Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pojazdy rolnicze i leśne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A.s3.PRLEX.SI.ATRXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pojazdy rolnicze i leśne
Jednostka: Katedra Inżynierii Mechanicznej i Agrofizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Pozyskanie wiedzy dotyczącej budowy i zasady działania zespołów mechanicznych pojazdów rolniczych i leśnych.

Wiedza dotycząca diagnostyki i użytkowania pojazdów, sprawności, cyklu życia oraz niezawodności układów napędowych pojazdów.

Student przeprowadza pomiary i ocenia charakterystyki eksploatacyjne pojazdów.

Student obliczenia i planuje parametry układu napędowego pojazdu.

Student pozyskuje współczesna wiedze z zakresu innowacyjnych rozwiązań układów funkcjonalnych pojazdów.

Pełny opis:

TR_W10 TR_W11 TR_K02

1. Charakterystyki silników: Wskaźniki robocze, charakterystyki

szybkościowe, obciążeniowe, regulatorowe, ogólne.

2. Proces spalania w silnikach z ZS:fazy procesu spalania, proces opóźnienia samozapłonu.

3. Komory spalania silników z ZS: rodzaje i budowa komór spalania: Spalanie w komorach z wtryskiem bezpośrednim oraz w komorach

dzielonych.

4. Doładowanie silników z ZS: charakterystyki i wskaźniki robocze silnika doładowanego, budowa turbosprężarki, dobór turbosprężarki.

5. Układy rozrządu silników: Klasyfikacja mechanizmów rozrządu, rodzaje krzywek wałków rozrządu, analiza dynamiczna mechanizmu,

systemy napędu.

6. Układ korbowo-tłokowy silnika: Kinematyka i dynamika układu, wyrównoważanie silnika, konstrukcje elementów układu oraz zarys technologii wytwarzania.

7. Układy napędowe ciągników i kombajnów i maszyn leśnych: Sprawność przeniesienia napędu, schematy układów kołowych i gąsienicowych.

8. Sprzęgła pojazdów rolniczych i leśnych: Budowa sprzęgieł jedno- i dwutarczowych, praca tarcia i charakterystyki włączania sprzęgła,

układy hydrokinetyczne.

9. Zespoły przekładniowe pojazdów rolniczych i leśnych: skrzynie przekładniowe, rozpiętość przełożeń, dobór przełożeń dla ciągnika kołowego i gąsienicowego.

10. Mosty napędowe: Przekładnie główne ciągników kołowych i gąsienicowych, rodzaje zazębień przekładni walcowych, stożkowych i hipoidalnych.

11. Mechanizmy różnicowe: Własności kinematyczne i dynamiczne

mech. różnicowych, mech. o zwiększonym tarciu, mech. międzymiastowe napęd 4x4. (2h)

12.Układy kierownicze pojazdów: Stabilizacja układu kierowniczego

składowe momentu destabilizującego, konstrukcje przekładni

kierowniczych.

13. Układy hamulcowe pojazdów rolniczych: Rodzaje układów hamulcowych, stateczność procesu hamowania, moment tarcia , hamulec bębnowy i tarczowy.

14. Układy zawieszeń pojazdów: Własności kinematyczne i dynamiczne zawieszeń, środek przechyłu mechanizmu prowadzącego koło, elementy sprężyste zawieszeń.

TR_U01

TR_U09

Diagnostyka pomp wtryskowych szeregowych i rozdzielaczowych.

