Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A.s7.KSXXX.SI.ATRXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna
Jednostka: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie kompetencji i umiejętności "miękkich" w biznesie i zarządzaniu, a więc kompetencji społecznych (interpersonalnych). Student nabywa wiedzę w zakresie skutecznego zarządzania ludźmi, operowania w strukturze organizacyjnej, skutecznego zarządzania i przewodzenia grupą, asertywnego komunikowania się w zespole i budowania zrozumiałych komunikatów, a także metod twórczego myślenia.

Pełny opis:

Plan zajęć (30 godzin):

1-2. Komunikacja społeczna - podstawowe pojęcia (2 godz.)

3. Sposoby, formy i metody porozumiewania się ludzi (1 godz.)

4. Proces komunikowania i jego komponenty (1 godz.)

5. Poziomy komunikowania (1 godz.)

6-7. Komunikacja werbalna vs. niewerbalna i ich znaczenie w pracy menedżera (2 godz.)

8-9 Komunikowanie grupowe i masowe (2 godz.)

10. Czym jest komunikowanie w organizacji i zarządzaniu? (1 godz.)

11. Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników (1 godz.)

12-13. Omówienie technik pracy w grupach: czym jest praca zespołowa? (2 godz.)

14. Omówienie koncepcji zrównoważonego zarządzanie biznesem. Rola i zadania "zrównoważonego lidera" (1 godz.)

15. Znaczenie wiedzy i informacji w zarządzaniu. Organizacje uczące się - co to znaczy? (1 godz.)

16. Sposoby i metody zarządzania wiedzą w organizacji. Pozyskiwanie i rozwijanie wiedzy (1 godz.)

17. Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacji (w zespole) (1 godz.)

18. Zasady konstruowania prezentacji biznesowych (1 godz.)

19-20. Skuteczne komunikowanie - bariery i możliwość ich pokonywania (2 godz.)

21-22. Autoprezentacja i jej znaczenie w zarządzaniu (2 godz.)

23. Efekt pierwszego wrażenia i jego znaczenie w miejscu pracy (1 godz.)

24. Tworzenie właściwych komunikatów: parafrazowanie, tworzenie komunikatów od siebie „ja” (1 godz.)

25. Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników - możliwości i ich wykorzystanie (1 godz.)

26. Wykorzystanie technik twórczego myślenia do poszukiwania nowych rozwiązań (1 godz.)

27. Zastosowanie map myśli do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań i/lub planowania strategicznego (1 godz.)

28. Konflikty i ich rozwiązywanie – ćwiczenie konstruktywnego rozwiązywania (wykorzystywania) konfliktów w organizacji (1 godz.)

29. Menedżer czy przywódca. Stań się liderem (1 godz.)

30. Jak budować asertywne komunikaty? Zasady tworzenia (1 godz.)

Literatura:

Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes.

Sinek S. 2015. Liderzy jedzą na końcu: dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie. Wyd. OnePress.

Ornatowska A. 2013. Etyczna manipulacja, czyli jak sprawić, żeby ludzie naprawdę Cię lubili. Wyd. Sensus.

Binsztok A. 2012. Kompendium technik perswazyjnych. Wyd. One-press.

Hamilton Ch. 2011. Skuteczna komunikacja w biznesie. Wyd. PWN Warszawa.

Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa.

Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk.

Neymann M. i in. 2008. Business Communication czyli sztuka porozumiewania się w biznesie. WSEI Warszawa.

Dahlgren P., Sparks C. 2007. Komunikowanie i obywatelskość. ASTRUM Wrocław.

Davis M., Paleg K., Fanning P. 2007. The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work and Home. Wyd. Sensus.

Hogan K. 2000. Sztuka porozumiewania się - twoja droga na szczyty. Wyd. Jacek Santorski Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada znajomość systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych,

- ma wiedzę nt. przygotowywania prezentacji,

- ma wiedzę nt. projektowania przemówień perswazyjnych i programów publicystycznych.

Umiejętności:

- posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej,

- ma podejście asertywne w kontaktach międzyludzkich,

- umie budować zrozumiałe komunikaty,

- umie przygotować prezentacje,

- umie projektować przemówienia perswazyjne i programy publicystyczne.

Kompetencje społeczne:

- potrafi podejmować inicjatywy społeczne i je prezentować

- potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w zespole

- potrafi przygotować i poprowadzić dyskusję publiczną.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Zaliczenie na podstawie jakości przygotowanej prezentacji na zadany temat.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- przygotowanie prezentacji - 8 godz.

- konsultacje prezentacji - 4 godz.

- przygotowanie do zajęć i penetracja literatury - 10 godz.

Razem: 52 godz.: 25 = 2,08 (czyli 2 pkt ECTS)

OGÓŁEM: 2 pkt ECTS.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)