Komunikacja w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s7.KWZXX.SI.AZPXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w zarządzaniu |
Jednostka: | Wydział Rolniczo-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie kompetencji i umiejętności "miękkich" w biznesie i zarządzaniu, a więc kompetencji społecznych (interpersonalnych). Student nabywa wiedzę w zakresie skutecznego zarządzania ludźmi, operowania w strukturze organizacyjnej, skutecznego zarządzania i przewodzenia grupą, asertywnego komunikowania się w zespole i budowania zrozumiałych komunikatów, a także metod twórczego myślenia. |
Pełny opis: |
Plan zajęć: - Komunikacja społeczna - podstawowe pojęcia - Sposoby, formy i metody porozumiewania się ludzi - Proces komunikowania i jego komponenty - Poziomy procesu komunikowania - Komunikacja werbalna vs. niewerbalna i ich znaczenie w pracy menedżera - Komunikowanie grupowe i masowe - Czym jest komunikowanie w organizacji i zarządzaniu? - Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników - Omówienie technik pracy w grupach: czym jest praca zespołowa? - Omówienie koncepcji zrównoważonego zarządzanie biznesem. Rola i zadania "zrównoważonego lidera" - Znaczenie wiedzy i informacji w zarządzaniu. Organizacje uczące się - co to znaczy? - Sposoby i metody zarządzania wiedzą w organizacji. Pozyskiwanie i rozwijanie wiedzy - Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacji (w zespole) - Zasady konstruowania prezentacji biznesowych - Skuteczne komunikowanie - bariery i możliwość ich pokonywania - Autoprezentacja i jej znaczenie w zarządzaniu - Efekt pierwszego wrażenia i jego znaczenie w miejscu pracy - Tworzenie właściwych komunikatów: parafrazowanie, tworzenie komunikatów od siebie „ja” - Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników - możliwości i ich wykorzystanie - Wykorzystanie technik twórczego myślenia do poszukiwania nowych rozwiązań - Zastosowanie map myśli do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań i/lub planowania strategicznego - Konflikty i ich rozwiązywanie – ćwiczenie konstruktywnego rozwiązywania (wykorzystywania) konfliktów w organizacji - Menedżer czy przywódca. Stań się liderem - Jak budować asertywne komunikaty? Zasady tworzenia. |
Literatura: |
Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes. Sinek S. 2015. Liderzy jedzą na końcu: dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie. Wyd. OnePress. Ornatowska A. 2013. Etyczna manipulacja, czyli jak sprawić, żeby ludzie naprawdę Cię lubili. Wyd. Sensus. Binsztok A. 2012. Kompendium technik perswazyjnych. Wyd. One-press. Hamilton Ch. 2011. Skuteczna komunikacja w biznesie. Wyd. PWN Warszawa. Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa. Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk. Neymann M. i in. 2008. Business Communication czyli sztuka porozumiewania się w biznesie. WSEI Warszawa. Dahlgren P., Sparks C. 2007. Komunikowanie i obywatelskość. ASTRUM Wrocław. Davis M., Paleg K., Fanning P. 2007. The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work and Home. Wyd. Sensus. Hogan K. 2000. Sztuka porozumiewania się - twoja droga na szczyty. Wyd. Jacek Santorski Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada znajomość systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych, - ma wiedzę nt. przygotowywania prezentacji, - ma wiedzę nt. projektowania przemówień perswazyjnych i programów publicystycznych. Umiejętności: - posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej, - ma podejście asertywne w kontaktach międzyludzkich, - umie budować zrozumiałe komunikaty, - umie przygotować prezentacje, - umie projektować przemówienia perswazyjne i programy publicystyczne. Kompetencje społeczne: - potrafi podejmować inicjatywy społeczne i je prezentować - potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w zespole - potrafi przygotować i poprowadzić dyskusję publiczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Zaliczenie pisemne na podstawie odpowiedzi an pytania otwarte. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia - 10 godz. - penetracja literatury - 10 godz. Razem: 50 godz.: 25 = 2,0 (czyli 2 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.