanie zależności przepływu strumieni energii przez PSII od wybranych czynników stresowych 3. Wpływ światła, temperatury i azotu w na syntezę chlorofilu a i b w liściach 4. Wpływ następczy niskiej temperatury na asymilację CO2 gatunków wrażliwych i odpornych 5. Wpływ suszy glebowej na gospodarkę wodną roślin |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Lewak S., Kopcewicz J., 2009. Fizjologia roślin – wprowadzenie. PWN, Warszawa. Górecki R., S. Grzesiuk (red.). 2002. Fizjologia plonowania roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. Starck Z., Chołuj D., Niemyska B., 2015. Fizjologiczne reakcje roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Starck Z., Chołuj D., Niemyska B. 1995. Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Ciereszko I. 2000. Wzrost i metabolizm roślin w warunkach deficytu fosforu. Kosmos 49: 179-189. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: - powiązania pomiędzy roślinami a środowiskiem - podstawowe procesy ekologiczne zachodzące z udziałem roślin - zagrożenia dla zbiorowisk roślinnych płynące z działalności człowieka UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: - stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakre¬sie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla stu¬diowanego kierunku studiów - planować i wykonywać zadania badawcze pod kie¬runkiem opiekuna naukowego - zbierać i interpretować dane empiryczne oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: - współpracy w ramach małego zespołu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru - udział oceny w ocenie końcowej modułu wynosi 60% Ćwiczenia: sprawozdania (opracowania) z ćwiczeń - udział oceny w ocenie końcowej modułu wynosi 40% a/ Pisemne sprawdziany: ocena bd: (wiedza) wymaga znajomości zależności organizmy - środowisko oraz kompleksowej analizy mechanizmów (umiejętności) słuchacz stosuje narzędzia do badań, porównuje je oraz dobiera do rozwiązania konkretnego problemu ocena db: (wiedza) słuchacz potrafi wymienić zależności organizmy - środowisko i analizować podstawowe mechanizmy (umiejętności) student stosuje narzędzia badawcze i porównuje ich przydatność ocena dost: (wiedza) słuchacz wymienia przykłady zależności organizmy- środowisko, ale nie analizuje tych mechanizmów (umiejętności) wymagane jest znajomość kilku narzędzi badań ekofizjologicznych ocena ndst (wiedza) uczestnik kursu nie wymienia podstawowych zależności środowisko-organizmy (umiejętności) nie zna narzędzi do badań ekofizjologicznych Poprawa ocen niedostatecznych - pisemna albo ustna a/zaliczenie zadań i raportu z ćwiczeń praktycznych b/ ocena podsumowująca: test jednokrotnego wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.