Pojazdy rolnicze i leśne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s3.PRLEX.SI.ATRXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pojazdy rolnicze i leśne |
Jednostka: | Katedra Inżynierii Mechanicznej i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Pozyskanie wiedzy dotyczącej budowy i zasady działania zespołów mechanicznych pojazdów rolniczych i leśnych. Wiedza dotycząca diagnostyki i użytkowania pojazdów, sprawności, cyklu życia oraz niezawodności układów napędowych pojazdów. Student przeprowadza pomiary i ocenia charakterystyki eksploatacyjne pojazdów. Student obliczenia i planuje parametry układu napędowego pojazdu. Student pozyskuje współczesna wiedze z zakresu innowacyjnych rozwiązań układów funkcjonalnych pojazdów. |
Pełny opis: |
TR_W10 TR_W11 TR_K02 1. Charakterystyki silników: Wskaźniki robocze, charakterystyki szybkościowe, obciążeniowe, regulatorowe, ogólne. 2. Proces spalania w silnikach z ZS:fazy procesu spalania, proces opóźnienia samozapłonu. 3. Komory spalania silników z ZS: rodzaje i budowa komór spalania: Spalanie w komorach z wtryskiem bezpośrednim oraz w komorach dzielonych. 4. Doładowanie silników z ZS: charakterystyki i wskaźniki robocze silnika doładowanego, budowa turbosprężarki, dobór turbosprężarki. 5. Układy rozrządu silników: Klasyfikacja mechanizmów rozrządu, rodzaje krzywek wałków rozrządu, analiza dynamiczna mechanizmu, systemy napędu. 6. Układ korbowo-tłokowy silnika: Kinematyka i dynamika układu, wyrównoważanie silnika, konstrukcje elementów układu oraz zarys technologii wytwarzania. 7. Układy napędowe ciągników i kombajnów i maszyn leśnych: Sprawność przeniesienia napędu, schematy układów kołowych i gąsienicowych. 8. Sprzęgła pojazdów rolniczych i leśnych: Budowa sprzęgieł jedno- i dwutarczowych, praca tarcia i charakterystyki włączania sprzęgła, układy hydrokinetyczne. 9. Zespoły przekładniowe pojazdów rolniczych i leśnych: skrzynie przekładniowe, rozpiętość przełożeń, dobór przełożeń dla ciągnika kołowego i gąsienicowego. 10. Mosty napędowe: Przekładnie główne ciągników kołowych i gąsienicowych, rodzaje zazębień przekładni walcowych, stożkowych i hipoidalnych. 11. Mechanizmy różnicowe: Własności kinematyczne i dynamiczne mech. różnicowych, mech. o zwiększonym tarciu, mech. międzymiastowe napęd 4x4. (2h) 12.Układy kierownicze pojazdów: Stabilizacja układu kierowniczego składowe momentu destabilizującego, konstrukcje przekładni kierowniczych. 13. Układy hamulcowe pojazdów rolniczych: Rodzaje układów hamulcowych, stateczność procesu hamowania, moment tarcia , hamulec bębnowy i tarczowy. 14. Układy zawieszeń pojazdów: Własności kinematyczne i dynamiczne zawieszeń, środek przechyłu mechanizmu prowadzącego koło, elementy sprężyste zawieszeń. TR_U01 TR_U09 Diagnostyka pomp wtryskowych szeregowych i rozdzielaczowych. Analiza charakterystyki układu elektronicznego sterowania wtryskiem paliwa do silników z ZI.i ZS. Charakterystyka momentowa strzegła i ocena luzów mechanizmu włączania -wyznaczenie momentu tarcia sprzęgła. Skrzynie przekładniowe: sprzęgła kłowe i synchronizatory.- przekroje skrzyń pojazdów. Pomiar oporów tarcia przekładni głównych: walcowych, stożkowych i hipoidalnych. Wyznaczanie przypadków obciążeń półosi napędowych ciągników, systemy łożyskowania. Ocena stopnia homokinetycznosci przegubów dla rożnych katów załamania półosi. Wyznaczanie błędu trapezowego układu kierowniczego. Pomiary geometrii układu kierowniczego i zawieszenia pojazdu. Badanie układu hamulcowego pojazdu. Badanie alternatora na stanowisku probierczym. Ocena stopnia zadymienia spalin silnika |
Literatura: |
1. Jaskiewicz Z., Wasiewski A 2002 Układy napędowe pojazdów samochodowych, Oficyna Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2. Micknass W, Popiol R., 2005 Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie, WNT, Warszawa 3. Herner A., Hans-Jurgen Diehl 2004 Elektrotechnika i elektronika w pojazdach WKŁ, Warszawa 4. Orzechowski S. 1998 Budowa podwozi i nadwozi samochodowych WNT, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
TR_W10 zna podstawowe zagadnienia i rozróżnia rozwiązania układów funkcjonalnych pojazdów rolniczych i leśnych. TR_W11 zna podstawowe zasady diagnostyki i użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych. TR_U01 potrafi wykonywać obserwacje i pomiary, analizować i interpretować charakterystyki układów funkcjonalnych pojazdów. TR_U09 potrafi obliczyć i zoptymalizować parametry robocze pojazdów rolniczych i leśnych, TR_K02 rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania i samodoskonalenia w zakresie techniki rolniczej i leśnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_W10 Na ocenę 3.0 zna podstawowe zagadnienia związane z budowa pojazdów rolniczych i leśnych. Na ocenę 4.0 zna podstawowe rozwiązania konstrukcyjne układów pojazdów rolniczych i leśnych. Na ocenę 5.0 zna zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne współczesnych pojazdów rolniczych i lesnych. Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_W11 Na ocenę 3.0 zna podstawowe zasady diagnostyki i użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych oraz wybrane zasady ich użytkowania. Na ocenę 4.0 zna metody diagnostyki związane wyłącznie z zasadami metrologii oraz ogólne zasady użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych Na ocenę 5.0 zna zaawansowane metody i zasady diagnostyki OBD oraz użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych. Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_U01 Na ocenę 3.0 potrafi wykonywać obserwacje i pomiary niektórych wskaźników roboczych układów funkcjonalnych pojazdów wraz z ich ogólna analiza. Na ocenę 4.0 potrafi wykonywać obserwacje i pomiary wskaźników roboczych układów funkcjonalnych pojazdów wraz z ich ogólna analiza i interpretacja wyników. Na ocenę 5.0 potrafi wykonywać obserwacje i pomiary oraz opracować charakterystyki robocze układów funkcjonalnych pojazdów wraz z prawidłowa analiza i interpretacja wyników. Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_U09 Na ocenę 3.0 potrafi wykonać wstępne obliczenia i ocenę parametrów pracy układów funkcjonalnych pojazdów. Na ocenę 4.0 potrafi obliczyć i wstępnie zoptymalizować parametry pracy układów funkcjonalnych pojazdów rolniczych i leśnych. Na ocenę 5.0 potrafi obliczyć i właściwie zoptymalizować parametry pracy układów funkcjonalnych pojazdów rolniczych i leśnych. Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_K02 Na ocenę 3.0 rozumie potrzebę pozyskiwania wiedzy, dokształcania w zakresie wybranych rozwiązań pojazdów rolniczych i leśnych. Na ocenę 4.0 rozumie potrzebę pozyskiwania wiedzy, dokształcania w zakresie współczesnych rozwiązań pojazdów rolniczych i leśnych. Na ocenę 5.0 rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy w zakresie innowacyjnych rozwiązań pojazdów rolniczych i leśnych, dokształcania i samodoskonalenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.