Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A.s7.KWZXX.SI.AZPXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja w zarządzaniu
Jednostka: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie kompetencji i umiejętności "miękkich" w biznesie i zarządzaniu, a więc kompetencji społecznych (interpersonalnych). Student nabywa wiedzę w zakresie skutecznego zarządzania ludźmi, operowania w strukturze organizacyjnej, skutecznego zarządzania i przewodzenia grupą, asertywnego komunikowania się w zespole i budowania zrozumiałych komunikatów, a także metod twórczego myślenia.

Pełny opis:

Plan zajęć:

- Komunikacja społeczna - podstawowe pojęcia

- Sposoby, formy i metody porozumiewania się ludzi

- Proces komunikowania i jego komponenty

- Poziomy procesu komunikowania

- Komunikacja werbalna vs. niewerbalna i ich znaczenie w pracy menedżera

- Komunikowanie grupowe i masowe

- Czym jest komunikowanie w organizacji i zarządzaniu?

- Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników

- Omówienie technik pracy w grupach: czym jest praca zespołowa?

- Omówienie koncepcji zrównoważonego zarządzanie biznesem. Rola i zadania "zrównoważonego lidera"

- Znaczenie wiedzy i informacji w zarządzaniu. Organizacje uczące się - co to znaczy?

- Sposoby i metody zarządzania wiedzą w organizacji. Pozyskiwanie i rozwijanie wiedzy

- Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacji (w zespole)

- Zasady konstruowania prezentacji biznesowych

- Skuteczne komunikowanie - bariery i możliwość ich pokonywania

- Autoprezentacja i jej znaczenie w zarządzaniu

- Efekt pierwszego wrażenia i jego znaczenie w miejscu pracy

- Tworzenie właściwych komunikatów: parafrazowanie, tworzenie komunikatów od siebie „ja”

- Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników - możliwości i ich wykorzystanie

- Wykorzystanie technik twórczego myślenia do poszukiwania nowych rozwiązań

- Zastosowanie map myśli do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań i/lub planowania strategicznego

- Konflikty i ich rozwiązywanie – ćwiczenie konstruktywnego rozwiązywania (wykorzystywania) konfliktów w organizacji

- Menedżer czy przywódca. Stań się liderem

- Jak budować asertywne komunikaty? Zasady tworzenia.

Literatura:

Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes.

Sinek S. 2015. Liderzy jedzą na końcu: dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie. Wyd. OnePress.

Ornatowska A. 2013. Etyczna manipulacja, czyli jak sprawić, żeby ludzie naprawdę Cię lubili. Wyd. Sensus.

Binsztok A. 2012. Kompendium technik perswazyjnych. Wyd. One-press.

Hamilton Ch. 2011. Skuteczna komunikacja w biznesie. Wyd. PWN Warszawa.

Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa.

Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk.

Neymann M. i in. 2008. Business Communication czyli sztuka porozumiewania się w biznesie. WSEI Warszawa.

Dahlgren P., Sparks C. 2007. Komunikowanie i obywatelskość. ASTRUM Wrocław.

Davis M., Paleg K., Fanning P. 2007. The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work and Home. Wyd. Sensus.

Hogan K. 2000. Sztuka porozumiewania się - twoja droga na szczyty. Wyd. Jacek Santorski Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada znajomość systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych,

- ma wiedzę nt. przygotowywania prezentacji,

- ma wiedzę nt. projektowania przemówień perswazyjnych i programów publicystycznych.

Umiejętności:

- posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej,

- ma podejście asertywne w kontaktach międzyludzkich,

- umie budować zrozumiałe komunikaty,

- umie przygotować prezentacje,

- umie projektować przemówienia perswazyjne i programy publicystyczne.

Kompetencje społeczne:

- potrafi podejmować inicjatywy społeczne i je prezentować

- potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w zespole

- potrafi przygotować i poprowadzić dyskusję publiczną.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Zaliczenie pisemne na podstawie odpowiedzi an pytania otwarte.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- przygotowanie do zaliczenia - 10 godz.

- penetracja literatury - 10 godz.

Razem: 50 godz.: 25 = 2,0 (czyli 2 pkt ECTS)

OGÓŁEM: 2 pkt ECTS.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)