Elektrotechnika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s2.ETECH.SI.OZEXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektrotechnika |
Jednostka: | Katedra Energetyki i Automatyzacji Procesów Rolniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznym wykorzystaniem zjawisk fizycznych z dziedziny elektryczności do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania i użytkowania energii elektrycznej. Przedmiot swoim zakresem obejmuje zagadnienia związane z wytwarzaniem pól elektrycznych i magnetycznych, najczęściej stosowane w praktyce metody analizy obwodów elektrycznych, podstawy miernictwa elektrycznego, budowę, zasadę działania oraz zastosowanie podstawowych maszyn i aparatów elektrycznych, zasady bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych niskiego napięcia.. |
Pełny opis: |
• Tematyka wykładów Pole elektryczne i magnetyczne. Obwody elektryczne. Obwody elektryczne prądu stałego, obliczanie i pomiary. Obwody 1-fazowe prądu sinusoidalnie zmiennego, obliczanie i pomiary. Obwody 3-fazowe prądu sinusoidalnie zmiennego, obliczanie i pomiary. Prądnice, wytwarzanie energii elektrycznej. Transformatory, przetwarzanie energii elektrycznej. Silniki elektryczne. Podstawy napędu elektrycznego, użytkowanie energii elektrycznej. Instalacje elektryczne, przesyłanie energii elektrycznej. Ochrona przeciwporażeniowa. • Tematyka ćwiczeń Rozwiązywanie obwodów prądu stałego. Rozwiązywanie 1-fazowych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Rozwiązywanie 3-fazowych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych w obwodach 1-fazowych prądu sinusoidalnie zmiennego. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych w obwodach 3-fazowych prądu sinusoidalnie zmiennego. Symulacje obwodów elektrycznych w programie komputerowym. Badanie prądnic. Badanie transformatorów. Badanie silników asynchronicznych. Badanie osprzętu silników elektrycznych. Sterowanie silników elektrycznych. |
Literatura: |
• Podstawowa 1. Chochowski A. 1996 Elektrotechnika z automatyką WSiP, Warszawa 2. Elektrotechnika i elektronika dla nie elektryków 1996 i wznowienia Praca zbiorowa PW WNT, Warszawa 3. Trojanowska M. 2016 Elektrotechnika Preskrypt UR, Kraków 4. Trojanowska M. 2016 Zbiór zadań z elektrotechniki Preskrypt UR, Kraków • Uzupełniająca 5. Majka K. 1995 i wznowienia Elektryfikacja rolnictwa PWRiL, Warszawa 6. Miedziński B. 1997 i wznowienia Elektrotechnika. Podstawy i instalacje elektryczne WN PWN, Warszawa 7. Opydo W. 1997 Elektrotechnika i elektronika Wyd. Pol. Poznańskiej, Poznań 8. Piątek, Z. Kubit, J. Pasko, M. 1999 Elektrotechnika ogólna Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice |
Efekty uczenia się: |
• Wiedza Zna podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych i potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego oraz sinusoidalnie zmiennego. Zna zasady działania urządzeń elektrycznych oraz zasady bezpiecznej ich eksploatacji. • Umiejętności Potrafi opisać matematycznie zjawiska fizyczne występujące w zagadnieniach inżynierskich, rozwiązać je, interpretować uzyskiwane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty, wykonywać pomiary, interpretować uzyskiwane wyniki i wyciągać wnioski w celu modyfikacji urządzeń technicznych. • Postawy Rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. Potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów z wiedzy teoretycznej i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Egzamin pisemny z treści wykładów. • Na ocenę 3.0 Zna podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych oraz potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i sinusoidalnie zmiennego w stopniu dostatecznym. Opisuje w stopniu podstawowym budowę, zasadę działania maszyn i urządzeń elektrycznych oraz zna zasady bezpiecznej ich eksploatacji. Rozwiązuje obwody elektryczne ze znacznymi błędami. Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty, wykonywać pomiary, ma kłopoty z analizą wyników badań maszyn i urządzeń elektrycznych oraz wyciąganiem wniosków. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. Nie wyróżnia się w pracy grupowej. • Na ocenę 4.0 Zna podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych oraz potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i sinusoidalnie zmiennego w stopniu dobrym. Opisuje w stopniu ponadpodstawowym budowę, zasadę działania maszyn i urządzeń elektrycznych oraz dobrze zna zasady bezpiecznej ich eksploatacji. Rozwiązuje obwody elektryczne w miarę poprawnie. Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty, wykonywać pomiary, analizować wyniki badań maszyn i urządzeń elektrycznych, ma pewne problemy z wyciąganiem wniosków. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. Dobrze współdziała w grupie, może przyjmować różne role i poprawnie się z nich wywiązuje. • Na ocenę 5.0 Zna podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych oraz potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i sinusoidalnie zmiennego w stopniu bardzo dobrym. Opisuje w stopniu zaawansowanym budowę, zasadę działania maszyn i urządzeń elektrycznych oraz zasady bezpiecznej ich eksploatacji oraz uzasadnia swoje opinie. Rozwiązuje poprawnie obwody elektryczne. Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty, wykonywać pomiary, analizuje wyniki badań maszyn i urządzeń elektrycznych oraz wyciąga poprawne wnioski. Bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ma pełną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. Bardzo dobrze współdziała w grupie, może przyjmować różne role i wzorowo się z nich wywiązuje. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.