Analiza charakterystyki układu elektronicznego sterowania wtryskiem paliwa do silników z ZI.i ZS. Charakterystyka momentowa strzegła i ocena luzów mechanizmu włączania -wyznaczenie momentu tarcia sprzęgła. Skrzynie przekładniowe: sprzęgła kłowe i synchronizatory.- przekroje skrzyń pojazdów. Pomiar oporów tarcia przekładni głównych: walcowych, stożkowych i hipoidalnych. Wyznaczanie przypadków obciążeń półosi napędowych ciągników, systemy łożyskowania. Ocena stopnia homokinetycznosci przegubów dla rożnych katów załamania półosi. Wyznaczanie błędu trapezowego układu kierowniczego. Pomiary geometrii układu kierowniczego i zawieszenia pojazdu. Badanie układu hamulcowego pojazdu. Badanie alternatora na stanowisku probierczym. Ocena stopnia zadymienia spalin silnika

Literatura:

1. Jaskiewicz Z., Wasiewski A 2002 Układy napędowe pojazdów samochodowych, Oficyna Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów

2. Micknass W, Popiol R., 2005 Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie, WNT, Warszawa

3. Herner A., Hans-Jurgen Diehl 2004 Elektrotechnika i elektronika w pojazdach WKŁ, Warszawa

4. Orzechowski S. 1998 Budowa podwozi i nadwozi samochodowych WNT, Warszawa

Efekty uczenia się:

TR_W10 zna podstawowe zagadnienia i rozróżnia rozwiązania układów funkcjonalnych pojazdów rolniczych i leśnych.

TR_W11 zna podstawowe zasady diagnostyki i użytkowania pojazdów

rolniczych i leśnych.

TR_U01 potrafi wykonywać obserwacje i pomiary, analizować

i interpretować charakterystyki układów funkcjonalnych pojazdów.

TR_U09 potrafi obliczyć i zoptymalizować parametry robocze pojazdów rolniczych i leśnych,

TR_K02 rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania

i samodoskonalenia w zakresie techniki rolniczej i leśnej

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_W10

Na ocenę 3.0

zna podstawowe zagadnienia związane z budowa pojazdów rolniczych i leśnych.

Na ocenę 4.0

zna podstawowe rozwiązania konstrukcyjne układów pojazdów rolniczych i leśnych.

Na ocenę 5.0

zna zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne współczesnych pojazdów rolniczych i lesnych.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_W11

Na ocenę 3.0

zna podstawowe zasady diagnostyki i użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych oraz wybrane zasady ich użytkowania.

Na ocenę 4.0

zna metody diagnostyki związane wyłącznie z zasadami metrologii oraz ogólne zasady użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych

Na ocenę 5.0

zna zaawansowane metody i zasady diagnostyki OBD oraz użytkowania pojazdów rolniczych i leśnych.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_U01

Na ocenę 3.0

potrafi wykonywać obserwacje i pomiary niektórych wskaźników roboczych układów funkcjonalnych pojazdów wraz z ich ogólna analiza.

Na ocenę 4.0

potrafi wykonywać obserwacje i pomiary wskaźników roboczych układów funkcjonalnych pojazdów wraz z ich ogólna analiza i interpretacja wyników.

Na ocenę 5.0

potrafi wykonywać obserwacje i pomiary oraz opracować charakterystyki robocze układów funkcjonalnych pojazdów wraz z prawidłowa analiza i interpretacja wyników.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_U09

Na ocenę 3.0

potrafi wykonać wstępne obliczenia i ocenę parametrów pracy układów funkcjonalnych pojazdów.

Na ocenę 4.0

potrafi obliczyć i wstępnie zoptymalizować parametry pracy układów funkcjonalnych pojazdów rolniczych i leśnych.

Na ocenę 5.0

potrafi obliczyć i właściwie zoptymalizować parametry pracy układów funkcjonalnych pojazdów rolniczych i leśnych.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – TR_K02

Na ocenę 3.0

rozumie potrzebę pozyskiwania wiedzy, dokształcania w zakresie wybranych rozwiązań pojazdów rolniczych i leśnych.

Na ocenę 4.0

rozumie potrzebę pozyskiwania wiedzy, dokształcania w zakresie współczesnych rozwiązań pojazdów rolniczych i leśnych.

Na ocenę 5.0

rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy w zakresie innowacyjnych rozwiązań pojazdów rolniczych i leśnych, dokształcania i samodoskonalenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)